Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk
Közeleg az év vége, normális emberek ilyenkor karácsonyi ajándékokat vesznek, vagy már a szilveszteri bulit szervezik. Én meg agyhártyagyulladás elleni oltásra járok, önfelfújó matracot kutatok a Decathlonban, és minden nap eszembe jut még valami, amit be kell szerezni az út előtt.
Az egész úgy indult, hogy Bunkoczi László, akinél több alkalommal is jártam már a Rádió Café Autórádió című műsorában vendégszakérteni – és nem mellesleg a legendás Szalay-Bunkoczi Dakar csapat navigátoraként ismert – felhívott, lenne-e kedvünk Dakart tudósítani, mert mennek, és jó buli lesz. Ez még valamikor augusztusban volt, nagyon könnyen mondtam igent, Balló Marci és a Bamako-felkészülése mindannyiunkat hangulatba hozott, jobbkor talán nem is jöhetett volna egy ilyen kérdés. Szerintem még most sem tudom, mire vállalkozok, akkor pedig még kevésbé volt róla fogalmam.

A december 30-tól január 14-ig tartó verseny teljes, hivatalos neve Africa Eco Race, mivel az eredeti Dakar Rally először Dél-Amerikába, majd Szaud-Arábiába költözött. A francia szervezésű verseny alapvetése nem változott, és az útvonal is nagyon hasonló, viszont a fókusza sokkal inkább a fenntarthatóság és a jótékonyság felé ment el, helyi iskolákat, könyvtárakat támogatnak, van kategóriája a megújuló energiával hajtott járműveknek, és a táborokat is úgy helyezik el, hogy az a lehető legkevésbé zavarhassa a helyieket.

6500 kilométer, 11 állomás, a végcél pedig Dakar. Franciaországból komppal fogunk átkelni, Nadorból indul az afrikai szakasz, Marokkó, Nyugat-Szahara, Mauritánia és Szenegál érintésével.
Versenyhelyzet elméletileg nem lesz, de tartanunk kell az ütemtervet, ami azt jelenti, hogy nekünk is elég gyorsan kell megtennünk az etapokat. Követjük a csapatokat, interjúkat készítünk, megpróbáljuk megmutatni a helyi kultúrát, és közben igyekszünk jól érezni magunkat, már amennyiben az egy két hétig tartó sátras buliban, egy totál ismeretlen és embert próbáló körülmények közt lehetséges. Mert persze a verseny tájékoztatója és a legendásan hipochonder Marci beszaratás-maratonjai egyáltalán nem nyugtattak meg. Megcsíp egy szúnyog, amitől maláriás leszel, majd meghalsz. De ha nem is halsz meg, bármi bajod van, a helyi kórházi ellátástól nem leszel jobban, ezen kívül felborulhatsz a dűnék között, megállhat az autód a semmi közepén, kirabolhatnak, nem is sorolom, hosszú a lista.

Egészségügyi felkészülésről már Marci mindent megírt, előírásosan én is beadattam az összes kötelező és ajánlott védőoltást, felfrissítettük a Tetanus-oltásomat is, így a szükséges előkészületek elvileg megvannak, Marci még nem számolt be írásban a rövidtávú hatásokról, de én most megteszem helyette is: a sárgaláz-tifusz-hepatitis kombinációt mindketten jól viseltük, maximum kicsi hőemelkedés és levertség volt másnap, ellenben a nemrég érkező agyhártyagyulladás és kanyaró, mumpsz, rubeola ellen kapott duó Marcit olyan szintű hőrohamos lázba taszította, amitől lenge öltözetben kellett hűlnie a teraszon, és nagyjából azt sem tudta, melyik bolygón jár. Én szerencsére egész jól viseltem a dolgot, és most már az anyagi vonzatáról is be tudok számolni: 125 ezer forint volt minden kötelező és ajánlott oltás, amire még körülbelül 10 ezer forint jön extrém erős szúnyogriasztó és maláriatabletták formájában.
A vírusok nem viccelnek, ahogy a majmok sem - egészségügyileg is készülünk a 2024-es Bamako Rallyra
Szavannák, fekete nők, majmok és Malária!
Az autó egy vadonatúj Isuzu D-Max a Fábián Autótól, amit a Maxliner pickup-specialista segítségével készítünk fel a túrára: kapott IronMan FoamCell lengéscsillapítókat és a hozzájuk tartozó, erősített rugószettet, amivel teljes terhelés mellett is 5 centi emelés van a kocsin, ezen kívül kerül rá teljes alsó haspajzs, lökhárítóba rejtett, 5,4 tonnás csörlő, snorkel (az A-oszlop mellett felülre vezetett levegőcső a por miatt), dupla akkumulátoros rendszer, meg persze platóbélés és egy robusztus felépítmény, hogy legyen helyünk pakolni, és akár tetősátorban is alhassunk. Ezeknek a hasznosságáról, hatékonyságáról és az általános tapasztalatokról majd menet közben fogok tudni beszámolni, egyelőre annyi biztosnak látszik, hogy nagyon stabil technikával indulunk útnak.
A D-Max már elkészült a mátészalkai műhelyben, most épp a dekoráció alatt áll, én még gyorsan beszerzek mindent, ami a kempingcuccaimból hiányzik, csapatunk, a Monaco Dakar Rally Raid, utastársaim Bunkoczi László és fia, Bunkoczi Soma lesznek. A felkészülésről hamarosan videóval is érkezünk!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
