Ezekkel az autókkal lett Kína villanyautós nagyhatalom
1,25 millió – ennyi plug-int és villanyautót adtak el Kínában tavaly, amivel magasan övék a legnagyobb piac a kategóriában. Ez még úgy is óriási mennyiség, hogy a 2018-as kínai villanyautó-piac legnépszerűbbjei között akad pár gnóm apróság.

Óriási bírság várhat az autógyártókra Európában
Nő az autógyártók átlagos CO2-kibocsátása, pedig mindjárt itt a sokkal szigorúbb határérték. Simán kapna legalább kétezer eurós bírságot autónként szinte mindegyik gyártó.
Miközben Európában a szigorodó szén-dioxid-határértékek miatt a következő évtized várhatóan a fejvesztett villanyosításról szól majd, Kínában már most milliószám futnak villanyautók. Annyira mindenki előtt vannak ebben, hogy 2018-ban szűk négyszer annyi tölthető plug-in hibridet és full villanyos autót adtak el, mint a kategória második piacán, az USA-ban. Ez az 1,25 millió az ország teljes, 28 milliós újautó-piacához mérten is óriási érték. Mivel ezt a rekordot döntő részben hazai gyártók belpiacos autóival érték el, Európából alig ismert gyártók, számunkra irreleváns modelljeiről van szó. A cikkben végigmegyünk a tavalyi top10-en, amivel nagyjából képbe lehet kerülni arról, mit kell látni a számok mögött.

Az árakat is odaírtuk az autókhoz, amik a párhuzamosan piacon lévő generációk, típusváltozatok és a felszereltségi szintek miatt néhol extrém tág határok között mozognak, de támpontnak megteszik. Ezen felül Kínában is vannak különféle állami támogatások plug-inekre és villanyautókra, amik még csökkentik az árakat a helyi piacon.
10. SAIC Roewe ei6 (plug-in) – 33 ezer eladás
Ára: 200-220 ezer jüan (8,4 millió-9,2 millió forint)
33 ezer darabos eladással lehetett felférni a listára, ami önmagában a világ legnagyobb autópiacán nem egy nagy szám, de azért tegyük mellé, hogy ez csak ötezerrel kevesebb, mint amennyivel a Nissan Leaf megnyerte a villanyos eladási meccset tavaly Európában. A kínai top10 utolsója a sanghaji SAIC személyautós márkája, a Roewe egy szedánja, az i6 plug-in változata.

A Passat-méretű négyajtós plug-inje a kevés nem full villanyos egyike a listán: egy turbós sorhármassal és a 82 lóerős villanymotorjával együtt 228 lóerőt tud, a top10 szempontjából viszont fontosabb, hogy csak villannyal 53 kilométert meggy el papíron, hála a 9 KWh-s akkucsomagjának.
9. BYD Yuan EV – 33 ezer
Ára: 80-100 ezer jüan (3,3 millió-4,2 millió forint)
Ahogy sok más kínai autógyártót, a BYD-et is egy pofátlan klónnal ismertük meg errefelé a kétezres évek elején, ma pedig már Komáromban is van egy gyáruk. Na meg egy ideje ismerhetnénk arról is, hogy a Daimlerrel közösen visz egy kimondottan elektromos autók gyártására és fejlesztésére szánt vegyesvállalatot Denza néven, vagy akár arról, hogy a vállalat a villanybiciklitől a targoncán és buszon át a kamionig mindent gyárt. Villanyos autóban ők az élmezőny, ezen a listán még négy autójuk lesz.

A Yuan egy kis kompakt crossover, ami amúgy ott van a kínai piacon nem villanyosként is, a tavaly jött villanyos kiadásnak pedig már most van több változata. A kilencedik helyet a listán az alap EV360 szedte össze. Ez a 115 lóereje mellett 300 kilométeres hatótávot tud, igaz, ehhez pakoltak bele akkumulátort rendesen: egy 42 kWh-s csomag van benne. Az idén érkezett drágább testvére, az 535-ös már 400 kilométer fölött tud a plusz ötven lóereje ellenére.
8. BYD Tang Hybrid (plug-in) – 35 ezer
Ára: 240-330 ezer jüan (10-13,8 millió forint)
A BYD eleve plug-innek készülő városi terepjárója, a legdrágább autó a top10-ben. Az előző generációja három éve a világ legjobban fogyó plug-in hibridje volt, de hogy ezen a listán még ott lehet, azt a tavalyi generációváltásnak köszönheti. Az új Tangot az az Európából igazolt Wolfgang Egger rajzolta, aki az Alfánál és az Audinál is sokat alkotott formatervezőként.

A Tang konnektoros hibridjének van egy sornégyes, turbós kétliteres motorja, de tisztán villannyal is elmegy kerek száz kilométert NEDC-ciklus szerint. Ehhez van benne annyi akksi, amennyit egy kis villanyautóba szokás tenni: 24 kWh-s a csomag, ez hajtja két villanymotorját: az első tengelyé 150 lovas, a hátsóé 240. Idén már lesz belőle full villanyos is a kínai piacon: 500 kilométeres hatótávval, 4,5 másodperces 0-100-zal és akár hét üléssel is.
7. BYD Song (plug-in) – 37 ezer
Ára: 176-274 ezer jüan (7,4-11,5 millió forint)
Még egy BYD, még egy konnektoros hibrid, amibe a benzinesen felül még két villanymotor is kerül. A Song egy 4,5 méteres crossover, azaz egy mérettel van a nagy testvér Tang alatt.

A Song DM tavaly kapott egy hajtást is érintő faceliftet. Nem tiszta, hogy a hetedik helyet melyiknek köszönheti inkább, de a piac szempontjából relevánsabb infó, hogy mit tud a frissebb: a turbós 1,5-öst egy-egy 148 lóerős villanymotor támogatja, amik magukban is elviszik a Songot – akár 80 kilométert is mehet anélkül, hogy bekapcsolna a benzines.
6. JMC E200 – 39 ezer
Ára: 80-90 ezer jüan (3,36-3,78 millió forint)
A JMC se kis név a kínai autógyártásban, ismerős lehet például arról, hogy a Ford helyi vegyesvállalatát viszi. Na meg ismerős lehet az olyan szégyenfoltjairól is, mint az oldalágon hozzájuk köthető Landwind, ami egy Evoque-klónnal hozta rá a frászt nemrég a Land Roverre. A cég egyetlen autója a listán az E200.

Mivel az E200-nak tavaly volt a generációváltása és van belőle egy egész pofás, sok szempontból más paraméterekkel bíró sportváltozata is, rejtély, a kiadásai milyen arányban dobták össze a hatodik helyet érő 39 ezres eladást. Az idén kapható új E200 mindenesetre egy 3,65 méter hosszú, 41 lóerős villanymotorral szerelt apróság, méretéhez képest egész nagy akkucsomaggal: 29 kWh-s, ami 255 kilométeres hatótávra elég neki.
5. JAC iEV – 42 ezer
A statisztikák nem pontosítanak konkrét modellre, a 42 ezer eladást valószínű a teljes JAC iEV modellcsaládra kell érteni. Ez így egész tág, tavaly már harmadik éve a piacon volt az iEV6E, ami egy 3,5 méteres csapotthátú és tavaly jöttek ki az iEVA50-nel, ami pedig egy kompakt szedán.

Az iEV6E egy igazi városi kisautó, hasonlóan a lista több tagjához. Képességeiben elég minimalista, a hatótávja például csak 150 kilométer és lóerőből is csak 80 jutott neki. Tavaly kapott egy emelt hasú, kicsit morcosabb változatot, ami Sport néven fut. Az iEVA50 (a képen) a JAC egy már bejáratott családi autójából, a J5-ösből készült villanyváltozat. Ez már egy komolyan vehető villanyautó: két akkucsomaggal kapható: a 47 kW/h-s állítólag 330 kilométert, a 60 kW/h-s 500 kilométert megy el egy töltéssel.
4. BYD e5 – 43 ezer
Ára: 220-230 ezer jüan (9,2 millió forint)
Megint egy BYD. Az e5-ös viszonylag régi szereplője a kínai villanymezőnynek. 2015-ben mutatták be, azóta szépen fogy, de a kínai kormány villanyautózást ösztönző új irányelvei meglátszanak a friss számain: tavaly megduplázta eladásait 2017-hez képest.

Egy 220 és egy 300 kilométer hatótávú változatból áll a 4,7 méteres villanyszedán kínálata. Ahogy a lista többi szereplője, úgy természetesen ez is a helyi piacon fogy, állítólag a taxisok között különösen elterjedt.
3. BYD Qin (plug-in) - 45 ezer
Ára: 150-300 ezer jüan (6,3-12,6 millió forint)
Eleve nem fogyott rosszul, de a tavaly jött generációcsere a harmadik helyig vitte a BYD plug-injét. Az új Qin Pri is Wolfgang Egger munkája, és a paraméterei alapján egy korrekt családi szedán ez is. 25 centi híján ötméteres, van egy 154 lóerős turbós 1,5-öse, plusz egy 150 lovas villanymotorja. A lista többi tagjával ellentétben ezt nem nagyon szabályozták le: 5,9 másodperces nulla-százat és 200 km/h-s végtempót írnak hozzá. De amiért a listán helye van az, hogy a 14 kWh-s akkucsomagjával tisztán villannyal is el tud menni 80 kilométert.

2. Chery eQ – 46 ezer
Ára: 170 ezer jüan (7,1 millió forint)
A gyártó, ami erős saját kínálata mellett a Jaguar-Land Rover vegyesvállalatát viszi Kínában, szintén egy kisautóval van ott az élmezőnyben. Annak a szupermininek a villanyváltozatáról van szó, aminek első generációja még egy Matiz-klón volt, és amiért a GM persze támadta a Chery-t, de hiába. A második generációs QQ-nak is van még egy ilyen beütése, ahogy az abból készült villanyváltozatnak, az eQ-nak is.

Az eQ nagy lemaradásban követi a győztest: 46 967-et adtak el belőle tavaly Kínában. Csak centikkel súrolja felülről a 3,5 métert, méretéhez pedig villanymotorja sem a legerősebb a mezőnyben: 57 lóerős. A hatótávra 200 kilométert ígér a gyártó.
1. BAIC EC – 90 ezer
Ára: 120 ezer jüantól (5 millió forinttól)
Ha nem pörgött volna fel tavaly piszkosul a Tesla Model 3 gyártása (146 ezer eladásuk volt), a BAIC-é lett volna 2018 legnagyobb darabszámban eladott villanyautója, de ezzel a 90 ezerrel végül a globális piac második és a kínai piac első helye lett az övék az EC-vel.

Az EC-sorozat már 2017-ben is megnyerte a kínai villany top10-et. Akkor 77 ezer eladással, amihez képest - az általános felfutást látva - a tavalyi 90 ezer nem egy kimagasló eredmény. A globális legnagyobb konkurensekhez (Model 3, Nissan Leaf) képest a BAIC EC sikeres alapváltozata (ez is inkább egy modellcsalád) egy mopedautó: 3,7 méter hosszú, egy 60 lóerős villanymotor van benne és gyárilag 120 km/h-ra korlátozzák a végtempóját. A 30 kWh-s akksijának hála 260 kilométeres hatótávot ezzel is tud. Ezek már az augusztusi modellfrissítés utáni változat paraméterei, de a tavalyi eladásokban még van sok az ennél szerényebb képességű elődből is.
Fél év nagyon sok idő ezen a piacon, ez lista az idei eladásokat nézve kicsit máshogy nézne ki. Már látszik, hogy idén is millió fölött adnak majd el Kínában villanyautót, de - hacsak nem prudukálnak idén is pokoli erős utolsó hónapokat - a nagy növekedés mintha megállt volna ezen a piacon. Akit érdekel a friss lista, itt talál számokat az első hónapokról.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
