Az ős-terepjáró, amit elfelejtett a világ

2021.05.23. 07:36
0 hozzászólás

A BT harckocsik történetéről keresgéltem információkat a neten, amikor beleakadtam ebbe a furcsa kis járműbe. A Battle of Khalkhin Gol wikipédia-oldalon jött szembe, ami az oroszok és japánok csatározásairól szól a mandzsu-szovjet határon 1939-ből. Ahhoz képest, hogy milyen komoly harci eszközökkel illusztrálták az angol szöveg nagy részét, egész meglepően hatott ez a cuki kis kétüléses, vászontetős, bütykös kerekű roadster-szerűség, ami alatt magyarázó szövegként az állt, hogy „Zsákmányolt Type 95 felderítő autó.”

Ez önmagában nem mond sokat, hiszen a japán hadsereg sok mindent hívott ugyanígy akkoriban, ami a külső szemlélő zavarba ejtésének egyik legjobb módja. Készült Type 95 könnyű harckocsi, Type 95 nehéz harckocsi, Type 95 75 mm-es vontatott löveg, motorkerékpár, torpedó, és sorolhatnám. Ezekben csak annyi a közös, hogy mindet 1935-ben rendszeresítették, ami a japán időszámítás szerint történetesen a 2595-ös évnek számít. (Könnyen összekeverhető elnevezésekben egyébként is élen járnak a világ hadseregei, a kedvenceim az amerikai szárazföldi haderő, ahol egy időben M1-től kezdtek el besorszámozni mindent, a kulacstól a puskán át harckocsiig, de ez tényleg egy másik történet.)

Annyi azért hamar kiderült, hogy a kedves külsejű kisautót Kurogane Type 95-ként a legegyszerűbb azonosítani, és nagy vonalakban azt is sikerült kideríteni, hogy miféle szerzet. Nevezhetjük az első szériagyártású, személyautó-méretű, összkerék-hajtású katonai terepjárónak, hiszen évekkel előzött meg minden hasonló járművet, bár az ilyen elsőségek soha nem teljesen egyértelműek. Mindenesetre az 1938-tól gyártott GAZ-61-est, és az 1941-től gyártott Jeep változatokat biztosan megelőzték vele, hiszen a japán hadseregben 1936-ban kezdték alkalmazni.

A szükség szülte: korábban a japán hadsereg teherautókat és motorkerékpárokat rendszeresített, személyszállításra pedig polgári autókat használtak. A mandzsúriai hadjárat során azonban kiderült, hogy a kínai úthálózaton a motorkerékpárok nedves időben túl gyakran akadnak el, ahogy a személyautók is: kellett valami, ami biztosan halad szinte bármilyen körülmények között, de jóval olcsóbb és kevesebb nyersanyagot igényel, mint egy teherautó.

Erre az igényre lett a válasz a Kurogane Type 95: az első változat csupán háromszemélyes volt, és egy kéthengeres léghűtéses motor hajtotta. A tervezésnél fontos volt az egyszerűség, ezért is használták motorkerékpárból származó blokkot. Az első prototípusokban 1,2 literes motort használtak, a szériaváltozat viszont eleinte 1,3, majd 1,4 literes motorral készült. A 33 lóerős csúcsteljesítmény a kor műszaki színvonalán egyáltalán nem volt kevés. 75 km/h-s végsebességet lehetett elérni az autóval, 7,5 liter körüli fogyasztás mellett. A nagy újítás azonban nem ez volt, hanem a kapcsolható összkerék-hajtás, ami ugyan nem volt új ötlet, de korábban elsősorban teherautókon volt jellemző a használata.

A viszonylag egyszerű felépítésű, alvázas kisautó feltűnően nagy átmérőjű kerekeket kapott bütykös gumikkal, ami szintén hozzájárult jó terepjáró képességeihez. A gyártás első éveiben különös módon csak egy üléssoros, roadster-jellegű példányokat gyártottak, és csak 1939-től készült a négyszemélyes, két sor üléses, célszerűbb változat, a Type B. Kísérleteztek négyajtós, hosszabb karosszériával is, de ehhez már nem volt elég erős a motorkerékpárból átvett léghűtéses blokk. Legvégül, 1944-ben egy kétüléses pickup-kivitel is készült, Type C néven. A gyártásnak is ebben az évben lett vége. Az okokat csak találgatni lehet, de ekkortájt már komoly nyersanyaghiánnyal küzdött japán, és ami alapanyag még elérhető volt, azt a fegyver- és repülőgépgyárakba irányították, az amerikai bombázások elleni védekezés fenntartása érdekében.

A nagyjából 1100 kilós és 3,6 méter hosszú kisautóból valamivel több, mint 4700 példány készült – a pontos szám bizonytalan – ám nagyon kevés ép példány maradt meg. 2013-ban kapott ismét némi figyelmet a típus, amikor Kyotóban, egy szerelőműhelyben találtak egy még menthető autót. Ez a hetedik ismert túlélő, amelyhez a hiányzó alkatrészek egy részét meglepő módon Oroszországból sikerült beszerezni.

A sors különös fintora, hogy a háború után Japánban számtalan kisebb-nagyobb Jeep utánzatot és utánérzést építettek: szinte minden nagyobb cég készített ilyet, a Toyotától a Nissanon át a Mitsubishiig, miközben a Kurogane terepjáró szép csendben feledésbe merült. Maga a gyártó cég, eredetileg Japan Internal Combustion Engine Co., majd Tokyu Kurogane Industries néven később kis méretű teherautók gyártására szakosodott, ám 1962-ben, több más céggel való összeolvadás után elvesztette önállóságát, és a Nissan része lett.

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38