További gyökerek a zebrán

2009.04.27. 14:37

Feladó: shepherd

Címzett: Róbert Winkler

Elküldve: 2009. április 17. 19:20

Tárgy : ketgyoker

Tisztelt Szerkesztő Úr,

ennyire nincs téma, hogy egy belső informális beszélgetés felpumpált transscriptjét kell publikálni?

Az egészből a "hiszen a biciklis sérülékeny" mondat ér bármit, ez az a lényegi pont, amit bringás és autós egyként szokott elfelejteni.

Viszont pár bekezdésével sikeresen erősíti az olvasó autósokban a bringással szembeni előítéleteket.

Azt hiszem, jó lenne, ha a Totalcar a békés autós-bringás egymás mellett éléshez szükséges kétoldalú önkorlátozásokat, meg best-practiceket venné egyszer számba és ajánlaná a T. Autós Olvasók figyelmébe.

Egy kis olvasni- és néznivaló:
http://www.labreform.org/blunders/bicycle-blunders.pdf
http://vimeo.com/4140910?pg=embed&sec=4140910

Üdv
shepherd

Kedves Shepherd,

és esetleg a kerékpárosok kapjanak városi szent tehén-státuszt? Cikkem csak arra szeretett volna utalni, hogy elég borzalmas kihágást követnek el ahhoz, hogy ne csapkodják azonnal az autókat. De ha ragaszkodik hozzá, megmondom, hol parkol az autóm, és csapkodhatja egy kicsit a motorháztetőt.

Üdvözlettel:
Winkler Róbert

Feladó: shepherd

Címzett: Róbert Winkler

Elküldve: 2009. április 17. 20:2

Tárgy : Re: ketgyoker

Tisztelt Főszerkesztő Úr,

nem kell szent tehén státusz, de kellene egy kis respekt az iránt, aki a szarrá ázást stb. is bevállalva, 0.1 kW teljesítményre korlátozva, ténylegesen egy autóval csökkenti az aznapi dugót a belvárban.

Hogy a bringás a zebrához érve gyalogossá tud válni, majd ismét járművé, ez egy adottság. A kérdés az, hogy aki az autó buborékjának a fizikai védelmében, egyre jellemzőbb módon klimatizált, kellemes, szép zenével kibélelt közegből, ám a dugóban vesztegelve ezt látja, mit gondol. Szerintem semmi rosszat nem kellene gondolnia.

Nagyon nem egyformák a biciklisek, meg az autósok sem. Én pl. mindkettő vagyok, évszakfüggő arányban, mert 8 fok alatt a térdem fázni és fájni kezd. 280, 172 és 145 lóerős, nem céges és nem szolgálati gépkocsikat hajtok. Jó bennük ülni, de még jobb kiszállni és tekerni.

Igaziból a társadalmi szolidaritás és empátia hiánya, amiről itt szó esik, és az ezzel együttjáró tendencia az általánosításokra.

Az Ön írásában, és a nekem adott válaszában is ez jelenik meg valamilyen mértékben, és ez az, amit fájlalok. Van elég faszság az országban, miért kellett kitalálni egy újabb divizsön lájnt, amivel rozsdás éket lehet verni az egymás iránt irgalmas pógárság szeme közé? Bringások-autósok? Lófaszt.

Mert persze van sok barom állat biciklis, éppúgy mint irdatlan seggfej autós, kutyás, nemdohányzó, nő és férfi. De egy barom, aki ráver az autóra, miért reprezentál a T. Szerkesztő Úr felé egy csoportot? Miért véli úgy, hogy azzal, hogy az autósok és biciklisek koegzisztenciáját elősegítő szemléletet és publikációt hiányolok a Totalcarból, egyből csoporttag vagyok és bizonyságot adok autóverő hajlamaimról?

Lenne tanítanivaló bringásnak, autósnak egyaránt. Autósok: nem dudálni rá bringásra 1 m-ről, mert kurvára megijed, elrántja a kormányt, és nagyot tanyázik a járdaszegélyen. Bringások: tudni, hogy a halk és gyors vagyok, ezért a megjelenésemnek nincs előjele az autós számára. És még sok ilyen. Mejd erről egyszer tessenek írni, vagy kérni egy szakembert, hogy írjon. Nagy bazi jófejség lenne, és sok autósban lenne pár megvilágosodás.

Üdv
Shepherd

Kedves Shepherd,

Tényleg nem érti?! A respekt az egy dolog. Igen, respektálom a bringások küzdelmét a nagyvárosban. Igen, tudok róla, hogy csökkentik a dugót, ha az autójuk helyett választják a biciklit közlekedésül.

Most figyeljen, de nagyon: attól, hogy valaki egy csoporthoz tartozik, még nem kell hülyének, süketnek és/vagy esetleg vaknak lennie.

Emésszen.

Mondok egy példát. Én, mint motoros gyakran találkozok olyan véleményekkel, hogy a motorosok milyen borzalmasan közlekednek, hangosak, veszélyesek. És tudja, mit mondok ilyenkor? Képzelje, egyetértek. Igen, mert a motorosok tróger módra közlekednek. Igen, a motoros balesetek többségében a motoros a hibás. Pedig ez egy általánosítás, hiszen vannak motorosok, akik rendesen közlekednek, igaz, nagyon kevesen láttak még olyat. Én is csinálok időnként olyan dolgokat, amik nem nézhetnek ki valami jól – motorral gyakorlatilag lehetetlen betartani a KRESZ-t.

De nem is állok neki óbégatni a motorosok védelmében, másokra mutogatva, hogy az autósok meg telefonálnak, a kamionosok videojátékokat játszanak, a gyalogosok fogalmatlanul szaladgálnak át az úton, a biciklisek meg kivilágítatlanok: mindez az én motoros gyökérségemre nem mentség. Szóval ha valaki rákezdi, én kussolok, elvégre igaza van. Attól, hogy elméletben létezik rendes motoros, a valódi trend még elég egyértelmű.

Kerülhetném az általánosítást a tahó módra közlekedő kerékpárosokat név, lakcím és személyi szám alapján felsorolva, de az effajta adatgyűjtésre sajnos nincs apparátusom. Meg Szabó Máté ombudsmannak se biztos, hogy tetszene. Lehet, hogy vannak általánosító megállapításaim, de én újságcikkeket írok, nem ENSZ jelentést. Amiket itt olvas, nem istenítélet, vagy a nagy betűs igazság, csak a véleményem.

A két kerék talán egyszerűen kihozza az emberből a gyökeret. A motoros annyival kevésbé súlyos eset, mint a kerékpáros, hogy ő tudatában van a saját gyökérségének, és nem képzeli magát a jövő hírnökének, a környezettudatosság netovábbjának, a nagyvárosok megmentőjének, akiknek mind a jelen, mind a jövő nemzedékek hálával tartoznak, ennélfogva neki mindent szabad.

„Hogy a bringás a zebrához érve gyalogossá tud válni, majd ismét járművé, ez egy adottság.”

Adottság?! A kamionnak meg olyan adottsága van, hogy bárkit kivasal. Következik tehát valami az adottságokból? Semmi. Van a KRESZ, az elvárható figyelem, meg az előzékeny udvariasság, ami soha nem árt.

Természetes, hogy igyekszem vigyázni minden közlekedőre, a környezetszennyezőkre ugyanúgy, mint az alanyi Neókra. Csak ezzel a militánsan idióta nézettel ne fárasszanak már, hogy valamelyik közlekedési eszközzel többet szabad kihágni, mint másokkal. Persze a géptető-csapkodási ajánlatom továbbra is él, ha gondolja.