A BT harckocsik történetéről keresgéltem információkat a neten, amikor beleakadtam ebbe a furcsa kis járműbe. A Battle of Khalkhin Gol wikipédia-oldalon jött szembe, ami az oroszok és japánok csatározásairól szól a mandzsu-szovjet határon 1939-ből. Ahhoz képest, hogy milyen komoly harci eszközökkel illusztrálták az angol szöveg nagy részét, egész meglepően hatott ez a cuki kis kétüléses, vászontetős, bütykös kerekű roadster-szerűség, ami alatt magyarázó szövegként az állt, hogy „Zsákmányolt Type 95 felderítő autó.”

Ez önmagában nem mond sokat, hiszen a japán hadsereg sok mindent hívott ugyanígy akkoriban, ami a külső szemlélő zavarba ejtésének egyik legjobb módja. Készült Type 95 könnyű harckocsi, Type 95 nehéz harckocsi, Type 95 75 mm-es vontatott löveg, motorkerékpár, torpedó, és sorolhatnám. Ezekben csak annyi a közös, hogy mindet 1935-ben rendszeresítették, ami a japán időszámítás szerint történetesen a 2595-ös évnek számít. (Könnyen összekeverhető elnevezésekben egyébként is élen járnak a világ hadseregei, a kedvenceim az amerikai szárazföldi haderő, ahol egy időben M1-től kezdtek el besorszámozni mindent, a kulacstól a puskán át harckocsiig, de ez tényleg egy másik történet.)
Annyi azért hamar kiderült, hogy a kedves külsejű kisautót Kurogane Type 95-ként a legegyszerűbb azonosítani, és nagy vonalakban azt is sikerült kideríteni, hogy miféle szerzet. Nevezhetjük az első szériagyártású, személyautó-méretű, összkerék-hajtású katonai terepjárónak, hiszen évekkel előzött meg minden hasonló járművet, bár az ilyen elsőségek soha nem teljesen egyértelműek. Mindenesetre az 1938-tól gyártott GAZ-61-est, és az 1941-től gyártott Jeep változatokat biztosan megelőzték vele, hiszen a japán hadseregben 1936-ban kezdték alkalmazni.
A szükség szülte: korábban a japán hadsereg teherautókat és motorkerékpárokat rendszeresített, személyszállításra pedig polgári autókat használtak. A mandzsúriai hadjárat során azonban kiderült, hogy a kínai úthálózaton a motorkerékpárok nedves időben túl gyakran akadnak el, ahogy a személyautók is: kellett valami, ami biztosan halad szinte bármilyen körülmények között, de jóval olcsóbb és kevesebb nyersanyagot igényel, mint egy teherautó.
Erre az igényre lett a válasz a Kurogane Type 95: az első változat csupán háromszemélyes volt, és egy kéthengeres léghűtéses motor hajtotta. A tervezésnél fontos volt az egyszerűség, ezért is használták motorkerékpárból származó blokkot. Az első prototípusokban 1,2 literes motort használtak, a szériaváltozat viszont eleinte 1,3, majd 1,4 literes motorral készült. A 33 lóerős csúcsteljesítmény a kor műszaki színvonalán egyáltalán nem volt kevés. 75 km/h-s végsebességet lehetett elérni az autóval, 7,5 liter körüli fogyasztás mellett. A nagy újítás azonban nem ez volt, hanem a kapcsolható összkerék-hajtás, ami ugyan nem volt új ötlet, de korábban elsősorban teherautókon volt jellemző a használata.
A viszonylag egyszerű felépítésű, alvázas kisautó feltűnően nagy átmérőjű kerekeket kapott bütykös gumikkal, ami szintén hozzájárult jó terepjáró képességeihez. A gyártás első éveiben különös módon csak egy üléssoros, roadster-jellegű példányokat gyártottak, és csak 1939-től készült a négyszemélyes, két sor üléses, célszerűbb változat, a Type B. Kísérleteztek négyajtós, hosszabb karosszériával is, de ehhez már nem volt elég erős a motorkerékpárból átvett léghűtéses blokk. Legvégül, 1944-ben egy kétüléses pickup-kivitel is készült, Type C néven. A gyártásnak is ebben az évben lett vége. Az okokat csak találgatni lehet, de ekkortájt már komoly nyersanyaghiánnyal küzdött japán, és ami alapanyag még elérhető volt, azt a fegyver- és repülőgépgyárakba irányították, az amerikai bombázások elleni védekezés fenntartása érdekében.
A nagyjából 1100 kilós és 3,6 méter hosszú kisautóból valamivel több, mint 4700 példány készült – a pontos szám bizonytalan – ám nagyon kevés ép példány maradt meg. 2013-ban kapott ismét némi figyelmet a típus, amikor Kyotóban, egy szerelőműhelyben találtak egy még menthető autót. Ez a hetedik ismert túlélő, amelyhez a hiányzó alkatrészek egy részét meglepő módon Oroszországból sikerült beszerezni.
A sors különös fintora, hogy a háború után Japánban számtalan kisebb-nagyobb Jeep utánzatot és utánérzést építettek: szinte minden nagyobb cég készített ilyet, a Toyotától a Nissanon át a Mitsubishiig, miközben a Kurogane terepjáró szép csendben feledésbe merült. Maga a gyártó cég, eredetileg Japan Internal Combustion Engine Co., majd Tokyu Kurogane Industries néven később kis méretű teherautók gyártására szakosodott, ám 1962-ben, több más céggel való összeolvadás után elvesztette önállóságát, és a Nissan része lett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
