Nemrég egy számomra eddig ismeretlen autóról akadtam néhány fotóra böngészés közben. Régi Renault-jelvény, hatalmas , ötajtós karosszéria, integrált króm lökhárítók, vaskos plüss ülések – olyasmi, amit a Renault-tól soha nem láttam. Az orrában pedig a Peugeot fejlesztette V8-as, amelynek a létezéséről is alig tud valaki. A Project H nevű autóról kiderült, hogy csak a prototípus fázisig jutott, de végül nem küldték gyártásba, pedig olyasmiket tudott, amit akkortájt nagyon kevés riválisa.

Ahogy elkezdtem keresgélni, kiderült, hogy az egyedi autó mögött érdekes sztori bontakozik ki egy összetett projektről, amelyből egy régi ismerős, a Peugeot-Renault-Volvo V6-os motorja valósult meg egyedül.
A történet a Peugeot és a Renault együttműködésével kezdődött, amelyet az a tény hívott létre, hogy mindkét cég felismerte a fenyegetést, amit az EU korai elődje, az Európai Gazdasági Közösség (EGK) jelentett. Ezt a szabadkereskedelmi megállapodást a Benelux-államok, Franciaország, Olaszország és Németország kötötte, és 1968 július elsejétől vámuniót létesített a tagállamok között, ami élesebb versenyt ígért az autógyártók számára.
Ráadásul ekkortájt a francia piacon még több volt a független szereplő: a Michelin tulajdonában álló Citroënnek még nem volt köze a Peugeot-hoz, a Simca pedig a Chrysler csoport feneketlennek tűnő pénztárcájával a háta mögött szintén fenyegetésnek tűnhetett. A Peugeot és a Renault ezért 1966-ban összefogott: közös alkatrészvásárlással, és a fejlesztések időbeli összehangolásával készültek a vámmentes külföldi konkurencia megjelenésére.
Két közös fejlesztés is indult ekkor: az egyik, az M121 két viszonylag kis méretű autót eredményezett, a Peugeot 104-est, és a Renault 14-est. És ekkor kezdődött a közös luxusautó-fejlesztés is: a 18-as belső kóddal futó tervezet később a Project H nevet kapta.

A cél egy olyan autó előállítása volt, amellyel túllicitálhatják az állami szektorban ekkor szinte egyeduralkodó Citroën DS-t, lehetőleg minden fronton. Az egyetlen, ma is ismert prototípust a Renault építette meg – a metál barna, lemezfelnis csoda a gyári gyűjtemény része –, de számos műszaki megoldást a Peugeot szállított. Így a 3,55 literes V8-as motort, és az oleopneumatikus rugózást is. Ez utóbbit a Citroën-féle hidropneumatikus rendszer alternatívájának szánták, és korábban a 404-esben már tesztelték. A motor rossz nyelvek szerint két jól bevált négyhengeres Peugeot-blokk összeházasításából származott, a nyolchengeres V motorknál ideális 90 fokos hengerszöggel. A teljesítményt nem ismerjük, csak annyi biztos, hogy egyetlen, kéttorkú karburátor táplálta a nyolchengerest, amely négysebességes váltón keresztül hajtotta a hátsó kerekeket.
Maga az autó tekintélyes méretű, 4,9 méter hosszú, 1,88 méter széles, és a korát vagy nyolc-tíz évvel megelőzve ferde hátú, ötajtós, integrált lökhárítókkal. Ekkoriban ez még nagyon friss ötletnek számított, a Renault csak két évvel korábban mutatta be ferde hátú családi autóját, a 16-ost, amely Európa-szerte nagy siker volt – talán ezért gondolták, hogy érdemes a luxusautók között is megpróbálkozni hasonlóval. Bár láttam egy képet egy nyújtott szedán prototípusról is, amely valószínűleg nem maradt fenn. Maga a formaterv az előre dőlő hűtőmaszkkal egy kicsit emlékeztet a Simca 1307-esére, bár az is 1975-ös modell, azaz ekkor még legfeljebb vázlatokon létezhetett.
Olajpermet és tarlópor
Szép, szép a Renault R16, mégsem látni már egyet sem azt utcán, mert mind porrá mállott. Ezt az egy, még a legrégebbiek közül való példányt is csak az egyedien tanyasi stílusú konzerválási technika mentette meg.

Hogy miért nem mutatták be soha a luxusmodellt, azt csak találgatni tudom, de egy lehetséges magyarázat, hogy az akkoriban jellemzően akár hét-nyolc éves fejlesztés elakadhatott az 1973-as olajválságban, amely általános üzemanyag-spórolási kezdeményezéseket hozott Európában. Ez egyrészt szigorúbb sebességkorlátozásokat, másrészt magas benzinárakat eredményezett, ami a nagykocsik terjedésének nem tett jót. Emellett Franciaországban az adózás is igen kedvezőtlenül alakult a 2,8 liter feletti motorok esetében. Így valószínű, hogy racionális döntés született: a Peugeot-Renault luxusmodell gyártása ebben a formájában nem érné meg.
Pedig az 1970-es évek elején még sokkal kevesebb komoly rivális adódott volna. A premium kategória mai német nagyágyúi közül egyedül a Mercedesnek volt hasonló méretű modellje nyolchengeres motorral. A BMW épp csak bemutatta az első nagy hathengeres modelljét, az Audi márkanevet pedig épp csak leporolták a DKW kétütemű-korszakának feledtetésére.

Az egyetlen elem, amit nem dobtak félre teljesen a prototípus részletei közül, a Peugeot-féle V motor volt: ebből, az eredeti 90 fokos hengerszög megtartásával, V6-ost készítettek. A legkorábbi változatok 2664 köbcentis hengerűrtartalma is megerősíti a rokonság elméletét: a 3550-es V8-as hengerei pont ekkora hathengerest adnak ki. A svéd Volvo 1971-ben csatlakozott a fejlesztéshez, így Peugeot-Renault-Volvo, röviden PRV V6-os néven lett ismert a motor, amelyet 1974 és 1998 között gyártottak és használtak, a három alapító márka nagykocsijain kívül Alpine, DeLorean, Lancia, Talbot és Venturi típusokban is.

A Renault a Project H koncepciójából a ferde hátú kialakítást tartotta meg: 1975-ben jelent meg a Renault 30-as, amely fronthajtású volt, és a maga 4,52 méteres hosszával sokkal kisebb. Ez a modell, és utódai sem igazán tudták veszélyeztetni a német konkurenciát a luxusautók piacán – nem egy esetben nagyobb, erősebb motorok híján – így a Project H ma már inkább tűnik fura viccnek, mint komoly próbálkozásnak. Pedig az az érzésem, ha piacra kerül, rendesen megizzasztotta volna a konkurenciát.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.
Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.
- Hírek
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.
- Hírek
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.
- Belsőség
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.
- Brand and Content
Minden körülmények között
Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.
- Hírek
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.
- Hírek
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
Több okból is jól jönne ez a gyártónak.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
