Lassan már mindenki tudja, hogy a villanyautózás legkellemetlenebb része a nyilvános töltés. Drága (viszonylag), foglalt (pláne, amíg ingyenes volt a Lidl meg a Penny hálózata), nem működik, nincs elég. Ezek általában nem egyszerre keserítik meg a villanyautós édes életét, szerencsére nem is nagyon gyakran. De amikor akár csak az egyik is megnehezíti a dolgunkat, csak a legelvetemültebb amperfasiszták mantrázzák, esetleg dagadó ütőerekkel üvöltik, hogy minden nagyon szép, jó és mindennel meg vannak elégedve. Mert kereshetünk másik töltőt, tervezhetjük át az utazást, nem érünk oda időben, satöbbi. Még egyszer: nem ez a jellemző, nincs mindennap önsorsrontás. Az esetek 99 százalékában minden úgy megy, ahogy azt eredetileg elterveztük.
Most mondjuk pont nem úgy ment. Pedig elsőre úgy tűnt, csak odaállok a töltőhöz, csatlakoztatok, bűvészkedek kicsit az applikációval és már mehetek is bevásárolni. Itt szeretném megjegyezni, hogy elég béna a Lidl megoldása, mert minden egyes alkalommal jóvá kell hagyni egy 5000 forintos foglalást, tehát egyik appból a másikba kell kattintgatni, jóváhagyni, bezárni, megvárni, figyelni, hogy tényleg megtörtént-e a fizetés, rendesen elindult-e a töltés. Ha nincs semmi fennakadás, akkor csak kellemetlen a felhasználói élmény, de mondjuk 30-40 másodperc alatt le lehet zongorázni a dolgot. De ha bármelyik oldalon kommunikációs nehézség van, akkor perceken át pingvinezhet az ember a kocsi mellett/kocsiban. Ez nagyon nem méltó a brandhez, a többi applikációjuk tök patentül működik, a régi töltős app is egyszerű volt.
Most idáig el se jutottam, mert balga módon csak úgy odamentem a János utcába, tervezés, előre gondolkodás nélkül. Korábban ilyet nem tettem volna, mert amíg ingyenes volt a töltés, kábé kizárt volt, hogy szabad lett volna a töltő, Vagy arra se mentem volna, vagy ránézek az appra. De mostanában, mióta pénzért adják az Ampert, szinte mindig szabad a töltő (pedig sok más szolgáltatóhoz képest egész normális áron adják a villanyt). Most is az volt, örültem is.
Aztán kiderült, hogy korai volt az öröm, mert nem működik a töltő. Megnyitottam az appot, és ott is látható volt: minden kimenet offline volt, tehát se váltóárammal, se egyenárammal nem lehetett ott tölteni. Aminek az az igazi pikantériája, hogy mióta nem ingyé csorgatják a villanyt, ennek és a környékbeli töltőknek érzésre többször volt baja, mint korábban. Hol semmi nem ment rajta, hol csak a váltóáramú ág nem akarta az igazat. Korábban ez a Lidl-töltő szinte megállás nélkül zúgott, csak zárás után és nyitás előtt tudott pihenni. Rábökve az Erdőkerülő utcai töltőre kiderült, az is áll, mint a cövek.
Itt egy kicsit elgondolkoztam: vagy én vagyok érzéki csalódás áldozata, vagy tényleg az van, hogy amióta pénzt kereshetne a Lidl a töltésekkel, gyakrabban rosszak a töltők, mint régebben, amikor ingyé adták? Nem értem én ezt. Ahogy azt sem, hogy amíg grátisz lehetett tölteni, a János utcai töltőn nem csak az egyenáramú töltés volt izmosabb a környékbeli Lidl-villámokhoz képest (50 kW a többi 20 ill. 22kW-tal szemben), de a váltóáramú fejen is a 22kW majd duplája jött. De mióta fizetős a szolgáltatás, az appban és a töltőfejekre az átálláskor ragasztott matricákon is 22kW szerepel, tehát lekorlátozták. Kipróbálni meg azóta nem tudtam, mert vagy rossz volt az AC-oldal, vagy épp nem kellett töltenem. Most kideríthetem volna, de ugye megint rossz volt a töltő (és négy nappal később is az volt még).
Félve néztem rá az applikációban a Madách utcaira, de az szerencsére működött, és minden ága szabad is volt. Lehetett volna persze másik töltőn is álldogálni, de az ilyenkor, mikor az ember bevásárlást intéz, nettó időpocsékolás. Kint csatlakoztatok, az autó zümmög, és míg bent a bevásárlókocsival szlalomozgatok, szépen feltölt a gép.
Tehát irány a Madách utcai Lidl, pár kilométer csak. Bekanyarodva viszont már ott áll az egyik helyen egy kocsi. Zöld rendszámos, tehát elektromos, vagy plug-in hibrid. Kezdtem megijedni, hogy már megint lukra futottam, de látom: nincs bedugva a töltőkábel, se AC, se DC. Amikor beparkolok mellé, a sofőr épp lecsukja a csomagtérajtót és visszagurítja a bevásárlókocsit a helyére (azért ez nagy dolog manapság...). Én még bőven az appal bohóckodtam, mikor visszajött a hölgy. Nem bírtam magammal, megkérdeztem:
-Kézcsókom, ha nem tölt az autóval, miért áll be a töltő előtti helyre?
Szemrebbenés nélkül jött a válasz:
- Most fejeztem be a töltést és kihúztam a kábelt!
- Érdekes, amikor öt perce néztem az applikációban, senki sem töltött itt...
Csípőből jött megint a válasz:
- Igen, mert egyébként is rossz a töltő!
Mire mindenki mindent jóváhagyott az appban és elindult a töltés, a nő már sehol se volt. Nahát, biztos menet közben romlott el neki is a töltés. De bő félóra után kiderült: vagy én vagyok elképesztő mázlista, vagy ő nem mondott igazat, mert mikor kiértem, a kocsi még mindig töltött, durván 60 százalékkal több volt benne, mint amikor magára hagytam. Az igazat megvallva, én arra gondolok, hogy a hölgy a szemembe hazudott. Mert neki kényelmesebb volt oda parkolni, és hát ugye elektromos autóval van, akkor neki szabad. Hiszen akár tölthetne is.
Nem rosszindulatból gondolom, hogy így volt, a tapasztalat mondatja velem: láttam már elégszer ilyet, és sajnos sok hasonló sztorit olvastam már mindenfelé. És ezeket egyszerűen nem értem. Mert ugye van az az eset, amikor valaki nemelektromos autóval parkol be egy ilyen helyre. Simán lehet, hogy csak figyelmetlenségből. Persze, van, aki tudja, hogy töltőhelyre áll, de leszarja, sőt, még élvezi is, ha kibaszarinthat egy köcsög villanyautóssal (hallottam már olyat, amikor valaki még az ingyenes töltőhöz állt be, és meg is magyarázta, hogy a sok villanyos tetűnek nehogy már feljebb álljon, mert most nem kap ingyen áramot...). De általában csak figyelmetlenség az oka, és ezért nem tudok igazán haragudni, mert mindenki tévedhet.
Viszont sajnálatos módon gyakran előfordul, hogy egy villanyautós áll be direkt egy ilyen helyre, úgy hogy esze ágában sincs tölteni. Pusztán csak azért, mert egyszerűen neki ez a kényelmes - múltkor a János utcai Lidlnél gondolta valaki, hogy ő ott parkol le, amíg vásárol. Akkor is pont töltöttem volna, ráadásul ugyanazzal a töltőfejjel, ami az övébe is passzol, ezért meg is kérdeztem tőle, mikor zárta épp be a kocsiját, de a kábelt nem csatlakoztatta, hogy tölteni akar-e. – Jajj, elnézést, nem töltök, máris arrébb állok. Konkrétan egy hellyel arrébb ment. Ami előtte is szabad volt, de ő úgy gondolta, neki így kényelmesebb. Az ilyen, vagy amikor valaki órákra ott hagyja a töltő (különösen egy egyenáramú, DC villámtöltő) előtt a már csurig rakott kocsiját, az a bunkóság egy olyan szintje, ami a családi parkolóhelyre parkolásnál is nagyobb bunkóság. De adódhat olyan helyzet, amikor annyira megszívat valakit, hogy az már szinte a rokkant parkolóba állással egy szintű hajdúpéterezésnek minősíthető. Hiszen megtörténhet az is, hogy valaki tényleg az utolsó amperjeivel ér a töltőhöz, és mondjuk órákra ellehetetlenítik, hogy feltölthesse a kocsiját. És ebben tényleg az a legfájdalmasabb, hogy pontosan tudja, mit is csinál, mennyire kicseszhet másokkal, és hogy holnap ő kerülhet ugyanilyen helyzetbe. De leszarja, mert neki így kényelmes.
Villanyautóból egyre több van, töltőből is, de ezeknek a szaporodási üteme csak annyit ér, mint a magyar utak kátyúzása: nem haladunk olyan ütemben, hogy azt lehessen mondani, utolértük magunkat. Éppen ezért figyeljünk oda, nem olyan nagy dolog, hogy ne álljunk töltőhelyre – értelmes ember a benzinkúton sem parkol a kútoszlop mellett az autójával, amíg megkávézik, betolja a hotdogot. Közlekedési tábla, felfestés is szokta jelezni az ilyen helyet, meg ugye általában van ott egy kisebb vagy nagyobb töltőberendezés is – csak egy kis odafigyelés kell csak. Aki meg villanyautósként parkol be töltő elé, az tegye ki a saját arcképét a képzeletbeli „Világ türhői” tablóra. Ja, és hallottam már olyanról is, aki mondjuk a Teslájával parkolt benzinkúton a kútoszlop mellé a kávézás idejére, mert hát a „füstösek” is ugyanezt csinálják, hát ő most visszaadja. Na, ő a „Világ képmutató türhői” albumba ragaszthatja az arcképét.