2022.01.22. 07:10
0 hozzászólás

Az Alfa Romeo Tipo 163-as az autótörténet legnagyobb misztériumainak egyike: bár minden jel szerint készült belőle egy példány, ez valószínűleg még a kipróbálásig sem jutott el, mielőtt megsemmisült volna. Pedig a középmotoros, 16 hengeres, áramvonalas gép legalább húsz-huszonöt évvel előzte meg a saját korát.

A különös prototípus története az 1930-as évek második felére nyúlt vissza. A nagydíjas versenyzést állami támogatásból, azaz lényegében végtelen keretből űző német Mercedes és Auto Union csapatok kezdték uralni, és az évtized elején még kivételesen sikeres Alfa Romeo csapata másodhegedűs szerepbe kényszerült. Az olaszok azonban nem nyugodtak bele a helyzetükbe, ami számos érdekes műszaki megoldáshoz vezetett.

Próbálkoztak kétmotoros autóval – a híres Alfa Romeo Bimotore összesen 540 lóerős volt, és 360 km/h felett száguldhatott, de túl sokat fogyasztott ahhoz, hogy sikeres legyen – később pedig kompresszoros, V12-es és V16-os versenyautókat is bevetettek.

Ez utóbbiakat már a vezető tervező szerepét Vittorio Janótól 1937-ben átvevő, spanyol származású Wilfredo Ricart elképzelései alapján építették, aki saját fegyvereikkel igyekezett megverni a németeket: még nagyobb hengerszámmal, és még nagyobb kompresszorokkal. A háború miatt elmaradó 1940-es szezonra még egy középmotoros, együléses versenygépet is építettek az Auto Unionok mintájára, az 512-est.

Ekkor már javában folytak a harcok Európa-szerte, de a munka az Alfa Romeo versenyosztályán tovább folytatódott. Miközben autók helyett is Daimler-Benz repülőgépmotorok készültek az Alfa Romeo üzemeiben, Rickart és csapata valószínűleg már a németek háború utáni legyőzésére készülhetett.

Ebben az időszakban, 1938 novembere és 1941 júliusa között születtek meg egy a merőben újszerű Tipo 163 tervei is. Ez egy zárt karosszériás sportkocsi lett volna, amelyet a nagydíjas autók technikájára építettek. A motort az 512-eséhez hasonlóan a kétüléses vezetőfülke mögé építették volna a fennmaradt rajzok szerint. Egy 3 literes, 180 fokos hengerszögű, 64 szelepes 16 hengeresről lett volna szó, amely a Rickarték tervezte legutolsó nagydíjas versenymotorból alakítottak volna ki, a kompresszor elhagyásával. A teljesítmény így, nyolc karburátorral, 7500-as fordulatszám körül 195 lóerő lett volna. Ez jóval kevesebb a feltöltött változat fékpadon mért 490 lóerejénél, de ennek megfelelően a fogyasztás elfogadható maradhatott, és nem volt szükség speciális, alkohol-alapú üzemanyagra sem.

A Tipo 163-as, amelynek a kidolgozását a később Ferrari motortervezőként híressé vált Gioacchino Colombo végezte, más területeken is a korszak csúcstechnikáját képviselte. Áramvonalas karosszériája a csőváz felett elektronfém burkolatot viselt volna. Ez ultrakönnyű magnézium-alumínium ötvözet, amely lehetővé tette, hogy az autó menetkész tömege a komplikált motor ellenére csupán 880 kilogramm legyen.

A tervek szerint a későbbi szériaváltozatba másik motor került volna, egy egyszerűbb V12-es, de végül csak egyetlen 16 hengeres prototípus épült meg, és a fejlesztés a háború miatt félbeszakadt. Rickart szakértelmét az Alfa Romeónál egy új repülőgépmotor tervezésére fordították – állítólag egy 28 hengeres, négysoros csillagmotort kezdett tervezni, amely végül nem valósult meg – a háború után pedig visszament Spanyolországba, ahol a Pegaso vezető tervezője lett.

Az egy szem megépült 163-asról a háború után szórványosan még lehetett hallani: egy 1946-os újságcikk még említi az Alfa Romeo bevethető versenyautói között, aztán eltűnt. Valószínű, hogy egyszerűen elbontották a lassanként elavulttá váló gépet, amely csak a helyet foglalta az Alfa prototípus-raktárában.

A fennmaradt tervek és vázlatok alapján korszakalkotónak tűnő jármű így afféle legendává vált, amelynek a létezéséről is kevesen tudtak. Közben viszont szép lassan elért oda a világ sportkocsiépítése, ahová a 163-as is mutatott. Az 1950-es évek végére kezdett elterjedni a versenysportban a középmotoros építésmód, és az 1960-as évek hozta el az első, ilyen felépítésű utcai szupersportkocsikat – ezek jellemzően a versenypályára szánt autók rendszámos változatai voltak. A lényeg azonban az, hogy a szupersportkocsik építési elvei azóta is a Tipo 163-assal kitaposott ösvényt követik, ettől eltérni csak a legújabb, elektromos hajtású sportautókkal kezdtek a gyártók.

Az oldalról ajánljuk

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
  • Közélet

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm

A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?

március 5., 06:11
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
  • Hírek

Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett

Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.

március 5., 09:04
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
  • Hírek

Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél

Az áramot nem kosárban adják.

március 5., 10:19
Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága
  • Hírek

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága

Fokozódik az idegesség.

március 5., 06:12
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

56 perce
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
  • Hírek

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5

Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.

március 5., 06:12
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
  • Hírek

A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján

Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.

március 5., 07:42
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
  • Hírek

Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn

Csak a hétköznapi csúcsidőkben.

március 5., 11:36
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
  • Hírek

Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes

Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.

március 5., 12:33
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Mercedes GLC EQ álcázva
  • Hírek

Mercedes GLC EQ álcázva

március 5., 11:14
Farizon V6E és SV
  • Tesztek

Farizon V6E és SV

március 5., 10:55
Tatabányai ingyen tnakolás
  • Hírek

Tatabányai ingyen tnakolás

március 5., 07:10
Jeep Compass részletek
  • Hírek

Jeep Compass részletek

március 5., 13:12
Audi A6 Avant (C9) - 2025.
  • Hírek

Audi A6 Avant (C9) - 2025.

március 5., 11:39
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31