Csak a mesében egyszerű az automata helyére kézi váltót rakni

Menetpróba: Toyota GR Supra manual

2022.06.11. 14:06
0 hozzászólás

Toyoda san, a Toyota vezére meghallgatta a panaszosok hangját, és manuális váltót rakatott a Suprába. Az eredmény persze csodás, de az oda vezető út nehézségei talán még egy fokkal érdekesebbek. Na jó, tényleg csak egy fokkal.

 A Toyota Supra első négy generációja 2+2 üléses GT kupé volt, így a kezdetektől lehetett automata váltóval rendelni. A harmadik (A60) szériából éppen olyat vezettem, és egészen kiváló grand turismo a négyfokozatú bolygóműves szerkezettel, ám sportkocsinak, hogy is mondjam finoman, kicsit túl visszafogott, úriemberes. Viszont a Supra legendája nem a kényelmes és stílusos utazásról szól, hanem Dom Toretto 10 másodperces autójáról, és a tényről, hogy a turbóval megfújt sorhatos motorokból elképesztő teljesítményt lehet kisajtolni, majd átküldeni öt kézzel váltott fokozaton. Filmben esetleg tízen.

Kapcsolódó

"Jössz nekem egy 10 másodperces autóval"

Mondta Vin Diesel Paul Walkernek a Halálosabb Iramban egyik jelenetében. De mit jelent ez? És a Toyota Supra tényleg az lenne?

Az ötödik generáció, a GR Supra azonban kicsit más. A kabin szigorúan kétüléses, és még így is viszonylag szűk, a csomagtartó sem túl bőkezű, szóval GT helyett ez már egy rendes, valódi sportkupé. Igen ám, csakhogy a BMW-től beszerzett motorokat kizárólag automatával árulták, szóval az a fura helyzet, hogy sokak szemében a régi, gyári állapotában kényelmes és halkszavú Supra sportkocsibb volt, mint ez a meglehetősen élesre fent új. A BMW-nél ilyenkor megrántják a vállukat és hallgatják tovább a pénztárgép csilingelését, ám a Toyotát egy megrögzött volánművész vezeti Akio Toyoda személyében. Így a sirámoknak nem kellett az úristenig eljutni, elég volt hogy ő meghallja, és kiadja a megfelelő ukázt.

Ám amikor a GR86 premier betétprogramjaként, a Monteblanco versenypályán fellebbent a fátyol a manuális váltós Supráról, a gyáriak hosszasan ecsetelték, micsoda akadályokat kellett megmászni és mennyi szörnyet kellett leölni, mire elkészült a piros betűs változat. Igen, ez egy könnyen módosítható, szpottolásban jeleskedőknek mégis fontos részlet: a Supra felirat fekete minden automatán és piros a manuális változaton. Kicsit olyan ez, mint amikor a VW a TDI teljesítményszintjét jelölte hasonló módon, de nem is ez vágott arcul leginkább. Hanem hogy konkrétan új középkonzolt kellett tervezni a kéziváltóhoz.

Kapcsolódó
Az utolsó veretés

Az utolsó veretés

Csak két évig kapható Európában, aztán elsöpri a bürokrácia. De addig! DE ADDIG!!!!

Bár egy már létező ZF egységből indult a reszelgetés, de a végére teljesen átalakították, és saját kuplungot fejlesztettek hozzá. Így a Supra manuális váltója egyedi, és természetesen új programot kapott hozzá a motorvezérlés, benne gázfröccsel visszaváltáskor. Rövidebb a végáttétel is, mint az automata mögött, hogy jobban kilőjön a lámpától. Persze így, hogy a Toyota lefejlesztette, most már akár a BMW is igénybe vehetné a továbbra is ZF gyártmány váltót, mormolhatnánk a bajszunk alatt, de a helyzet az, hogy a bajok nem értek véget itt.

Mikor ugyanis berakták a kocsiba, kiderült, hogy az automata csak pöcögtetést igénylő előválasztó karja körül kicsi a hely, az oda berakott manuálist kart 1, 3 és 5-ik fokozatba tolva beütötték a kezüket a gyáriak a klíma gombjaiba. Tehát újjá kellett tervezni a középkonzolt is, és nem csak a függőleges részét, de a váltó közvetlen környezetét. A körülötte lakó gombok, meg az iDrive tekerő másutt vannak, mint az automatán, és mivel ők a Toyota, azt is elmesélték, hogy rengeteget szenvedtek, amíg rájöttek: nehéz, húsz dekás váltógomb kell a bot tetejére, hogy megfelelő finomságú legyen a váltási érzet. Van ide illő Ponyvaregény idézet, de a mai fiatalok azt úgyse értenék.

Élőben ebből a sok machinációból nem sok látszik, ha nincs mellette egy automata összevetni. Olyan a manuális GR Supra belső, mintha mindig is ez akart volna lenni, és bár a sajtóanyag hosszasan magyarázza, hányféle módon nyúltak az ESP programozásba, hogy jól működjön kézi váltással, valójában csak az fontos, hogy a vezetési élmény is nagyon természetes lett. Ide abszolút illik a közhely, tényleg így lett teljes a GR Supra! Pedig hiába spóroltak meg a váltóval meg négy új alufelnivel 22 kilót, azért ez még mindig 1,6 tonna a vezetővel, úgyhogy szó sincs táncos lábú balerináról, mint a GR86 esetében.

Nagyon rövid időt kaptunk, mindössze kétszer három kört vezettük a versenypályán, ami jól hangzik, csak én sokkal jobban szeretek országúton ismerkedni, lassan növelni a sebességet, hogy összeszokjunk. Erre most nem volt idő, ráadásul legalább annyira kellett koncentrálnom a pályára, mint a kocsira. Első élménynek azonban így is nagyon meggyőző, mert hiába a 340 turbóval fűtött lóerő és a tengernyi nyomaték, nem akar megölni. Épp ellenkezőleg, szereti, kéri a foglalkozást, kezelést, a váltást. Nagyautós a viselkedése, nem dalol túl hangosan a kormány és nem mocorog sokat a kaszni, csak pont annyit, hogy jelezze – ha akarnám és tudnám, ha lenne időm kitapasztalni, akár keresztbe is tehetném. Azt csinálná, amit kérnék tőle, jó sportkocsi ez.

Bár a BMW gyárt manuális váltót a kétliteres turbóhoz, azt a Toyota nem teszi programba, csak a hathengeres kap kézit, tehát a piros betűs GR Supra tulajdonképp a csúcsmodell szerepét tölti be. Executive felszereltséggel félmillióval olcsóbb, mint az automata, illetve van belőle egy Limited változat is, barna bőrrel, ami meg pont ezzel a félmillióval drágább, tehát 24,7 millió forint, mint az automata. Más piacokon elérhető egy Lightweight (Superleggera!) változat a manuálisból, ez összesen 39 kilót farag le az automata Executive tömegéből, bár legyünk őszinték, ez még annál is kisebb változás, mintha kiraknánk az utast a húzósabb szakaszok előtt.

A lényeg úgyis az, hogy a mai európai autópiacon, ahol már szinte nagyítóval kell keresni a klasszikus értékek mentén épített kocsikat, a Toyota GR három kéziváltós típust is árul. Hogy ez a búcsúszimfónia, vagy lesz hatása a #savethemanual mozgalomnak, majd tíz év múlva meglátjuk. De egy dolgot megtanultam: ha valaki azt mondja, nyugodtan megveheted az álomautóból az automatát, aztán majd utólag belógatsz egy kéziváltót – hát ő hazudik. Mert ez sosem ennyire egyszerű. 

Még szerencse, hogy a nagymotoros Supra automatával is meggyőző sportkupé volt, ahogy Anti videóban bemutatta:

Az oldalról ajánljuk

Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38