Mióta elavult a léghűtés?

2011.03.06. 17:52

Feladó: ismeretlen

Dátum: 2011. március 6. 6:05

Tárgy: 50-es években elavult léghűtéses???

Hogy a csodába lehet az, hogy itt mindig ekkora őrültségeket olvas az ember!!!??? A Kispolszki léghűtéses motorja hogy elavult lett volna az 50-es években??? Mikor ezek a fajta motorok a 60-70-es években élték virágkorukat a Citroennél (2CV, GS, Visa) Egyszerűen felháborító és idegesítő, hogy autós műszaki oldalon (muhaha) folyton ilyen emeletes melléfogásokat látni - és ez csak az egyik!!! Az el van felejtve, hogy a cikkíró által az 50-es években elavultnak titulált motor módosított változatát beletették az 1980-tól gyártott Fiat Pandába és később a Chinquecentóba is - aztán pedig a Kispolszkit 1999-ig gyártották, mert speciál az igényes német piacon is volt még kereslet a típusra - A CIKKÍRÓ ÁLTAL FÉLÉVSZÁZADA IS ELAVULTNAK TITULÁLT MOTORRAL!!! Úgy örülnénk neki, olyan nagyon, ha egyszer eljutnánk oda, hogy hiteles dolgokat olvashatnánk itt...

Kedves Névtelen úr,

először is: Cinquecento, szimpla c-vel, ha már pontosságról van szó. A léghűtést jellemzően a harmincas, negyvenes években használták olcsó autók konstrukciós megoldásaként, előnye, hogy olcsó, hátránya, hogy zajos, illetve hogy míg a henger-hengerfej-csapágyak hőmérsékleti gócpontjait a vízköpeny simítja, és egyenletesebb hőeloszlást, jobban monitorozható, kézben tartható hőmérséklet-szintet ad. Emiatt a léghűtéses motor rövidebb élettartamú a vizesnél, nem véletlen, hogy le is szoktak róla, bár lényegesen olcsóbb gyártani, mint már mondtam.

Amikor a Fiat 500 motorját (pontosabban a Fiat 400-ét, amiből csak a tervezés későbbi stádiumában lett 500) elkezdték tervezni az 50-es évek közepén, a gyártók már nemigen foglalkoztak ilyen motorok kialakításával. A Citroen 2CV-t (illetve a Dyane-t, Amit, mindkettő ugyanaz az autó, mint a 2 CV) szintén a harmincas években kezdték tervezni, fénykorukat nem a korszerűségük, hanem először az ötvenes évekbeli nyomor, utána meg a frivol hatvanas évek miatt élték évtizedekkel később - itt valamit nem lát egészen tisztán a kedves levélíró.

Ezt a 126-osba, a Pandába is a rettenetes olcsósága miatt tették bele, pláne, hogy addigra minden kifejlesztési költsége megtérült - sok motor élt így negyven éveket, ott van példának rögtön a másik, szintén elavult Fiat-motor, a nyomórudas, 600-as négyhengeres is, ami szintén a Cinquecentóig szerepelt. Viszont a Cinquecentóba már vízhűtéssel építették az addigra már igen komolyan átdolgozott léghűtésest. A másik Citroen-példa, a Visa elsősorban a vízhűtéses, soros négyesekkel fogyott, a kéthengeres bokszer szintén a legalacsonyabb, még autóképes néprétegek igényeinek kiszolgálására született, afféle pót-2CV-nek.

Igény mindig a filléressége miatt volt a léghűtésesekre - a Panda esetében pedig nemcsak a német piacon (bár Névtelen úr nyilván azokra az adatokra lát rá), hanem elsősorban Olaszországban. Az, hogy a Kispolszkit meddig gyártották, megint csak a szűkre szabott pénztárcákat minősíti, nem a konstrukció korszerűségét. Kihagyott a levélíró néhány ziccert, a Honda hetvenes évek eleji nagy modelljeit (1300), illetve a Citroen GS szintén hetvenes évek eleji, négyhengeres léghűtésesét - ezeknél is azért döntöttek a léghűtés mellett, hogy a máskülönben drágán gyártható egyéb technikákat be tudják építeni egy épeszű áron kínált modellbe - itt is a vízhűtésen spóroltak. Le is szoktak róla a leváltó modelleknél... Meg a Porsche 911-et - a Porsche évtizedeken át le akarta váltani, de a vevők romantikából nem hagyták, ezért borzalmas erőkkel korszerűsítette, amíg az emissziós szabályok rá nem kényszerítették, hogy most már tényleg.

Hogy tisztába tegyünk dolgokat:

- az ohv vezérlés az ötvenes évek közepétől nem szerepelt előremutató autókban

- a léghűtés szintén az ötvenes évek közepétől

- a két helyen csapágyazott főtengely már a harmincas években meredeknek számított

Azt hiszem, Ön összekever bizonyos dolgokat, s ez akadályozza a tisztánlátását: a divatosság, elterjedtség nem okvetlenül a modern technikából fakad az autóknál, hanem sokszor inkább az olcsóság, divatosság miatt kell alkalmazni - a kevés lehetséges várható profitot elköltik formatervre, marketingre. Sőt, éppen az ilyen autókban találni a leggyakrabban elavult műszaki megoldásokat, amik nem különösen nagy teljesítmény és hatásfok mellett megbízhatóan működnek. Mert ezeknél nem az előrelépés számít súlyponti feladatnak.

Üdvözlettel

Csikós Zsolt

(névvel)

totalcar.hu

Az oldalról ajánljuk

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14