Van, amikor a fordulatszám a gyilkos
Feladó Szabi
Címzett Gajdán Miklós
Dátum 2021. feburár 28.
Tárgy Hogyan ne öld meg a hibridet?
Olvastam és néztem legutóbbi összehasonlító cikkedet és videódat az elektromos, a hibrid és a hagyományos belsőégésű motorokkal szerelt autókról.
Annál a pontnál, amikor a hibridről beszélsz, hogy a teljesen hideg motor akár négyezres fordulatra is felpörög, az jutott eszembe, hogy a mondás korábban az volt, hogy nem a fordulatszám öl, hanem a nyomaték. Négyezres fordulaton szinte azonnal felépül az olajnyomás, az olajpermet a fordulatszám következményeképp mindenhova eljut azonnal, ergo a kenés nagyon jó, még ha maga az olaj még hideg is, főleg, ha egyébként az ilyen használathoz fejlesztett olaj van a motorban.
A kérdés szerintem tehát inkább az, hogy amikor felpörög a belsőégésű motor, vajon mekkora terhelést kap? És vajon nem lehet-e, hogy amiatt pörgeti a motorvezérlő a motort ilyen "nagy" fordulatszámon, hogy ne kapjon akkora nyomatékot? Hol az igazság?
Köszönöm
Szabi
Így van, meleg motor és már felépült olajnyomás esetén valóban a terhelés gyilkosabb, mint a fordulatszám. Hideg motornál azonban mindkettő. A fordulatszámmal az a baj, hogy ha - mint látható volt talán - körülbelül egy másodperc alatt ugrik fel 4000/percre, akkor az azt jelenti, hogy ez alatt a rövid idő alatt is körülbelül 65-öt fordul a főtengely és vele együtt minden, ami hozzá van kötve, kivéve a vezérművet, ami fele ennyit forog, és az olajszivattyút, amit lassító áttételen keresztül hajt a főtengely. A 65 fordulat egy részét biztosan úgy teszi meg a motor, hogy nem kap rendes kenést. Nehéz megmondani, hogy pontosan mennyit, hiszen ez hőmérséklet és viszkozitásfüggő is, de 10, 15, vagy akár 30 fordulat is megtörténhet kielégítő szintű kenés nélkül.
A német Liqui Moly nevű kenőanyagokat gyártó cég korábban elvégzett egy átfogó mérést. Arra voltak kíváncsiak, hogy alapjárati fordulaton, azaz körülbelül 800/percnél, és 0 fokos külső hőmérséklet mellett mennyi idő kell ahhoz, hogy megfelelő kenés alakuljon ki mindenhol a motorban. 15W hidegviszkozitású olajnál 48 másodperc, 10W-snél 28 másodperc, 5W-snél 8 másodperc kellett ehhez. A 0W hidegviszkozitású olajoknál természetesen még az 5W-snél is rövidebb idő kell hozzá, de talán ebből is látszik az idő és a közben megtett fordulatok összefüggése. Csak a példa kedvéért maradva az 5W-nél, ahol 0 fokon 8 másodperc kell a teljes átolajozáshoz, ez éppen körülbelül 100 fordulatnak felel meg.
Ezért is van a nagyobb motorokon (hajó, mozdony, harckocsi stb.) az olajszivattyúnak külön, pl. elektromos meghajtása, amivel az indítást megelőzően át lehet kenni a motort. Sőt, egyes motorok nem is indíthatók enélkül. Egyes régebbi Honda motorok például nem "ugrottak be" egyből, aminek épp az volt az oka, hogy a gyár nem engedte rá a munkaütemekből származó terhelést anélkül a motorra, hogy előbb megtenne egy pár fordulatot és legalább felkapná az olajat.