A pedálos Moszkvicstól a gokartozáson és utcai sportautókon át a Lotus kupába vezetett Mór Csaba autós pályafutása, és az idén olyan lépésre készül, ami a mi figyelmünket is felkeltette. Az egyre népszerűbb GT4 Európa Sorozat Északi Kupájában indul egy McLaren 570S GT4 versenyautóval. Interjú.
Aki nem követi közelről a magyar gyorsasági autósport eseményeit, annak Mór Csaba neve nem sokat mond. Versenyzői karrierje egy évtizednyi sportautókkal pályázás után tavaly, a Lotus kelet-európai kupasorozatában kezdődött. Nem is akárhogy. A debütáló évében megnyerte a bajnokság összetett és a V6-os autókra kiírt kategóriáját. Nem is akárhogy. Az összes versenyen, ahol célba ért, ő nyerte meg a futamot. Nem is akárhogy. Akadt futam, ahol csupán a második helyezetet nem körözte le.
Ki ez a fickó?
Mór Csaba 1979-ben született Budapesten. Civilben saját számítástechnikai cégét, a Computer Imperiumot irányítja, nőtlen. Minden érdekli, aminek négy kereke van és hátul hajt. Az autókat szenvedélyesen gyűjti, vagy ahogy ő megfogalmazta: „próbálok autónepper lenni, de csapnivalóan csinálom. Azt mondják, ott rontom el, hogy mindig csak veszem és soha nem adom el a kocsikat.”
A munka és a hobbija mellett rendszeresen támogat állatmenhelyeket, illetve igyekszik a menhelyen élő kutyáknak gazdát találni.
Totalcar: Hogyan lesz valaki felnőtt fejjel versenyző?
Mór Csaba: Szerintem ez már nagyon kicsi gyerek korban indul, valószínűleg a lábbal hajtós Moszkvics volt az első jel: nyugodt pedálozás helyett abban is a sebességre mentem. Kicsit később, hat évesen, anyu kivitt az első magyar Formula-1-es nagydíjra, és az betette a kaput. Volt egy jellegzetes illata, hangja no meg a sebessége, onnantól rajongtam az autókért. Eltelt 30 év, és sokáig úgy tűnt, nem lesznek olyan anyagi lehetőségeim, hogy rajthoz állhassak akár a legkisebb szériában is. Tinédzserként gokartoztam, a húszas éveimben sportautókkal jártam pályanapokra, mindig azzal, amim éppen volt – esetleg béreltem valamit. Tavaly nyílt arra lehetőségem, hogy elinduljak a Lotus Cup Eastern Europe sorozatban.
TC: Hogyhogy a Lotus kupával kezdtél, az első lépcsőfok jellemzően a kisebb kategóriák, Suzuki Swift Kupa és társai szoktak lenni?
MCs: Minden relatív. Ha kinézel az ablakon egy emeletes ház hatalmas, de ha a repülőről nézed, parányi. Szerintem egy elsőkerék-hajtású, orrnehéz autó génjeiben hordozza az alkalmatlanságot az autóversenyzésre. Kérdés, mit tekint az ember autóversenyzésnek. Én úgy gondolom, egy nemzetközi karrier kezdéséhez ideális a Lotus-kupa. Amikor elindulsz az első versenyeden, az autó vezetése csak egy dolog a sok újdonság közül. Leírták a könyvekben, ezért tudod, mi az a gördülő rajt, mik a szabályai, de nincs ott, hogyan kell jól csinálni. Ezért is van szükség tanulásra és tapasztalatszerzésre: komoly nemzetközi sorozatban biztos lehetsz benne, hogy mindenki tudja. Ott vannak a különböző procedúrák, szabályok, a csapatmunka, a beállítások, és persze amikor először elrajtolsz, nyilván esni fog az eső is. Jó a fokozatosság, de mindenkinek magának kell meghatározni a számára ideális fokozatokat. Én hiszek magamban, hiszem, hogy a legjobbak között a helyem. Kizárólag ezért kezdtem és csinálom, ha nem hinnék magamban, inkább napozni mennék egy szigetre.
TC: A Lotus kupa mennyire volt kihívás, hány, a tiédhez hasonló kategóriájú autó indult, ki voltak az ellenfelek?
MCs: A Lotus-kupában összesen tizenkét autó indult, a V6-os kategóriában négyen álltunk rajthoz. Ha az ellenfelek számomra túl erősnek bizonyultak volna, nem tudnék most szintet lépni, mivel hatalmas szakadék tátong a professzionális és az amatőr versenyzés között. A tavalyi szezon során tudatosan a maximumra törekedtem, így készülve fel az olyan, profizmust igénylő sorozatokra, mint a GT4, GT3-as Európa- és világbajnoki futamok, bajnokságok. Elsősorban nem az ellenfeleimmel foglalkoztam, hanem a saját fejlődésemmel, a versenyautó beállításaival, a különböző csapatok, az autóversenyzés működésének, szabályainak megértésével. Eközben szereztem két bajnoki címet.
TC: A Lotus kupasorozata mellett milyen más versenyeken, teszteken vettél részt?
MCs: Az évet a tavalyi bajnok Prosport csapat Porsche Cayman GT4-es autójának tesztelésével kezdtem februárban, a spanyol Ascari versenypályán. A tavalyi – és ezzel már kétszeres – GT4 bajnok Jörg Viebahnnál egy másodperccel sikerült jobb időt futnom használt gumikon, pedig ő újakat kapott. A nyáron az angliai Snettertonban folytattam a tesztelést, ahol a McLaren 570S GT4-et vezettem. Ez volt az első teszt, amikor a McLaren pilótáin kívül mások is vezethették a fejlesztés alatt álló versenyautót, itt a tesztelők között a leggyorsabb voltam.
Majd az év második felében a Scuderia Villorba Corse csapat Maserati GranTurismo GT4-esét és Ferrari 458 Italia GT3-asát próbálhattam ki, a hazai pályájukon, Olaszországban. A Villorba a Maserati gyári támogatású csapata, korábban a hazánkban is ismert WTCC bajnok pilóta, José Maria López is náluk ment 458 Italia GT2-vel. Az olaszországi teszt eredményeként tavaly decemberben, Abu Dhabiba kaptam meghívást az olasz csapat Maserati GT4-esébe a Gulf 12 órás versenyre. Ez a verseny sajnos nem sikerült jól, technikai gondok miatt. Verseny közben hatszor kellett kiállnunk váltót szerelni, az egyetlen pozitívum, hogy az autóval én voltam a leggyorsabb – már amikor éppen ment.
Elindultam még egy magyar endurance futamon októberben, a Hungaroringen Bódis Kálmán 997-es Porsche-jával, amikor ugyan a fagyos hidegben közel sem tudtuk üzemi hőfokra melegíteni az első gumikat, de így is sikerült egy pole pozíciót futnom 1:50-es idővel, és összetettben megnyernünk a bajnokságot.
TC: Mik az idei tervek, milyen autóval, hol fogsz rajthoz állni?
MCs: Idén a GT4 European Series Northern Cup sorozatba van szerződésem a teljes évre, az első versenyt követően döntök a továbbiakról.
A három induló McLaren 570 GT4-esből az egyik autót kaptam meg, köszönhetően a McLaren ajánlásának. Equipe Verschuur a csapatom neve, LeMans-ban is nyertek már, győztes gárdának tűnik. Csapattársam az angol Finlay Hutchison lesz, aki korábban Formula Renault-val versenyzett. Két kategória van, az amatőr és a profi. Minket PRO kategóriában fognak értékelni. A másik McLarent a holland autóversenyző-legenda Duncan Huisman és Luc Braams terelgeti. Múlt héten jöttem haza Zandvoortból, a pálya bejáratánál van egy beton díszmű, kőbe vésve a legnagyobb holland versenyzők nevei: Jos Verstappen, Max Verstappen és Duncan... Menő a srác!
McLaren 570S GT4 – a versenyautó, amit a versenypályához kicsit le kellett lassítani
A McLaren 570S Coupé, a GT4-es versenyautó utcai változata is bőven kiérdemli a szupersportkocsi jelzőt. Karbonvázas karosszériájában az angol gyártó saját fejlesztésű, 3,8 literes, turbófeltöltésű, V8-as motorja dolgozik, váltója 7 fokozatú és dupla kuplungos. Az utcai változat 570 lóerős, a nyomatéka pedig 600 Nm, és 100 km/órára 3,2, 200-ra pedig 9,5 másodperc alatt gyorsul. Az 1313 kilogramm tömegű autó végsebessége 328 km/óra.
Ezzel szemben a versenyautó valamivel gyengébb és nehezebb is, annak érdekében, hogy a mezőnyben induló, nagyon különböző alapautók körideje nagyjából hasonló szinten legyen. A KTM X-Bow, a Porsche Cayman, a BMW M4, az Aston Martin Vantage és a Maserati GrandTurismo nagyon eltérő teljesítményű, tömegű és karakterisztikájú kocsik, így a mezőny tempójának kiegyenlítésére mindenféle trükköt bevetnek. Az 570S GT4 tavalyi fejlesztésű autó, a fejlesztési évében a McLaren az angol GT bajnokságban versenyeztette és az év végére meg is nyerte vele azt.
A versenyautó a szokásos biztonsági felszerelések, a bukócső, az ülés, az öv és a tűzoltórendszer mellett abban különbözik az utcai változattól, hogy 18 collos Pirelli slickeken gördül, „csupán” 430 lóerős és 1425 kilogramm a minimum tömege. A kép egyedi aerodinamikai elemekkel, egy nagyobb teljesítményű hűtővel, kétutas, Penske gyártmányú lengéscsillapítókkal és OZ Racing, központi csavaros magnézium-ötvözetű versenyfelnikkel válik teljessé.
TC: Miért pont a McLaren és a GT4 Európa sorozat? Michelisz Norbi és a Zengő Motorsport csapatai miatt az idén a WTCC és a TCR túraautó bajnokságok is nagyobb figyelmet kapnak majd, nem lett volna észszerűbb ott indulni?
MCs: Egyszerű: a GT4-ben indul James Hunt fia is, itt lesznek a jó csajok! Viccet félretéve, a GT4-es sorozatban indulnak ex-DTM-esek, Blancpain GT3-as gyári pilóták és valóban Freddie Hunt is, míg szerintem a WTCC mélyrepülésben van az elmúlt években. Azt beszélik, az idei az utolsó év, és csak tizenpár autó lesz a rajtrácson. Egyedi, sehol máshol nem használható motort fejleszteni nem olcsó mulatság, valamint tengerentúlra konténereket reptetni sem a legjobb gondolat, így a privát csapatok számára egyre inkább finanszírozhatatlanná válik. A tömeggyártók, mint a Citroën, a Lada vagy a Honda számára addig érdekes a WTCC, amíg nyernek valamit, ezzel image-t építenek, de ezután gyorsan kivonulnak. Ezzel szemben a GT4 nem pénznyelő, és robbanásszerűen fejlődik olyan gyári autókkal, mint a Porsche, a BMW, a Nissan, az Aston Martin, a Maserati vagy az idén belépő McLaren, jövőre pedig már fejlesztik a Mercedes és az Audi GT4-es autóját, és a BMW is teljesen új autót épít ehhez a sorozathoz. Ebbe az irányba megy a világ.
Hogy Magyarországon mi kap figyelmet és mennyit, azt a helyi média dönti el, engem nem feltétlen motivál a szakmán kívüli ismertségem. Ez utóbbi akkor fontos, amikor szponzorokkal tárgyalok, de az én célom sokkal inkább szakmai, mint populáris. A GT4 esetében úgy látom, hogy a legújabb McLaren lesz a leggyorsabb autó, ez a megérzés vezetett hozzájuk. A GT4 mellett szerintem a TCR egy fejlődőképes sorozat, de véleményem szerint a GT4 adja a legjobb választ arra a kérdésre, hogyan lehet költséghatékonyan a lehető legmagasabb színvonalon autósportot csinálni. És ezt így gondolják az említett élvonalbeli autómárkák is, tessék megnézni a gyári autók listáját, szinte példa nélküli: aki számít, szinte már minden gyártónak van GT4-es autója.
TC: Mikor és hol lesz az első futam, hol lehet nyomon követni az eseményeket?
MCs: Első futam most hétvégén, azaz április 1-2-án lesz Olaszországban a Misano versenypályán. A gt4series.com a sorozat weboldala, ahol a TV-linkre kattintva élő youtube-közvetítésben nézhető a verseny, profi angol kommentátorokkal. A versenyek 50-60 percesek, minden versenyhétvégén kettő van. Az időtáv 20-40. perce között van egy kötelező boxkiállás pilótacserével. Az első verseny éjszakai futam lesz a misanói MotoGP pályán, már nagyon várom!
TC: Mi a GT4 Európa-sorozat sportértéke, ki az ellenfelek?
Azért Európa többi országában nem így gondolják, sőt. A korábban DTM-ben versenyző Peter Terting hobbista lenne? Vagy a Bentley gyári GT3-as csapatából a fiúk bóklászgatni fognak csak? Arra nem fogadnék. A csapattársam nevét véletlenül vésték kőbe a nemzeti hősök és Max Verstappen neve fölé Zandvoortban? Esetleg James Hunt fia, Freddie Hunt, vagy épp a Le Mans-i helyezett Andy Meyrick ügyetlen lenne? Ugyan már. A sorozatban vannak amatőrök is, de egyre kisebb számban, a helyüket egyre inkább profi pilóták veszik át, akik akár nyolchengeres sportkocsikból épített versenyautókat vezetnek, nem női autókat. A Maserati GranTurismo GT4-ben például sem blokkolásgátló sem más elektronikai vezetési segédlet nincs.
GT4 European Series Northern Cup – futamok a Slovakia Ringen és a Nürburgringen
Az SRO Motorsport által szervezett GT4 Európa-bajnokságot két, északi és déli kupára bontották. A híres európai versenypályákra, nagyobb sorozatok betétfutamaként meghirdetett kupa a kiegyenlített mezőnnyel és megfizethetőségével lett népszerű. A mezőnyben egyaránt megtalálható amatőr és profi pilóták, az induló autókat illetően is színes kavalkád várja a nézőket. Az északi kupában, ahol Mór Csaba is érdekelt, a szezonnyitó misanói futam után az angol Brands Hatch, az oszták Red Bull Ring, a Slovakia Ring (július 16-án), a holland Zandvoort és a német Nürburgring következik. A futamokat a www.gt4series.com/live weboldalon követhetik figyelemmel.
TC: Ha jól tudom a licenced, a versenyzői engedélyed is különleges szintű. Az érdekességen túl van ennek szerepe a versenyzésben?
MCs: Magyarországon a legjobb arany licencet kaptam, míg az FIA nemzetközileg minősíti a pilótákat, ahol idén „Silver” lett a minősítésem. A legtöbb versenyző bronz, a nemzetközi bajnokságok győztesei arany, a volt Formula-1-es pilóták platina licencet kapnak – némileg leegyszerűsítve, a közérthetőség kedvéért.
Jelentősége ott van, hogy akadnak olyan bajnokságok, ahol például csak bronz licences pilóták indulhatnak. A GT4-ben pedig nem csak az autókat próbálja a bajnokság szervezője nagyjából egy teljesítmény-szintre hozni, hanem a pilótákat is. Ha az ezüst licenccel túl jól megyek, akár 80 kilogrammos büntetősúlyt is kaphatok, amelyet már kilátásba is helyeztek. Ráadásul nem vehetek részt az amatőr értékelésben, rögtön a profik között kell versenyeznünk. Így amit tavaly a Lotus-kupában csináltam, hogy lekörözöm a mezőnyt – ha esetleg módom is lenne rá – azért sem fog megtörténni, mert a következő versenyre szinte biztosan a nyakamban találnék plusz 80 kilogrammot.
TC: Milyen eredményre számítasz, milyen célt tűztél ki magad elé az idei évre?
MCs: Sok teszt és verseny után is nehéz megmondani. A GT4 egyik szépsége, hogy minden pályán másik autó a favorit. Vannak olyan pályák, ahol a könnyű négy- vagy hathengeres autó előnyösebb, máshol az erősebb V8-asok, de számít a súlyelosztás is, hogy elöl vagy középen van a motor, a tengelytáv, az aero tulajdonságok és sok egyéb tényező.
Remélem minden pályán versenyben leszünk a mezőny első felében, azonban fontos tudni, hogy itt a győzelemhez profizmusra van szükség, főleg az idei mezőnyben. Aki itt nyerni tud, az nagyon magas szinten van, abban biztos lehetsz. A sok profi csapat, a pilóták és autók között már nagyon apró nüanszok is dönthetnek, először nézzük meg mi történik Misanóban!
TC: Mi lehet a következő lépcsőfok, merre látsz továbbfejlődési lehetőséget a közeljövőre?
MCs: Az amatőr versenyzésben te csinálsz mindent: a vezetés mellett te vagy a kameraman, te foglalkozol a telemetriával – már aki, te mondod meg a beállításokat, néhányan még a gumikat is maguk cserélik. A GT4-ben a pilóta csak vezet, a mérnök mondja meg a beállítást a pilóta visszajelzései alapján és a szerelők dolgoznak az autón, de az adminisztrációra is van külön ember, még kameraman se kell, mivel veszi a TV. Ez egy hatalmas minőségi ugrás a profizmus irányába. A szezon első versenye előtt korai a továbblépésről beszélni, egyelőre az is egy hatalmas csoda nekem, hogy ott lehetek.
TC: Mi a cél, hova szeretnél a versenyzői karriereddel eljutni?
MCs: A profizmus, amiről beszélek azt is jelenti, hogy nem én viszem a pénzt, hogy versenyezhessek, hanem galád módon én kapom, méghozzá azért, mert valamit – jelen esetben a vezetést – jobban tudom az adott szériában, mint a többiek. Szerénység ide vagy oda, de az az autóversenyző, aki nem azért indul el, hogy ő nyerjen és ő legyen a legjobb, az nézetem szerint nem autóversenyző, hanem maximum autóval versenyző. Én hiszek magamban, hiszem, hogy a legjobb lehetek és amíg ez így van mindent meg fogok tenni a győzelemért. Idén már multinacionális IT-cégekkel is tárgyalok a szponzorálásról, valamint az EuroCenter gokartpályája is segíti az edzéseimet, de szükség van további támogatókra, gyártókra, mivel a jövőben ez is az egyik feltétele lesz a sikernek.