Mitől lesz teherautó a teherautó?
Avagy miért nincs itthon kis Musso.
Feladó László
Címzett Hlács ZoltánDátum 2020. május. 6.
Tárgy Ssangyong Musso, a rövid platós
Tiszteletem,
Olvastam a cikket a Grand verzióról és néztem a német honlapon a rövid platóst (509 cm) és valószínűleg a legnagyobb belterű pickup, ideális kombináció.
Nem találtam semmilyen szabályt amely a plató méretére vonatkozna, áfa-ügyben, csak az elválasztott raktér tényét. Lehet, hogy rossz helyen kerestem?
Köszönöm:
László
Kedves László!
A hazai jogszabályokban könnyű elveszni, az áfa és egyéb autóval kapcsolatos elszámolásokra is vagy egy tucat rendelet vonatkozik.
A Musso és a Grand Musso ugyanakkora fülkével rendelkezik, kizárólag a plató méretében térnek el. És pont itt van a kutya elásva.
Ugyanis a jelenleg (2020.05.06.) hatályos Közös Vámtarifáról szóló rendelet alapján a pickupok többcélú, vagyis személyszállításra és áruszállításra is alkalmas járművek, amelyek csak akkor tartoznak a 8704 vámtarifaszám (vagyis áruszállító jármű) alá, ha az áruszállításra szolgáló felület padlózatán a maximális belső hosszúság több, mint a jármű tengelytávolságának 50 %-a, vagy ha a jármű több mint két tengellyel rendelkezik.
A sima Musso a kis plató miatt kiesik a 8704-ből, 8703 (személygépkocsi) lesz, akkor is, ha a forgalmiban N1 kategória (tehergépjármű) van bejegyezve. Így nem lehet elszámolni a beszerzéskori, karbantartás és üzemanyag áfáját, bónuszként vállalatok esetén viszont ott a cégautó adó és persze új autó vásárlás (jelen esetben az esetleges behozatal) esetén a regadó. Cserébe marad a súlyadó - bár ezzel a kis Mussónál a 180 lovas motor miatt pont jobban jön ki az ember - és a D2-es pályamatrica.
Kis érdekesség, hogy az egykori, európai szemmel kissé meglepő formájú Ssangyong Actyon Sports (mondjuk nekem tetszik, szinte csak a kis plató állít meg a beszerzéstől (HZ)) forgalmazása is ezért szűnt meg, pedig addigra egy európai szemmel sokkal elfogadhatóbb változata is született, de sajnos az alapméretek nem változtak.