Tárgy: Veterán 76-os Toyota Celica felújítás
Dátum: 2011.09.12. 20:45
Feladó: Gabor
Címzett: Csikós Zsolt
Tisztelt Csikós úr,
Veteránautó felújításával kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni Öntől.
Szeretnék egy 1976-os Toyota Celicát behozni, rendbe rakatni és OT-s vizsgára felkészíttetni. Magam nem tudnám elvégezni a munkát, mivel sem műhely, sem az ehhez szükséges tapasztalat, és nem utolsó sorban elegendő szabadidő sem áll rendelkezésemre, ezért csak erre szakosodott szerviz jöhet szóba esetemben, ahol minden szükséges felújítást el tudnának végezni rajta. Az interneten találtam rengeteg veteránautó felújításával foglalkozó műhelyt ami szóba jöhetne, csak azt nem tudom, melyik megbízható (nem nagyon találtam véleményeket az elvégzett munkákról).... Az autó egyébként nagyon szép állapotban van annak ellenére hogy 20 évig pihent egy garázsban (szinte rozsdamentes és működik minden rajta, bár ez köszönhető annak is, hogy a gazdája az utóbbi időben javításokat végzett rajta), néhány dolog feltétlenül cserélendő, mint a kuplung és féktárcsák, és a benzintartály is tisztításra szorul... Persze ezen kívül még rengeteg munka felmerül majd egy ilyen öreg autónál... Nagyon hálás lennék ha tudna olyan műhelyt ajánlani, ahova nyugodtan fordulhatok a felújítással, ahol megbízhatóan és korrekt áron elvégzik a munkát.
Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Csak nagyjábóli válaszokat tudok adni, azok sem igazán biztatóak. Egyrészt nem ismerek túl sok oldtimer-felújító műhelyt, de amiket igen, azok drágán, szépen, viszont több esetben kifogásolhatóan dolgoznak. Tehát a lakatolás, a fényezés, a kárpitozás mondjuk, szép lesz, sőt, lélegzetelállító, de a kész autó nehezen indul, füstöl a motorja, szorul a kormánya és húz, furcsa koppanásokat hallani belőle, a váltó reccsen, zajok, zörejek hallatszanak... Túl sok profi műhelyben, sok-sok millióért felújított autót láttam és vezettem már, hogy nagy illúzióim legyenek. A jó veteránautó Magyarországon az, amihez nem nyúltak még. A többit általában csak azért hiszik jónak a tulajok, mert nem ültek keveset futott, azonos típusban. Tisztelet a kivételnek, van ilyen is persze, de alaposan mellé lehet nyúlni. És csak utólag derül ki, ha megtörtént.
A japán autó pedig végképp macerás, mert míg a népszerűbb európai típusokhoz - ha drágán is - de a legtöbb alkatrész beszerezhető, mert vagy a gyártó gondoskodik ily módon az image-éről, vagy a nagy mennyiség miatt ráállt az alkatrészgyártásra a beszállítóipar, a japán kocsikhoz mindent egyenként vadászni kell. Gondolok itt a kis műanyag burkolati elemekre (amelyek, ha töröttek, kopottak, fakultak, azonnal csökkentik az autó érzelmi és valós értékét), a különleges gépészeti elemekre. Marad a tákolás, a helyettesítés, a nagyító alatt történő apróalkatrész-restaurálás, a hetekig, hónapokig tartó vadászás az e-bay-en, a donorautó-vétel és -szétbontás vagyonokért. Idegőrlő, rettenetesen rossz hatásfokú munka, nem csoda, hogy a legtöbb műhely úgy véli, nem nyeli be a megrendelő a szörnyű összeget, ezért saját hatáskörben menti, ami menthető. És abból sose sül ki jó. Az európai, amerikai kocsikkal, ha meglehetősen drágán ellentételezve is, de ilyen probléma kevesebb adódik. És ha a jármű kész értéke magas (Rolls-Royce, Mercedes, Bentley, Ferrari, Aston Martin, Jaguar, BMW), a műhely is bátrabban veselkedik neki a javításnak, mert a munka végén talán kevésbé nehéz elmagyarázni a tulajdonos/megrendelőnek, miért kell ötmillió forintot kifizetnie a kétmilliós, egész jó állapotú autó vételárán túl. Hiszen ha létrejön egy tízmilliót érő kocsi, az egész más, mintha egy két és félmilliósnak kell elnyelnie ezeket a kiadásokat.
Olvassa el a Nissan (Datsun) 240Z-ről (ami valóban közel olyan lett, mint a gyári), a Mazda RX7-ről és a Subaru XT-ről szóló cikkeket a Totalcaron, ott érintjük ezeket a témákat, sőt, a fehér hollónak számító Matra 530LX (műszakilag szintén meggyőző kocsi) végképp jól illusztrálja azt a problémahalmazt, amivel egy ritka autó restaurálása során szembesül az ember. A végeredmény: a tulajnak kell mániákusnak lennie, őneki kell mindennek utánanéznie, neki kell, hogy elképzelése legyen, milyen is, amikor /valóban /jó egy ilyen autó, és minél több munkát magának kell végeznie, vagy ott kell őrködnie minden mozzanat felett. Akkor lehet jó a magyar restaurálású öreg autó is. De úgy is borzalmasan sokba kerül, sokkal többe, mint a legpesszimistább kalkuláció. Ez nem olajcsere/gömbcsukló-csere szintű feladat, a restaurálás, hogy is mondjam, talán kissé fellengzősen hangzik, de az ember a közepén rájön: életforma. És nem okvetlen kellemes.
- http://totalcar.hu/tesztek/datsun240z/
- http://totalcar.hu/tesztek/subaruxt/
- http://totalcar.hu/tesztek/mazdarx7/
- http://totalcar.hu/magazin/szerelem/matram530lx/
Teljes műhelyt nem tudok, szerintem külön szakembert kell keresni a gépészethez, a karosszériához, a kárpitozáshoz, a fényezéshez, a beszerzés és az összeszerelés java része pedig általában a tulajra marad. Csomagban minden dupla áron lesz, ellenőrizhetetlenül, esetleg sok-sok rejtett hibával. Ez ugyanis egy olyan biznisz, ahol a magyar megrendelő általában az Astra motorgenerál árából kiindulva kalkulál, a műhely pedig - mivel állandóan ilyen vevőkkel találkozik - póbálja emészthetővé tenni a számla végösszegét. Ezért nem járja végig a teljes utat a felújításnál, mert fél, hogy kidobott munka lesz, amit az autóba tesz.
Külföldön, ahol egy egyszerű autónál is elfogadott a 10-15 ezer eurós restaurálási díj, emiatt jobb is a végleges minőség. Nálunk, ahol mindenki tudja a tutit, és a "haver ötödéért is megcsinálja"-módszert, ez nem működik jól.
Az igazán profi magyar műhelyek talán emiat nem is szívesen állnak szóba magyar megrendelőkkel, legfeljebb olyanokkal, akik belső körből jönnek. Én az ilyen körökön kívül mozgok, ezért, sajnos, nincs jó tippem.
Csak a szívós magánszorgalom marad, a kutatás, a pénz számolatlan költése, a szervezés.
Vagy a külföldről "fotókkal és egyéb jegyzőkönyvekkel dokumentált, eleve restauráltat venni"-receptje. Teszem hozzá - még mindig messze ez a legolcsóbb válfaja a veteránozásnak.
Üdvözlettel, sok sikert kívánva
Csikós Zsolt
Tárgy: Veterán 76-os Toyota Celica felújítás
Dátum: Tue, 13 Sep 2011 10:13:29 +0200
Feladó: Gabor
Címzett: Csikós Zsolt
Kedves Csikós Úr!
Köszönöm a gyors választ!
Úgy tűnik, egy kicsit túlságosan optimistán álltam a dologhoz... Reménykedtem, hogy a veteránfelújítással foglalkozó cégek valahogy kilógnak a sorból, és csak a megbízható, jó munkát végzők vannak a piacon, hisz elméletileg a minőségi munka adná a kenyerüket.... De úgy tűnik, itthon ez még nem gyűrűzött be... Elolvastam a cikkeket, amiket küldött, eléggé tanulságosak abból a szempontból, hogy fanatikusnak és kitartónak kell lenni egy ilyen mérvű projekt véghezviteléhez. Régebben olvastam egyiket-másikat az oldtimeres cikkek közül, de valószínűleg más szemszögből vizsgáltam a témát, és a munkával járó viszontagságokat csak átfutottam akkor... (Igazából most tűnik fel, hogy nem nagyon olvastam olyan tesztet, ahol nem a tulajdonos dolgozott volna az autón végig...) A tanácsait mindenképpen megfontolom, és átgondolom még egyszer a dolgot, hogy érdemes-e most belevágnom a veteránozásba. Jelenleg a körülmények nem igazán optimálisak (főleg külföldön vagyok..), hogy saját magam végezzem, vagy intézzek egy felújítást, ami, ahogy Ön tanácsolta a legmegfelelőbb megoldás lenne. Ha jelen pillanatban nem is vágok bele a dologba, de azért nem adom fel, hogy egyszer egy ilyen autót restaurálhassak. :)
Köszönöm még egyszer a tanácsait!
Tisztelettel:
Gábor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
