Meglepő részletek derültek ki Klaus-Gerhard Wolpert visszaemlékezéseiből, aki a Porschénél annak idején az első Cayenne fejlesztéséért felelt.
A harmadik Porsche ötlete valamikor az 1990-es évek közepén merült fel, amikor a Porsche épp egy üzletileg gyenge időszakon volt túl. Első körben két ötlet volt versenyben: egy luxus-egyterű és egy luxus-terepjáró, amelyek közül az utóbbit ítélték életképesebbnek. Az is világos volt, hogy egy ilyen nagyszabású terv megvalósításához megfelelő partner kell, így fordultak azonnal... a Mercedeshez.
A kapcsolat már megvolt a két cég között: a Porsche tervezte és gyártotta a Mercedes számára az 500 E sportszedánt 1991 és 1995 között, és ekkor már nem volt nagy titok, hogy a Mercedes dolgozik az M/ML osztályú luxusterepjárón. A Porschénál úgy vélték, hogy a Mercedes műszaki alapjainak felhasználásával, de saját formatervvel, motorokkal és futómű-alkatrészekkel építenék meg saját SUV-jukat.
Állítólag 1996-ban jól haladt a közös munka, de még ebben az évben véget is ért: Wolpert a részletek ismertetése nélkül annyit mondott, hogy a Mercedesnek és a Porschénak egészen más elképzelése volt a két cég gazdasági kapcsolatának természetéről. Ez a Mercedesnél egyébként a felvásárlási törekvések korszaka volt: már Jürgen Schrempp volt a vezérigazgató, aki később a Chrysler és a Mitsubishi rossz emlékű bekebelezését is levezényelte – nem nehéz elképzelni, hogy honnan eredhetett a konfliktus a függetlenségét védelmező Porsche és a Mercedes vezetőség között.
Végül 1997-ben fordult a Porsche a Volkswagenhez, ahol egyébként a Porsche egyik tulajdonosa, Ferdinand Piech volt az igazgatótanács elnöke. A VW vezetése bele is ment a közös fejlesztésbe, bár így éveket vesztettek, hiszen itt nem volt meg, ami a Mercedesnél, egy kész műszaki alap: mindent a nulláról kellett kezdeni. Így további öt évbe telt, mire a Porsche Cayenne-Volkswagen Touareg párost 2002-ben piacra dobhatták.
Hogy az ötlet mennyire jó volt, azt az is mutatja, hogy a Cayenne révén lett a Porsche hosszú időre az autóipar autónként legnagyobb profitot hozó vállalkozása, de úgy néz ki, a Mercedes segítségével már jóval korábban megszülethetett volna.
Ha lemaradtál volna a korszakalkotó használttesztünkről, amihez nem is kellett működő Cayenne, akkor: