Elég kemény vagyok én ehhez?
Februárban Ms Halliwell sikerrel vette a TAP forgatás akadályát, bár nekem azóta is viszket a tenyerem, hogy száraz aszfalton is mehessek egy mért kört. Azon a hideg, hónedves-esős napon ugyanis nem csak a locsolt gyantán, de mindenütt csúszott a kocsi, szó szerint úgy küzdöttem, mint malac a jégen. Azóta szerencsére volt alkalom megtanulni, hogy száraz időben egészen más a szitu – a megfelelő körülmények között úgy tapad, hogy győzzek kapaszkodni. Pedig ezek nem is valami világraszóló gumik.
Az TAP kör után kibontottam a műszerfalat, és bár nem találtam semmi konkrét hibát az elektromos csatlakozókban, mégis hatott, hogy átmatattam mindent: a váratlan leállások 99%-ban eltűntek. Lett helyette viszont működő sebességmérő! Le volt csúszva a spirál vége a hátáról... Némi kereséssel előtaláltam a pincében egy valamire még jó lesz alapon elrakott Pioneer rádiós magnót, és lám, tényleg jó lett valamire, mert a kocsi saját CD-s fejegységének elkeveredett az előlapja. Valószínűleg az én hibám, de úgyis a kazettáimról tudom, hol laknak, nem a cédékről, úgyhogy talán jobb is így. Persze a pincemagnónak nem ártana a tisztítás-kenés-beállítás, de miután egy környékbeli villamosságis szaki beillesztette a helyére, simán szól. Bár ez nagyrészt csak arra jó, hogy kipipálhassam e tételt, mert amikor megy a Mini, akkor úgyse hallatszik a zenéből semmi – a hangereje ugyanis olyan, mintha pályára épített Ferrari lenne, minimum.

Az egy dolog, hogy hangos a kipufogó, olyan akad más autón is. Inkább az a sztori, hogy a négyhengeres benzinmotor gyakorlatilag az ölemben jár, annyira közel van a kormányhoz a motortér, és mindössze egy vékony acéllemez választ el tőle – a hangszigetelés a gyengék fegyvere. Linczmayer Balázs Mini guru pedig, akihez fordulok ha bajom vagy kérdésem van, felhívta a figyelmem, hogy a katalógus nem hazudik, amikor 5550-es fordulatot ad meg a 61 lóerős csúcsteljesítmény mellé: a Coopert hajtani és forgatni kell. Kicsit kevésbé, mint valami egykorú Hondát kéne, de azért kell, és hiába harminc éves, még nem érdemes eltekinteni ettől. Úgyhogy irány a mély víz, még február végén beültünk a lányommal, és elindultunk Galyatetőre.
Ahhoz képest, hogy akár már Pásztó előtt letérdelhetett volna bármi, hiszen hát ez egy keveset futott, majd sokat állt, harmincéves pléhdoboz, hatvanéves technológiával, szóval ahhoz képest, hogy már akár a sima országúti menetből is baj lehetett volna, simán vitte a Mátrát oda-vissza. Na jó, nem teljesen simán, hazafelé a végén tojáshéjon lépkedve jöttünk, mert valami nagyon zörgött, de kiderült, hogy csak az egyik féktárcsa porvédő lemez füle engedett el, simán lekaptam, azóta egy régi ismerős rám írt, hogy szívesen megcsinálja, ha arra járok. Pedig azért ha nem is trepnin, de igyekeztem tolni neki, próbálgatni, milyen. Ízlelgettem, mint amikor az ember áll a medence felső lépcsőjén, bokáig a vízben.

De onnan aztán tényleg fejest a mélyébe, Julius Caesar halála évfordulóján nem rá, hanem Paddy Hopkirkre, meg a Monte többi hősére emlékeztem egy sötétedésbe nyúló futammal. És elképesztően nagyot ment a fura angol sportgombóc. Állatira akaratos kocsi, abszolút értelemben nem gyors, mégis adrenalinpumpa a veretés vele. Amihez bizonyára hozzájárul, hogy csak kiabálva lehet beszélgetni, meg hogy a sokat állt gumik ráznak, így igazából nincs nyugodt szakasz. Az is tetszik, hogy az új lámpák meglepően jól világítanak, legalábbis a fényszóró szépen vetít. De legfőképp azt tanultam meg, hogy egy ilyen Cooper olyan, mint a legjobb sportkocsik: minél jobban tolom neki, annál nagyobb élvezet. És hát pontosan ezért került hozzám, úgyhogy száraz időben azóta is ki-kijártam vele. Például Esztergomba a lányommal.

Azért nem minden fenékig tejfel. Azt már az első körön megfigyeltem, hogy a sokat állt gumik sajnos nem rúgják ki magukat, hiába a remény, az elmormolt ima meg a túlfújás: ráznak. Nosza, nézzünk abroncsot, ám ez annyira azért nem egyszerű, mert eleve csak három-négy gyártónál van 165/60 R12, de azok is nagyjából elfogytak, a gumisok csak a kezüket tárták szét. Azért rendelni lehet még innen-onnan Yokohamát, ami a legjobb megoldás lenne, de erre még nem került sor. Azon is gondolkodom, hogy mégiscsak jó lenne valahogy hátrébb tolni az ülést, mint a gyári maximum. Mert jó fez a pók-vs-lucernás póz, de a lábam nem örül neki, ha huzamosabb ideig ennyire behajlítva tartom. Lehet azonban toldással arréb varázsolni a bekötési pontot, ha megfelelően erős a közdarab, akkor nem lesz kevésbé biztonságos. A vezető mögötti hely ugyan megszűnik, de legyünk őszinték: befér ugyan négy nem túl nagy ember a Minibe, de személyek szállítására az eltelt évtizedekben ennél sokkal komfortosabb és biztonságosabb megoldásokat is talált már az emberiség.
Mindez azonban egy pillanat alatt háttérbe szorult most pénteken. E blogra készülve megbeszéltük Csepreghy Danival, hogy lő pár dinamikus képet a Miniről, előtte meg elmentem Dél-Budára, Szenes Lacihoz, aki szintén Mini szerelésben mester, hogy egy kiesett csavart pótoljunk. Be tudnám én is hajtani, de hogy milyen kell bele és hogy van-e ott még menet, azt inkább a szakmberre bízom. Meg örülök is, ha néha értő szem néz a kocsira alulról. Mondtam is neki, hogy elég hangosnak találom a difit, búg mint egy Zsiguli, különösen hármasban-négyesben hangos, és hangosabb lett, mióta hajtom a kocsit. De a féltengelyek mozgatása nem jelzett veszélyt, és a hangra Linczmayer Balázs is azt mondta, megszokott dolog. A tízperces kis ismerkedés-szerelés viszont jó két órás autózást jelentett az oda-visszaút hossza miatt, és hazafelé az M3-on az általános kakofóniába egyszer csak új hang vegyült: egy sivítás, ami pár másodpercre a kocsit is befékezte, aztán elhallgatott.

Aj-aj, így Balázs a telefonban, miután valahogy hazagurultam az érezhetően beteg autóval. Nagyobb baja nem is lehetne, mondta ez a mindig nyugodt ember: csapágyas a váltó. Nem tudod megelőzni, csitítgatott, nem attól van, hogyan vezeted. Meg amúgy se mentem még vele ezer mérföldet sem. De akkor is: ki kell venni a motort, szétbontani, és a váltót teljesen felújítani. És közben reménykedni, hogy az olajba került fémtörmelék a motort nem károsította. Ez irdatlan menet lesz.
Korábbi fejezetek:
Így került hozzám a '91-es Cooper

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
