Rulettkerék: Mikor robbant le utoljára a Peugeot?

2017.03.19. 12:11 Módosítva: 2017.03.19. 14:47

A Rulettkerék-Peugeot lerohadásokkal színezett hazaútján felmerült bennem, hogy talán még nem késő visszafordulni. De nem lehettem puhapöcs, meg egyébként is: a Rulettkerék nem a biztos vételről szól. Akkor simán beültem volna egy régi Swiftbe.

A 205-ös megvétele után két központi kérdés foglalkoztatott. Egyrészt ki kell deríteni, tényleg összefolyik-e az olaj a vízzel, újra meg kell-e bontani a tavaly generálozott motort? Másrészt a fulladozásnak kell a végére járni, mert így lutri bárhova elindulni. Végleges lerobbanásunk nem volt, de igen bizonytalanul működött a Peugeot, legkevésbé sem volt megnyugtató belegondolni, hányan küldenének melegebb éghajlatra, ha mondjuk délután, az Árpád-hídon jön az asztmás roham. Nem rám, én már kinőttem.

Az eredetiségvizsgálat és az okmányirodai kör után az első utam rögtön a műhelybe vezetett, azzal a felkiáltással, hogy kezdjünk mindent az olaj és a szűrők cseréjével. A Bárdiból gyorsan meg is rendeltem egy kanna Liqui Moly olajat, olaj- és üzemanyagszűrővel együtt. Ez első körben 14 ezer forintba került. Miért maradt ki a levegőszűrő? GTI-nkben most egy sportszűrő van, amit szeretnék mielőbb kihajítani, el is kezdtem kutakodni gyári légszűrőház és a hozzá tartozó csövek után. Addig a sportszűrő kap egy tisztítást.

A budakalászi műhelybe amúgy probléma nélkül jutottam el a Peugeot-val, elismerően meg is paskoltam a műszerfal tetejét. A leeresztésekor Attila biztatott, szerinte teljesen tiszta a régi folyadék, úgy tűnik, nem megy bele a víz. Óvatos duhajként úgy gondoltam, várjunk még az örömködéssel, a friss olajjal járatva kiderül, mi a helyzet. Csak hogy kiderüljön, mozogni is kéne a kocsival, ebben pedig a fulladozás finoman szólva gátol. A műhelytől két saroknyira ezt bizonyította is: a szerkesztőségig kétszer kellett félreállnom.

Bár határozottan érdekelnek a műszaki dolgok, autószerelő nem vagyok, többnyire azokkal a hibákkal tudok kezdeni valamit, amelyekkel már volt dolgom. Így például volt már a kezemben szétszedett bemelegedés-szabályzó a K-Jetronichoz, de L-Jettel nem találkoztam. Elkezdtem hát nyomozni, és kicsit beleástam magam a rendszer működésébe. A Bosch-számok alapján nem nehéz kisakkozni, hogy a légmennyiségmérő és a motorvezérlő egység egyaránt az 1.9 GTI-hez tartoznak. Nem ideális, de ahogy megtudtam, működőképes konfiguráció – már ha az elemek egyébként működnek.

Maga az L-Jetronic egyébként nem tűnik kimondottan bonyolultnak, mégis van hibalehetőség bőven. Üzemmeleg motornál annyi történik, hogy a légmennyiségmérő (LMM), ahogyan a neve is mutatja, megméri a rajta átjutó levegő mennyiségét, az ECU pedig kiszámolja, hogy ahhoz mennyi üzemanyagra van szükség. A 205gtidrivers.com-on van is egy kis útmutató ahhoz, hogyan mérjünk ellenállást az LMM-en, így hát neki is estünk multiméterrel. Van viszont a rendszernek egy pótlevegő-tolattyúja is. Funkciója, hogy több levegőt juttat be, amihez aztán jön többletüzemanyag is. A fordulatszám megemelkedik, hidegen sem fullad le a motor.

Ezeknél az autóknál gyakori a légmennyiségmérő meghibásodása, ez az évek során ki szokott kopni – nyilván ezért is cserélték ki a mi GTI-nkben néhány hete. A pótlevegő-tolattyú pedig akkor okozhat gondokat, ha hidegen sem enged át plusz levegőt, vagy ha melegen is nyitva marad. Ellenőrzésére két módszert is találtam. Az egyik: a tolattyúra menő csövet lehúzva tükörrel lehet kukucskálni, van-e rés. A másik pedig, hogy ugyanezt a csövet masszírozzuk: ha összenyomásra változik az alapjárat, akkor nyitva van.

Közben kaptam két telefonszámot. Két olyan emberét, akiknek volt, vagy esetleg most is van 205 GTI-jük, és ismerik a típust, javítottak már többet is. Közülük Tamással egyeztettem is egy időpontot, és némi izgalommal ugyan, de sikeresen elgurultam hozzá munka után, hogy értő szem is láthassa az autónkat. Kicsi a világ, mert a műhelyben találkoztam Ádámmal is, aki korábban Vasfogon, a Rulettkerék úttörőjén, később pedig az Audin is dolgozott. Miközben együtt is megállapítottuk, hogy a kocsi megjárta már a hadak útját, Tamás megfújkálta a csöveket féktisztítóval. Az L-Jetronic ugyanis érzékeny a fals levegőre. Ha valahol falsot szív, felpörög a motor, amint beszippantja a féktisztítót. Hát nem pörgött fel.

Következő lépésként az elektromos csatlakozókat néztük át. Amit csak lehetett széthúztunk, megtisztítottunk és összedugtunk. A lambdaszonda vezetékén is igazítani kellett, mert lógott, és hol a forró kipufogóhoz, hol a kormányműhöz ért hozzá. Visszatekertünk a melegen igen magas alapjáratból, és állítottunk a kuplungon is. Abban maradtunk, hogy ha továbbra is fulladozik az autó, akkor újra jelentkezem.

Most ott tartunk, hogy bő egy hetet használtam már az Peugeot-t munkába járásra, dugóban ácsorgással és minden velejárójával együtt. Nagyon úgy fest, hogy tényleg csak kontakthibával volt dolgunk, most ugyanis szépen veszi a fordulatot, keményebben taposva sem hal meg. Nagyon virgonc gép a 205 GTI, annyi biztos. Ilyenkor mindig eszembe jut, hogy mekkora királyság lehetett ez, amikor új volt, illetve mennyire jó lehet, amikor tényleg mindene jó egy ilyen hot hatch-nek. Az öröm mondjuk korántsem felhőtlen, annyit azért hozzá kell tenni. Hidegen könnyen indul a Peugeot, akár több napnyi állás után is. Melegen teljesen jó az alapjárat, úgy 950-et forog, a Haynes-féle kézikönyv 900 plusz-mínusz 50-et ír elő. A kettő között viszont elég instabil: amikor már nem tök hideg, de még nem üzemmeleg, akkor leállogat. Lehet, hogy mégis van egy kis gond a pótlevegő-tolattyúval?

Az oldalról ajánljuk

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

2 órája
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38