2014.02.13. 14:22

Feladó: Imola

Címzett: Csikós Zsolt

Dátum: 2014. február 10.

Tárgy: Szia Csikós Zsolt!

Kedves Zsolt!

A hétvégén találkoztam először a cikkeiddel. Nagyon szimpatikusak az írásaid, aki szakértő biztosan sok jó információt kap belőle. A következő kérdéskörrel fordulok hozzád (remélem lehet, és nem kapsz guta ütést tőle :)) Nos valami furcsa okok miatt borzasztóan vonzódom a retrós motyókhoz, vagy retro kinézetű járgányokhoz. Van is egy motorom kezdésnek, egy Honda Giorno kis robogó. Viszont évek óta foglalkoztat, hogy lehetne-e nekem is egy kis cukorkatartó autóm, mint pl: a régi Fiat 500-as, egy Mini, vagy ami által rád találtam, a Steyr-Puch. Viszont több szempontból is problémásnak mondanám a helyzetemet:
1. nő vagyok,
2. ebből fakadóan nem értek az ilyen dolgokhoz.


Ezen okok miatt bátorkodtam neked írni, el tudnál-e látni egy-két tanáccsal?
Ilyenekre gondolok: honnan tudnék beszerezni egy ilyen autót? Mennyibe kerül megközelítőleg egy ilyen helyreállító folyamat? Mennyi idő az mire autó lesz belőle?


Remélem nem veszed tolakodásnak a levelemet.

Előre is köszönöm.

Üdv:
Imola

Szia Imola,

egyet sajnos előre le kell szögeznem, egy pár éves, réginek kinéző, ám modern technikájú, ráadásul japán robogó a megbízhatóság mintaképe szokott lenni, de egy valóban  régi, osztrák, pláne olasz autó, amelyet a maga idejében is úgy terveztek, hogy bőséggel kapjon karbantartást, nem az örök nyugalom szigete. A Mini sem. Ez az alap.

Egy ilyen járműhöz jó szerelő, nem, nem is szerelő, megszállott őrült kell, akit rendkívül gyakran fel fogsz keresni, erre készülj. A Puch-, Kispolák- és Volkswagen-szerelő Tóth Gabi Biatorbágyon életben tart néhány efféle öreg romot, az ő napi rutinját nagyjából ismerem. Nem kér sokat, nagyon ért hozzá, de szerintem még így is borzasztó sokba kerül a tulajoknak ez a szórakozás, mert itt szinte mindig, minden probléma mélyebb annál, hogy olajat kell cserélni és ablakmosót kell feltölteni.

                                    Steyr-Puch
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Steyr-Puch

Tudod, egy tipikus veteránautónál egész mást jelent a megbízhatóság, mint egy közepesen használt újnál - értek az új alatt valami 15-20 éves bármit. Egy 15-20 éves bárminél az ember kicsit dühös, kicsit kétségbeesett, kicsit kellemetlenül érzi magát, ha nem megy a bal első index, ha zörög a rádió hangszórója, ha nem fúj elég meleget a fűtés, ha nem működik a hátsóablak-fűtés.

Egy napi használatban levő veteránautónál a fentiek közül sok funkció nincs is meg egyáltalán (mert még nem építették bele), ha pedig mégis megvan, az ember annak a kevésnek is örül, ami megy. Egy veteránautónál öröm, ha eljut 200 kilométernyit hiba nélkül, ha veszi az összes sebességet a váltó, ha a fék valahogy lelassítja a kocsit, még ha húz is, ha az említett 200 kilométer alatt semmilyen lényeges elem le nem esik. Mondom, mások a dimenziók, vannak szupermegbízható veteránok, de azok nagyon ritkák.

Persze, meg lehet csinálni veteránautót is olyannak, hogy pár évig valóban gond nélkül működjön - de általában nem azokat a járműveket, amik a maguk korában is eldobhatós, olcsó autóknak készültek - és amiket felsoroltál, azok olyanok. De tegyük fel, hogy megveszel mondjuk, egy 15 ezer eurós 500-as Fiatot (a Puch másfélszer többe kerül, minimum), és használatba veszed.

A gyári előírás szerint is 3000 kilométerenként zsíroztatni kell az első futómű függőcsapszegeit - ám a bennfentesek tudják, hogy jobb ezt minden nagyobb eső után, vagy jó időben is akár 1000 km-enként elvégezni otthon, mert berágódik a csapszeg, és akkor sokkal drágább a javítás. A váltóban 12 000 km-enként kell olajat cserélni - és ez még csak a váltó, nem a motor, mert abban 6000-enként kell. Csavarok lazulnak le, kerékcsapágyakat kell utánállítani, nincs automatikus szelephézag-kiegyenlítés, ezért azt is állítgatni kell 12 000-enként. Ha az autó tökéletes, akkor is állandóan piszkálni kell.

                              Mini Cooper
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mini Cooper

És ha tökéletes:

1) vakon használni kezded, és 2-3 év után észreveszed, hogy furcsa buborékok vannak a karosszérián, ez beszorul, az pirosodik, emez nyekereg, 4 év után lehet lakatolni a karosszériát, cserélni egy rakás szigetelést, kopó elemet. Újabb egymillió, mert akkor már fényezni is kell, a szétszedés/összerakás is sokba kerül. Persze lehet tanyatuninggal is letudni a dolgokat, de akkor mindig kellemetlen és sokszor vállalhatatlan lesz az autó - pláne, ha nincs közeli ismerős, aki ellenőrzi vagy maga csinálja.

2) használni kezded, de mivel szereted és nézegeted, egy hónap után látni kezded, hogy fogy. Itt megereszkedik, ott zörög, amott kinyúlik, már kicsit szorul ez-az. Nem megy tönkre, de látod, hogy nagyon múlandó az egész, fáj érte a szíved, ezért csak keveset ülsz bele. Az állástól pedig aztán még jobban pusztul, hacsak nem állítod garázsba, úgy meg duplán viszi a pénzt.

Nem lehetetlen használni egy ilyet, de kell hozzá szakértelem, hogy néha megpiszkáld a biztosítéktáblát, kivedd a lámpát, hogy megnézd a csatlakozásokat, észrevedd, hogy mi zörög, mi készül leesni, zsírozzál egy jóízűt, kifújd az üresjárati fúvókát, ha köhög a motor és prompt meghúzzad a rakoncátlankodó elemet. Egy veteránosnak ez fel se tűnik, a napi használat része, de aki a valóban jól működő járművek felől érkezik, pláne, ha nincs az átlagosnál mélyebb műszaki affinitása, annak horror.

Egy csupán ímmel-ámmal rendbe tett autóban pedig végképp annyi a taposóakna, hogy még az edzett veterános idegei is borzolódnak minden használat során, mert a szomszéd kerületig sem garantált minden alkalommal az eljutás. Nézz körül, nem véletlen, hogy nem túl sokan használnak ilyen autókat ma a forgalomban, de már tíz-tizenöt évvel fiatalabbakat sem. Mennyi az arányuk - 0,1 százalék? Sokat mondtam, és az is mind Lada. Ami működni tud pár évig biztonsággal tudja ezt, az a Bogár, az állólámpás Merci, ha nagyon jó állapotú, akkor a Renault 4-es. A Fiat 500 nem, az már közepesen hardcore stuff. Persze, lehetnek fél évek, még néha másfelek is, amikor úgy tűnik, semmi gond nincs vele, de utána egyszerre sok mindent javítani kell. Nem lehetetlen, mert kellő szakemberrel, kellő rálátással az utángyártó-piacra minden megoldható, de ez egy egészen más autóhasználat, mint amit az átlag elképzel magának.

Ráadásul az 500-asban szinkronizálatlan a váltó is (minden visszaváltásnál duplakuplungolásra van szükség, tehát az üresbe is bele kell kuplungolni egyet, felpörgetni a motort, majd megint kuplungolni a kapcsolás előtt, méghozzá mindezt tempósan, jó ütemérzékkel), a hidegindításnál vallásosan be kell tartani a "csak szívató, nulla gázadás" elvet, meleg motornál viszont érezni kell, mennyi gázt ad az ember. Autópálya-használat nagyjából kizárva, mert az 500-as 85-öt tud tartósan (ha jó), a kamionok tempomatja viszont 90-re van belőve, ezért lelöknek. Szóval, nem kicsit megterhelő, idegrendszerileg. Remélem, ennyivel már kirajzoltam ezt a fajta élményt...

                                  Fiat 500
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fiat 500

 Nem rossz, ha szeretsz vezetés közben gépészkedni, ha nem ijedsz meg egy kis útszéli piszkálástól, akkor simán lehet hozzáadott élvezetnek is hívni a fura jelleget, de hirtelen beugrani ebbe a mélyvízbe kicsit meredek. Nos, az árak.

Fiat 500-ast, úgy tűnhet, már egymillió körül kapsz rendszámosat, de egy olyan autó maga a pokol. Rendbe tetetni egy ilyet egészen biztosan lakatolással kezdődik, ami magával vonja a fényezést is - 1-2 milliós kiadásba nézel bele. És akkor még ott a mechanika, ami egyszerű ugyan, mégis ezer sebből vérezhet. A Puch kicsit modernebb, ott legalább van szinkron a váltóban, az indítás sem annyira nyűgös, viszont a Puchok általában sokkal elhasználtabbak. Ráadásul nemigen találsz eladót, ha igen, akkor a rendbe tétel ott sokkal drágább.

Árak? Kétmillió alatt nem érdemes nagyon 500-ast nézegetni, ráadásul az újraeladhatóságát nagyon befolyásolja, mennyire eredeti (gyári-e a színe, nincs-e telefurkálva a műszerfala, 500-as Fiat ütközők és kerekek vannak-e rajta, vagy más a kispolszkié, áthúzták-e valami horror kárpittal a belsejét, megvannak-e a légterelők, a termosztát a motortérben). Ezek eldöntéséhez és felismeréséhez szakember kell. Puchot venni? Reménytelen. Még a leginkább a Minit támogatnám, nagyon jó a klubélet, borzasztó jó az alkatrészellátás Angliából, mindig találsz segítséget. De a Mini sem az a TÜV-megbízhatósági díjas, garanciális Toyota, azzal is folyamatos a gond, hacsak nem valami méregdrága, viszonylag kései autót veszel.

Félek, súlyos csalódás lenne fél év után bármelyik. Azt mondanám - a megúszós veterán a Bogár, nem véletlen, hogy olyanból még mindig látni jó párat napi nyúzásban, az bírja. Én nem rajongok érte, de ha valami nagyon másra vágysz, mint a modern autó, akkor tökéletes választás. Máshol van a motorja, külső sárvédői vannak, a formája jópofa, az ergonómiája pocsék, a helykihasználása szörnyű, a hangja egyedi és kellemes. Ráadásul minden van hozzá, borszasztó tartós, bírja, ha kicsit elhanyagolják és egymillióért már megkapni belőle a csodát.

De ha nagyon érdekel a Fiat 500, egyes olasz nagyvárosokban ki lehet bérelni ilyen autókat egy napra, járkálni, Rómában biztosan. Ott kaphatsz ízelítőt a használatból - én azt mondanám, egy próba itt kötelező.

Üdv!

Csikós Zsolt

Az oldalról ajánljuk

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

2 órája
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38