Óvatosan hajtson, árokba ne fusson!
Az éjszakai havazás és az alacsony hőmérséklet miatt az ország több fő- és mellékútján téliesek az útviszonyok, ezért a Magyar Közút Zrt. arra kéri a közlekedőket, hogy csak megfelelő műszaki állapotú és téli gumival felszerelt gépkocsival keljenek útra.
Pécsi Norbert, a cég kommunikációs csoportjának vezetője az MTI-vel azt közölte, bár több száz munkagéppel folyamatosan dolgoztak és dolgoznak a hóeltakarításon és a síkosságmentesítésen, mégis vannak jeges, jégbordás vagy havas útszakaszok.
Az Útinform legfrissebb adataira hivatkozva elmondta, hogy újra téliesek az útviszonyok Pest, Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, valamint a Hajdúságban, a Nyírségben, az Alföldön és a Viharsarokban.
A Dunántúlon viszonylag enyhe az idő, ott az alászórás hatására a hó nem maradt meg a burkolaton, de Esztergom környékén, a Bakonyban, Pápa és Csorna térségében, elsősorban a hegyvidéki szakaszok fő- és mellékútjain egyaránt számítani kell jeges vagy jégbordás szakaszokra.
A főutakon havas a burkolat Salgótarján, Gyöngyös, Heves, Tiszafüred, Szikszó körzetében, míg hóbordás szakaszokra futhatnak Balassagyarmat, Eger, Nyékládháza, Edelény és Kecskemét térségében.
A főútvonalakon Monor, Cegléd, Szolnok, Kisújszállás, Szentes, Gyomaendrőd, Nyírbátor, Mátészalka Sátoraljaújhely és Putnok körzetében hókásás, a Dél-Alföldön letaposott havas szakaszok még előfordulnak. A Duna vonalától keletre eső megyékben a mellékutakon szinte mindenhol havas, letaposott havas vagy hóbordás a burkolat.
Közölte, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hóeltakarításra és síkosságmentesítésre felkészített saját és bérelt járművei 12 órás váltásban dolgoznak. A társaság több száz géppel végzi az utak hó- és síkosságmentesítését, 77 üzemmérnökségének több ezer dolgozója pedig váltott műszakban, folyamatos munkarendben dolgozik.
Pécsi Norbert ugyanakkor jelezte: a megfeszített munka ellenére is nehézséget okoz a társaságnak az, hogy 0 fok alatti hőmérséklet esetén a síkosságmentesítésre kijuttatott szóróanyag olvasztó hatása csak később érvényesül, a sózás -8 Celsius fok alatt pedig hatástalan.
Közölte, ezért a cég érdesítő anyagokat, homokot, apró kőzúzalékot, salakot használ, illetve ezeket sóval keverve szórja az utakra. Hozzátette: a társaság munkagépei folyamatosan dolgoznak, de az összefagyott havat egyre nehezebben lehet az útburkolatról eltávolítani.