Egy jó dologról beszélitek le az embereket
Feladó András
Címzett Máth Dávid és Sipos Zoltán
Dátum 2016. február 12. 11:12
Tárgy Kia Soul EV
Sziasztok!
Szomorúan olvastam a Kia Soul EV-s szenvedéseteket, leginkább azért, mert egy jó dologról beszélitek le vele az embereket.
Lehet ezt pozitívan is:
https://electricroadmovie.
Persze tudom, ott tuti jobb a töltőhálózat lefedettség. De kifogásokkal tele a magyar polc, pozitív hozzáállás nélkül meg nincs előre.
Egy Teslás adalék: a Tesla töltőhálózatért felelős holland embere a Milenárison az E-Mobility konferencián elmondta, hogy az autóikat használók 95%-ban otthon és munkahelyen töltik az autóikat. A Tesla éppen ezért vállalta be full ingyen a superchargeres töltést.
Üdv:
András
Kedves András,
egyrészről örülök, hogy figyelemmel kísérted az utunkat, és köszönöm a linket, nem ismertem.
Ugyanakkor szomorúan olvasom, hogy neked ebből az egészből az jön le, hogy bármiről is lebeszélnénk embereket, mert éppen hogy nem. Szomorúan olvasom, hogy szerinted bármiről pozitívan kell írni, nem pedig tárgyilagosan. Szomorúan olvasom, hogy szerinted ezek a mondatok a linkben nem szerepelnek, pedig elég kritikusak:
"Not only are all the shops closed, so is our first charging location at the Belgian supermarket Delhaize. The remaining two alternative chargers follow the same logic: company closed, charger closed. It requires some clandestine wiretapping to reach the border of Luxembourg. Here, we can finally plug the Soul into a functioning charger." / "Nem csak a boltok vannak zárva, de az első töltőállomásunk is a belga Delhaize szupermarketnél. A két másik lehetséges töltő is ugyanilyen logika mentén működik: ha a bolt zárva van, a töltő sem működik. Illegális áramlopásra volt szükségünk, hogy egyáltalán elérjünk a luxemburgi határhoz. Itt végre működő töltőre akaszthattuk a Soult."
"From the 55 visited chargers, 42 directly functioned and 2 after a small hustle. Broken, closed or inaccessible chargers do occur, but can luckily be avoided with apps like ChargeMap." / "Az általunk meglátogatott 55 töltőből 42 azonnal, 2 némi babrálás után működött (tehát 55-ből 11 darab töltő nem működött, amikor tölteni szerettek volna - a szerk.) Előfordul, hogy hibás vagy nem hozzáférhető töltővel akad dolga az embernek, de a ChargeMap és a hasonló applikációk segítségével ezek elkerülhetőek."
"Apart from the Netherlands, we could use a card of The New Motion in Germany, Belgium and Austria. Unfortunately, we learned that many local networks in Germany, Austria and Switzerland are not compatible. Some charging locations work with an app, others are SMS-activated or work with a dedicated charging pass. This can yield challenging situations. SMS-activated charging locations often rely on a national service number (0800) inaccessible with a foreign SIM card. A dedicated charging card has to be obtained at a counter or office, which means that charging locations can have limited opening hours." / "Hollandián kívül Németországban, Belgiumban és Ausztriában is tudtuk használni a The New Motion kártyát. Sajnos azt is megtanultuk, hogy egyes német, osztrák és svájci hálózatok viszont nem kompatibilisek. Vannak töltők, amiket aplikációval, másokat SMS-sel vagy saját kártyával lehet aktiválni. Ez pedig komoly kihívások elé állíthatja az embert. Az SMS-alapú megoldásoknál gyakran nemzeti, 0800 előhívójú számmal működik, amiket külföldi SIM-kártyával nem lehet elérni. A szolgáltatók kártyáihoz csak egyes irodákban vagy boltokban lehet hozzájutni, ami megint csak a korlátozott nyitva tartás miatt lehet nehézkes."
"Nevertheless, it shows that there is a lot to gain in the upcoming years with regards to standardisation and transparent pricing." / "Mindez rámutat, hogy az elkövetkező években a sztenderdizálás és az átlátható árazás szempontjából számtalan tennivaló lesz."
A fenti idézetek konkrétan arról szólnak, hogy egy verőfényes, nyári utazás során is számtalan szopatós helyzetbe bele lehet futni, ami persze egyrészről csodálatos kihívás, ha azt keresed. De ha egyszerűen utazni szeretnél, őrületes mennyiségű rákészülést és kompromisszumkészséget igényel, összehasonlíthatatlanul többet, mint ha dízel vagy benzines autóval utaznál.
Ez pedig egy nagyon visszafogott mondat: "During a road trip this will not be a problem, but traveling from Amsterdam to the south of France in one day will be challenging." / "Egy kisebb túrán ez nem lesz gond, de lejutni Amszterdamból dél-Franciaországba egyetlen nap alatt már kihívás lehet." Lássuk be, azt mondani egy 1400 kilométeres út kapcsán, hogy kihívás elektromos autóval egy nap alatt teljesíteni, nagyon nem fedi a valóságot. Kihívás az lenne, ha nehezen, de teljesíthető lenne. De ez ma még egy Teslával sem nagyon megy 24 órán belül, bár azzal talán, ideális esetben mehet - ha mindenhol 130-cal lehet közlekedni, semmi nem akadályoz. És tényleg 20-24 órát vezetéssel akar valaki tölteni. Egy 160 kilométeres hatótávú autóval ez akkor sem fér bele, ha felváltva vezetünk, és pontosan 160 kilométerenként találunk egy töltőt, ami nem foglalt, működik, és CHAdeMO.
Mi télen, hidegben mentünk, pontosan azért, mert ez a kihívás, ilyenkor rövidebb a hatótáv, amit a fűtés tovább csökkent. Természetesen törekszünk rá, hogy legyen más referencia utunk is, kellemesebb körülmények közt. De a lényeg, hogy ezt a dolgot nem cukormázzal leöntve, "pozitívan" kell bemutatni, hanem reálisan. Mert nem igaz, hogy nincsenek nehézségek, hogy nem kell kompromisszumokat kötni, mert de, nagyon is. Mint ahogy az sem igaz, hogy hasznavehetetlen egy villanyautó, hogy ne lehetne vele több ezer kilométeres túrákat tenni. Mert de, lehet, csak baromira sok dolgot le kell nyelnie annak, aki nem egy belsőégésű motoros autóval indul a családi nyaralására, és nem kíséri a villanyautóját egy másik kocsi, arra az esetre, ha valami beütne (gondolom emlékszel rá, nekünk nem volt kísérő autónk).
Természetesen az haszontalan, ha valaki rosszindulatú és gáncsoskodik, de ez egyáltalán nem mondható el a túránkról: a hozzáállásunk pozitív, de a beszámolónk a tényeket tükrözi, tehát objektív. Még akkor is, ha szubjektív elemekkel tarkítjuk.
Üdv,
Sipos Zoltán