Ez a legnagyobb

Teszt: Ssangyong Musso Grand - 2019.

2019.07.31. 13:03

Adatlap Ssangyong Musso Grand Premium 4WD 2.2 e-XDI - 2019

  • 2157 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 181 LE @ 4000 rpm
  • 420 Nm @ 1600 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Végsebesség:
    178 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.2 l/100km
  • 11 163 300 Ft

Több, mint 10 éve jelent meg a magyar piacon a pickupvilág rút kiskacsája, a Ssangyong Actyon Sports. Az ára és felszereltsége az akkori pickup modellek közül kiemelte, ráadásul megbízhatónak is bizonyult, így aki megvette, sokáig meg is tartotta.

Aztán teltek-múltak az évek, új jogszabályok érkeztek, így egyszer csak nem lehetett teherautóként forgalomba helyezni, ki is vonták a magyar piacról (is). 2018-ban aztán megérkezett a Musso, de nem hozzánk, mivel még mindig kicsit volt a platója, hogy teherautóként lehessen árulni, annak előnyeivel (regadó, áfa, stb). 

De csak egy évet kellett várni, és immár mi se maradunk Ssangyong teherautó nélkül, hiszen itt a hosszú platós pickup, ami a jól hangzó Grand címkével dicsekedhet. Az európai értelembe vett pickupok között sikerült majdnem minden külső értékben a legnagyobbnak lennie, és ami még fontosabb, platóméretben abszolút vezető.

A forma immár nem olyan megosztó, mint az elődmodellé, manapság már szépen besimulnak a Ssangyongok az utca forgatagába, már amennyire például egy Land Cruisernél is nagyobb Rextonnal egyáltalán lehetséges. Utóbbival közvetlen rokonságot is mutat a pickup, hiszen annak alvázára fejlesztették. Így, akárcsak az elődje, hátul tekercsrugós futóművel rendelkezik, de persze igénytől és felszereltségtől függően lehet laprugóval is rendelni.

Mint már sokszor kiderült, a tekercsrugótól nem lesz hirtelen Citroen DS-ként hullámzó hajó a pickupból, hiszen el kell bírnia jelen esetben 800 kg-ot.  Bár a futómű óhatatlanul teherautós, belül tényleg egy személyautó kényelme fogad, mivel ez gyakorlatilag egy az egyben a Rexton utastere. Így megtalálható benne a hűtött-fűtött első és a fűthető hátsó ülés, és persze az összes ma szokásos segítő-védő technika. A fülke nagyon csendes, és nem csak pickupos mércével. 

Az ülések hosszú távon is kényelmesek, és egész ergonomikus a gombok elrendezése. Nagy pozitívum, hogy a hátsó utasok kényelméről se feledkeztek meg, így hátulra is került plusz légbeömlő, és fűthető a hátsó üléspad, ami azért nem túl gyakori. Számomra, aki jórészt azért munkára használja a pickupot, kicsit fájt, hogy csak a háttámlát lehetett előrehajtani, az ülőlapot fel viszont nem, de cserébe alatta is egész sok hely van ezt-azt elrejteni a kíváncsi szemek elől.

Egy apróság hiányzott, ami például az általam rendszeresen használt D-Maxban (amit véletlenül itthon ugyanaz forgalmaz, mint a Ssangyongot) például sokszor igen hasznos volt, egy hátsó USB port, amivel a telefonunkat tudjuk tölteni.

A konkrét autóban automata váltó volt, ami érdekes módon nem a Rextonban lévő, Mercedestől származó 7 sebességes, hanem az Aisin-tól vett 6 sebességes. Ez se volt rossz, sőt, aki vezette, azt mondta, bárcsak némelyik személyautóban lenne ilyen kellemesen működő automata.  A tényleg halkan duruzsoló dízelmotor 2,2 literes 181 lóerővel és 420 Nm-rel igen kellemesen gyorsult, és közben mégse ette ki a pénztárcám, az egyhetes teszt után 8,7 literes átlaggal szálltam ki. Abból, hogy 130-nál mindössze 2000-et forgott (90-nél 1500-at), sejteni lehet, nem kimondottan pörgős motorról van szó, remélhetőleg tartós is lesz.

Az autót csak ezzel a motorral lehet megvenni, kézi vagy automata váltóval és kétféle felszereltség közül választhatunk. A Plus és a Premium között a legnagyobb különbség a hátsó futómű, az alacsonyabbnál a pickupoknál megszokott laprugós, míg a magasabb csomagban 5 lengőkaros tekercsrugós. Látszik, hogy a Premium felszereltséget inkább a sokat bíró családi mindenes kategóriába pozícionálták, hiszen ott már szériában megkapjuk az oldal és függönylégzsákokat, a parkradart és az első hűtött-fűtött üléseket is.

És hogy mennyire bír sokat? A tekercsrugós kivitel 890 kg-ot tud elvinni, de ha ezt keveselnénk, kérhetünk laprugós kivitelt a magasabb felszereltséghez is, ahol már 1020 kg az összterhelés. Mindeközben 3 tonnát tud elvonszolni, ha megvan hozzá a megfelelő jogosítványunk.

Mit mivel húzhatunk?

Mivel a pickupok között nem nagyon van  3 tonna alatti össztömegű, így – ha csak nem könnyű (750 kg össztömegig) utánfutót, lakókocsit húzunk – hamar elérjük a B kategória határát. A rendelet úgy szól, hogy amit B-s jogsival vezethetünk, azzal könnyű utánfutót is húzhatunk bármikor. Ekkor maximum 4250 kg lehet a járműszerelvény össztömege (3500 kg + 750 kg).

Viszont ha 750 kg össztömeg felett van a vontatmány (kb. a mai lakókocsik mindegyike, a sátras utánfutókat kivéve, és mindegy, hogy egy- vagy kéttengelyes), fura módon a járműszerelvény nem lépheti át 3,5 tonna össztömeget a B kategóriánál.

Ha túllépjük, akkor vagy BE kategóriát kell szerezni vagy, ami a rendszeresen lakózóknak praktikusabb, de főleg olcsóbb, létezik egy B96 kategória, amivel a nehéz pótkocsi esetén is el lehet menni 4250 kg össztömegig.

Pickupoknál még egy kellemetlen velejárója van a vontatásnak itthon: mivel tehergépjármű, így a D2 mellé kell kiegészítő U kategóriájú autópálya matricát is venni.

Az autó ezzel a felszereltséggel (Premium) valamivel 11 millió forint  felett van listaáron, de az extrák (automata, napfénytető, stb.) miatt már közelít a bruttó 12 millió forinthoz. A hazai pickupok legjobban felszerelt változatai szinte mindegyike elég jól el van látva a mai személyautós kényelmi funkciókkal (pl.: kétzónás klíma, navi, ülésfűtés, biztonsági és vezetéstámogató kiegészítők), köztük a Musso Grandnak se kell szégyenkeznie. Ár és motorizáltság szempontjából a Ssangyong az arany középút, viszont ha valakinek a hasznos méretek is fontosak, akkor kiemelkedik a mezőnyből.

Duplakabinos pickupok technikai összehasonlítása

Kattintson ide a táblázat megjelenítéséhez!
Dupla kabinos, legdrágább felszereltség, kézi Isuzu D-Max Mitsubishi L200 Ford Ranger Ssangyong Musso Grand Toyota Hilux Nissan Navara VW Amarok
Felszereltség LS Plus Instyle Wildtrak Premium Rally Leather N-Guard Canyon
Nettó ár 7 290 000 Ft 8 190 000 Ft 8 765 000 Ft 8 790 000 Ft 9 155 000 Ft 9 185 039 Ft 10 662 000 Ft
Bruttó ár 9 258 300 Ft 10 401 300 Ft 11 131 550 Ft 11 163 300 Ft 11 626 850, Ft 11 665 000 Ft 13 540 740 Ft
Motor 1.9 TD, 164 LE, 360 Nm 2.5 DI-D, 181 LE, 430 Nm 3.2 TDCi, 200 LE, 470 Nm 2.2 e-XDI, 181 LE, 420 Nm 2.4 D-4D, 150 LE, 400 Nm 2.3 dCi, 190 LE, 450 Nm 3.0 V6 TDI, 204 LE, 500 Nm
                       
Plató adatok                     
Hossz (mm) 1552 1520 1549 1610 1555 1537 1555
Teljes szélesség (mm) 1530 1470 1560 1580 1645 1560 1620
Szélesség a kerékdoboknál (mm) 1120 na 1139 1280 na 1130 1222
Falmagasság (mm) 465 475 511 600 480 474 508
Rakodási magasság (mm) na 850 835 760 na 805 780
Teherbírás (kg) 1030 1030 1022 1020 (laprugó)/890 (tekercsrugó) 1040 1062 1053
Fordulókör (m) 13,1 11,8 na. 12,1 12,8 12,4 12,9
Külső adatok                     
Hossz (mm) 5295 5205 5362 5405 5330 5300 5321
Magasság (mm) 1785 1780 1815 1950 1815 1805 1834
Szélesség (mm) 1860 1815 1860 1855 1855 1850 1954
Tengelytáv (mm) 3095 3000 3220 3210 3085 3150 3097
Első terepszög (fok) 29,4 30 28 20,2 31 30,4 29,5
Hátsó terepszög (fok) 22,4 22 28 21 26 25,5 18
Szabad hasmagasság (mm) 225 205 229 220 225 219 192
Vontathatóság (fékezett, kg) 3500 3100 3500 3000 3200    3000

Totalcar értékelés - Ssangyong Musso Grand Premium 4WD 2.2 e-XDI - 2019

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.