Így buktuk az első kihívást
Végigmenni a Monte-Carlo rali legendás gyorsaságiján, a Col de Turinin, útközben pedig vágyakozva nézni a Mille Miglia versenygépeit. Karnyújtásnyira a lehető leghitelesebb, legérdekesebb autóktól libabőrözni. Ez volt a célkitűzés a Rulettkerék-Peugeot-val, de nem véletlenül nagy a csönd.
Legutóbb a lakatosműhelyből jelentkeztem a 205-ös mellől, már a pezsgőbontáson gondolkodtam, amikor elkészült a lemezmunka. Elhúzódott rendesen, és bár valójában ez a leglátványosabb, ami egy autóval történhet, közben nem volt mozgásban a GTI. Pedig a szerkesztőségben egymás után kérdezgetik a kollégák, mikor vihetik már próbakörre. Ilyenkor aztán nagy levegőt veszek, és távolba révedő, üveges szemekkel, halkan dünnyögöm az orrom alatt: nemsokára.

Nyilván nem tölthettem munkanapjaimat Csabáéknál, de amúgy sem éreztem volna célravezetőnek a folyamatos nyomasztást. Időnként azért ráírtam, hogy hol tart az autónk, de tudtam, telt házzal üzemelnek, ráadásul ketten irtják a rozsdát, ez nem az a helyzet, ahol a sürgetésnek létjogosultsága lenne. Legközelebb akkor látogattam meg őket, amikor visszaért a fényezőtől a Peugeot: jól sikerült a fújás, a géptetőn és a csomagtérajtón is ég és föld a különbség a korábbihoz képest. A színt ilyenkor már nagyon nehéz eltalálni, gyári színkódoknál valamennyire lehet kalkulálni az évek alatt fellépő fakulással, de esetünkben ez nem játszott, hiszen átfestették már a kasznit.

Amikor először láttam meg az újrafújt elemeket, kiszökött belőlem, hogy milyen szép lett. Aztán éppen Csaba rántott vissza a realitás talajára, és hozzátette, természetes fénynél látni az árnyalatnyi különbséget. Míg az autó alap-feketéje inkább szürkés, a frissen fényezett részekben egy leheletnyi lilát lehet felfedezni. Az összkép mondjuk így is sokat javult. A motortérben is volt dolga a fényezőnek: amikor a karosszériások újraépítették a sárvédő tartólemezét, szépen ki is tömítették, de nyilván ez sem maradhatott fémtiszta vagy alapozott, ott is kifújták feketével.

Most végre a gyári üléseket is a helyükön láthattam – bár egyelőre kicsit koszosan, az utasoldali mindenféle dobozokkal megrakva, de ott vannak. Sokkal jobban beleillenek ebbe a környezetbe, mint a régi, típusidegen Civic-ülések. Dolgozni azért ezeken is kellett egy kicsit, egy-egy kisebb hegesztést igényelt a szerkezetük, de még így is sokkal előrébb vagyunk, mintha szerkezet nélkül érkeztek volna, ahogyan eredetileg számítottunk.

A lakatos becslései szerint már csak néhány munkaóra lett volna hátra: a fényezés utáni összerakás, a géptető és az ajtók beállítása. De itt is jött egy kis komplikáció. Az történt ugyanis, hogy megkértem Csabát, pontozzák vissza azt a rövid síndarabot a vezetőoldali ablakemelőhöz, ami miatt jelenleg nem üzemel a villanyablak, fixen fent van az üveg. Könnyen meg is lett a helye, a rossz hír viszont, hogy az ablak aljára pántolt fém rész, amihez hozzá kellene hegeszteni, elrohadt.

Két esélyünk van, ami valójában csak egy. Ugyanis meg lehetne próbálni leműteni, hátha az üveg sérülése nélkül le lehet választani. Ebben azonban benne van a sérülés veszélye, akkor viszont nem ússzuk meg a cserét. A másik opció az lenne, hogy kapásból megvesszük a komplett oldalablakot (lejáró üveget, hogy szakszerűek legyünk). Nézzük a jó oldalát: legalább nem az emelőmotor halt meg. Egyelőre abban maradtunk, hogy kifűzzük a helyéről az üveget, ami legalább nem volt egyszerű feladat, de végre megy tovább a kocsi az Autódokihoz.
Dokink, Márk amúgy végtelenül türelmes. Ezt onnan tudom, hogy már nekem égett a bőr a képemről, amikor sokadszor is azért kellett felhívnom, hogy még egy kicsit toljuk arrébb a Peugeot átvizsgálását és a műszaki felkészítést. Nem kérdés, hogy ez nem eshetett jól neki, mert ők is alaposan be vannak már táblázva, hárman dolgoznak a műhelyben. A jó szakmunkás nagy kincs, ezt most, a Rulettkerék-kapcsán testközelből tapasztalom. Éppúgy nehezen talál maga mellé embert a kasznis, mint az autószerelő: Márknál és általában Novoth Tibinél is tárt karokkal várnák a dolgozni nemcsak tudó, hanem akaró szakikat.
Műszaki vizsga és immár oldalüveg nélkül a tréler tűnt az egyetlen járható útnak, hogy a kocsi végül a tizedik kerületből eljusson Százhalombattára. Itt jött még egy apró csavar a történetben, mert a tervezett szállítás előtt pár nappal kiderült, hogy az eddig kölcsönkapott autószállítót most nem tudják kölcsönadni nekünk – ez már tényleg csak egy jelentéktelen momentum volt az elmúlt hetek tervmegsemmisítő eseménysorozatában.

Úgy adódott, hogy az átszállításkor nem tudtam a Peugeot mellett lenni, de másnap reggel elautóztam Százhalombattáig. Mire a munkafelvétel papírjait elintéztük, Márk is előkerült, így ketten sétáltunk oda az autóhoz – éppen egy másik 205-ös is parkol az udvaron, a hátsó díszlécen büszkén hirdetve: T16. Erre még majd visszatérek, ha legközelebb ott járok, megkérem, hogy pattintsuk fel a motorháztetőt.

A GTI amúgy járóképesen jött el a lakatostól, így Autódoktorunk egy kis próbakört tudott vele menni. Pöccre indult, de az alapjárati gondokat ő is tapasztalta – annyi egyelőre biztos, hogy a gyújtáselosztó membránja lyukas, emiatt nem megy az előgyújtás-állítás, aminek elvileg főként terhelésen lenne szerepe. Szintén kiszúrta a féltengely kattogását, amiről közben Peugeot-ügyileg igen bennfentesnek számító külsősünket, Szilvesztert is kifaggattam. Kiderítette nekem, hogy a 205-ösöket gyárilag öt-hatféle féltengellyel készítették, amelyeken a fogazott rész hossza, átmérője és a fogak száma kvázi véletlenszerűen változott. Szép...
Nemcsak Szilveszter, hanem öccse, Gergő is segített nekünk egy aprósággal: amikor hátsó ablakmosó fúvókát kerestem, konkrétan a saját autójáról szerelte le, és küldte el nekem postán. Van neki egy donornak való is, de ahhoz mostanában nem fért hozzá.

Autódoktorunkhoz, Márkhoz visszatérve: azt mondja, a féktől és a futóműtől egyáltalán nem tart, ezek rendben lesznek. A nagyobb kihívást inkább az jelenti, hogy felkészítsük egy 3-4 ezer kilométeres túrára a Peugeot-t, hiszen egy ilyen idős, ilyen múltú autónál sok apróság ütheti fel a fejét a legrosszabbkor. Nem kételkedem abban, hogy tudja, mit beszél: pontosan a 205-ös mögött áll saját Lancia Deltája, amivel már messzebbre is elmerészkedett. A napokban tehát megpróbáljuk felpörgetni az eseményeket. A Col de Turiniből nem vagyunk hajlandóak engedni, a Mille Miglia helyett azonban mást kell keresni – vannak ötleteink.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
792 kilométeres elektromos hatótávval mutatkozott be az új Mercedes-Benz CLA
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
