2350 liter százon
Ha nagy kerekű behemótokról van szó, a LeTourneau név ismerős lehet. Ők azok, akik a sarkköri posvány meghódítására terveztek gigászi teherszállító járművet, és ők felelősek az Amerikai hadsereg szintén hatalmas, 100 tonna teherbírású kétéltűjéért, a LARC-LX-ért is.
A LARC formája a Normandiai partraszállás során használt LCVP-ket juttathatja eszünkbe, de eltérés közöttük, hogy a LARC kerekekkel is rendelkezik. Ezeket ráadásul külön-külön lehet kormányozni, így a kisebb fordulókörért egymásnak ellentétes irányba is fordulhatnak, vagy ha párhuzamosba állítják őket, az új elektromos Hummerhöz hasonlóan oldalazni is tud. Minden kerékre jut egy 267 lóerős Detroit Diesel 6-71-es motor, ami így 1000 lóerő fölé emeli az összteljesítményt, emellett megbízhatóvá is teszi a LARC-ot: még akkor is mozgásban tudott maradni, ha a négy motorból kettő tönkrement.
A száz tonnás jármű méretei (18 méter hosszú, 8 méter széles, 6 méter magas) miatt a legkülönfélébb terheket volt képes szállítani: 200 katona, a partraszállás előtti földmunkákat végző nehézgépek, tankok és egyéb hadászati eszközök is felfértek rá.
A LARC végét a légpárnás szállítójárművek (LACV-30) jelentették annak ellenére, hogy néhány szempontból előnyösebb volt náluk: kevesebb karbantartást igényelt; nem vert fel nagy por- és párafelhőt, így nehezebb volt célba venni; meredekebb partokra is fel tudott kapaszkodni; a mérföldenként tíz gallonos (2350 liter száz kilométeren) fogyasztása is kedvezőbb volt - a légpárnások 260 gallon per órás fogyasztásával szemben a LARC csak 38-at evett. Egyetlen nagy hátránya a sebesség volt, teher nélkül szárazföldön 24 km/h, vízen 12 km/h volt a maximuma.
A teherautót 1952-ben állították hadrendbe, szolgált Vietnámban is, majd fél évszázaddal később, 2001-ben ért véget a hivatalos pályafutása. Mivel nem nagyon akarnak tönkremenni, civilben azóta is működik jónéhány, ha esetleg rákívánt valaki, az USA-ban akár bérelni, akár venni is tud: 50 ezer dollár körül mozog az áruk, ami egy jól felszerelt, közepes SUV-nak felel meg, de a LARC-kal azért jóval biztonságosabb és vagányabb iskolába vinni a gyereket.
Via: TheDrive