Africa Race 2024: Ez már a mélypont, remélem

2024.01.12. 14:32
0 hozzászólás

Gyönyörű, tiszta homokdűnék, élvezetes és gyors offroad szakaszok, papíron minden adott ahhoz, hogy a verseny utolsó pár napját alaposan kiélvezzük. Az Isuzu egy nyekkenés nélkül teszi a dolgát, pedig kapja a tempót, és egy-egy buckán bizony oda is ütöttük rendesen, de ez a hasmagasság, ezekkel a gátlókkal és rugókkal kineveti az afrikai viszonyokat, fölényesen lehet neki tolni, a nap végén pedig maximumon lévő olajszinttel és egy kicsit poros légszűrővel nevet az arcunkba: mi jobban fáradunk, mint ő.

Az emberi mélypont ugyanis lassan mindenkinél eljön, a versenyzőkön, a szervezőkön is ezt látni, és szinte mindenkin ezt érzem, akivel szóba elegyedek, sorban állva az 1000 forintos középszar csapolt sörért (természetesen 3 deci) a tábor fősátorában. Mauritánia kemény hely, a körülményeket az előző cikkben már nagyjából vázoltam, viszont a kilátástanság fájdalma exponenciálisan szakad a nyakadba, amikor kilométerek százain keresztül szakadatlanul látod, és az sem segít a helyzeten, ha beszélsz a helyiekkel: ők vagy tarhálni fognak, vagy át akarnak majd verni, esetleg mindkettő.

Ma például egy kisboltba tértünk be: minden volt a polcokon, nápolyitól üdítőn át használt gyerekjátékig, a cuccokat olyan színes, csíkos fonott szatyorban adta a forma, mint a vidéki közértben 20 éve, és nagy mosollyal megmondta, ami nincs, azt beszerzi 5 percen belül. Leveskockát kértünk tőle, mert Laci akart egy kiadós zöldséglevest estére, az ember elhúzott a boltból és hozott is 4 csomaggal, csak épp ötször annyi pénzt kért érte, mint amennyit Magyarországon érne, a helyi viszonyokhoz képest elfogadhatatlan lehúzásnak tűnt. Aztán átmentünk két bolttal arrébb, ahol alapból is volt ez a leveskocka, és bár szintén pofára áraztak - mert kiírva semmi nincs persze - így is sikerült az eredeti összeg negyedéért megvennünk a cuccot, a kiváló leves pedig el is készült a táborban még vacsora előtt.

Ahhoz képest, hogy látod az embereket hulladékból eszkábált sátorban élni, látod azt a nyomasztó dologtalanságot, ami az embertömegeken van, és megérzed azokat a szagokat, ami egy nyilvános zuhany vagy egy "étterem" felől árad, a te problémáid semmisnek tűnnek, pedig most nekünk is jut bőven szívás. Nincs normális internetünk, a helyi kártyát beszerezni nagyon nehéz, és bár nekünk sikerült, semmit nem érünk vele a köves hegység közepén, a szervezők pedig 250 euróért adják az internetet egy eszközre, naponta.

Igen, igen, ne is kezdjétek, a ványadt pesti újságíró kiment az unió határain kívülre és meg van lepődve, hogy máshogy is élnek emberek, pedig nem ezzel van a baj, és nem magamat akarom sajnáltatni, tényleg. A baj ott kezdődik, hogy ez egy médiaesemény, amit többek között én is népszerűsítek azzal, hogy sajtóként jelen vagyok, és ha erre nem kapok eszközt, akkor ezt nem fogom tudni megtenni. A résztvevők itt a nevezésért is kifizettek járművestül annyi pénzt, amennyi nálunk egy átlagember éves fizetése, ha az elég optimista, 400 ezer forint körüli átlagfizetést szorozzuk fel 15-tel. Aztán a vacsoránál megmondják neki, hogy választhatsz: egy pohár vörösbor vagy egy dobozos kóla. Egy vadászt már ne önts össze magadnak, mert még a végén mínuszos lesz a buli...

Lehet, hogy a Szaúd-Arábiában, a Dakaron indulni kétszer ennyi pénzbe kerül, de a legkomolyabb versenyzők jelentős része így is ott áll rajthoz. Aki most itt van, az egyfajta, a kontinenshez való beteges vonzódásból teszi, legalábbis azok közül, akikkel beszéltem erről. Noha a Raid, azaz túrakategóriát nem veszik túl komolyan, ennek lenne itt a valódi helye: saját szakállra, egy sima autóval nem biztos, hogy el mernék indulni otthonról, viszont ilyen védelemmel, támogatással, műholdas telefonnal, GPS-szel biztonságban érezzük magunkat. További előny, hogy így meg tudjuk nézni rendesen az adott országot, és az autó terepképességeit is rendesen próbára tudjuk tenni.

A helyi autópark összetétele nem változik, állapota viszont folyamatosan romlik. Itt már tényleg nincs olyan 190-es Merci, ami csak két nyomon futna, vagy legalább egy darab ép elem lenne rajta, viszont ketyegnek bennük a dízelmotorok és csak mennek, elviszik akár a szamarat is a helyi piacra. A gazdagok fiatal Toyotával járnak, de öreg pickupokat használ busz helyett is a lakosság: aki utazni szeretne valahova, egy platóra négy-öt perzsaszőnyeg mellett 10-12 utas is felfér.

Az Isuzu mellett az utólagos kiegészítőink is jól szerepelnek: a Maxliner Venture felépítmény hátsó ablaka néha féloldalasan nyílik vagy záródik, és elég sok por bejut a raktérbe, de egyébként remekül teljesít. A futómű zseniális, a snorkel tompa szívóhangja ad egy hagulatot, ha már vízen nem kelünk át vele. A csörlőre nem volt szükségünk, a szintén utólag beépített invertert pedig simán csak élvezzük, mikor 230-cal kell tölteni a laptopunkat.

Varga Imiéknek volt egy borulásuk, de ők is megúszták, és az autón sem kellett sokat kalapálni, azóta elég stabilan mennek, néha egy-két defekt vagy eltévedés nehezíti a dolgukat, de így is a mezőny első harmadában szoktak végezni.

Defektünk nekünk is lett: az előző mauritnáiai szakaszra mély homokot írt a könyv, így aztán mi 1,8 baros keréknyomással indultunk. Ez hiba volt, ugyanis a táborból a gyors szakasz elejéig a kősivatagon át vezetett az út: a rendkívül hangulatos, bár itt-ott leszakadt aszfaltútról gyorsan átértünk a semmibe. Ez a rész már tényleg inkább egy kavicsos triálpályára emlékeztett, mintsem valódi útra, a biztonságos tempót olyan 10 km/h környékén lehetett meghatározni. Elképezelhető, hogy ezzel már csináltunk egy lassú defektet, ez majd idővel kiderül, a lényeg ugyanis később, a homokban történt: egy teljesen láthatatlan sziklára csapta fel Laci az autó bal elejét, ami végül felütötte a felnit, és megalapozta utazásunk első kerékcseréjét, a sivatag közepén, a homokban, emelkedőn.

Lekerült a tetőről az acélfelnis pótkerék, és kaptunk is segítséget egy kategóriatárstól, így nem kellett a kis oszlopos emelőnkkel szenvedni, hanem egy nagy krokodillal tudtunk aláfeküdni a műveletnek. Nettó 10 perc volt az egész művelet. Felnit görgőztetni persze Atar festői városában nem lehet, így ismét Varga Imiék segítettek nekünk: két kalapáccsal visszakalapálták nekünk a felni belsejét annyira, hogy legalább nagyjából helyén legyen: felfújtuk, vízzel megnéztük, ott már biztosan nem ereszt, ha bárhol máshol igen, az holnapra kiderül.

Az Africa Race-sztori előző részei:

[1. rész] ... és akkor mi karácsony után elindulunk

Kapcsolódó
Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk

Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk

Nem csak egyszer, kétszer is kijutunk Afrikába a következő hónapokban. Balló Marciék mennek a Bamakóra, mi meg az Africa Race-re!

[2. rész] Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!

Africa Race 2024: Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!

Most már biztos: két nap kompozás után el fogunk indulni az afrikai versenyen!

[3. rész] Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon

Africa Race 2024: Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon

Porsche 911 Dakar a jelenből, Mitusbishi Pajero Evo a múltból, és ez csak a jéghegy csúcsa. Afrika, érkezünk!

[4. rész] Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci

Africa Race 2024: Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci

Ákos és a csapat megérkezett Afrikába, elsőként a helyi autóparkon döbbentek meg.

[5. rész] Végtelennek tűnő kősivatag, hűvös éjjelek és rengeteg por

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Végtelennek tűnő kősivatag, hűvös éjjelek és rengeteg por

Africa Race 2024: Végtelennek tűnő kősivatag, hűvös éjjelek és rengeteg por

Hajnalban fázunk, nappal melegünk van, nyeljük a port, de boldogok vagyunk! Első napok, első etapok.

[6. rész] Nagyjából félúton vagyunk: hogy áll a verseny?

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Nagyjából félúton vagyunk: hogy áll a verseny?

Africa Race 2024: Nagyjából félúton vagyunk: hogy áll a verseny?

Nyekkenés nélkül rója az utakat az Isuzu, és bár van egy szomorú halálhírünk, az Africa Race alapvetően jó hangulatban telik.

[7. rész] Fejetlenség Mauritániában és a versenykategóriánkban is

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

2 órája
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22