Hőálló kék festék?

2001.01.16. 09:44

Filléres játék a fényszóróizzók tuningja, a nagy gyártók partnerek is ebben. A párszáz forintos hagyományos halogénizzók helyett mindenféle trükkös izzót is lehet kapni, alig valamivel drágábban. A Totalcar néhányat ki is próbált a választékból.

Mehr Licht!

Ezt speciel Goethe mondta a halálos ágyán, de az autósboltok kínálata alapján úgy tűnik, az autós fényforrásokat gyártók fantáziáját is valami hasonló birizgálja.

Az igazi nagy dobás a xenon-lámpa, hivatalos nevén a gázkisülő lámpa, ami 1993 óta, amikor a Philips kifejlesztette, leginkább a luxusautók szériafelszerelése. Ha az autónkat nem ilyennel vettük, gyakorlatilag nincs esély az utólagos felszerelésre, hiszen ez nem egyszerűen egy izzó, hanem komplett rendszer, speciális lámpatesttel, automata szintállító elektronikával ésatöbbi. Néhány autótípusnál, ami mind hagyományos, mind xenon fényszórókkal kapható (pl. Opel Vectra, Skoda Octavia) elvileg elképzelhető a csere, de a gyakorlatban a riasztóan magas ár elgondolkoztat: ennyi pénzből komplett autót lehet venni. (Igaz, csak használtat.)

 
   
   

Viszont ehhez képest filléres játék a fényszóróizzók tuningja, és a nagy gyártók partnerek is ehhez. A párszáz forintos hagyományos halogénizzók helyett mindenféle trükkös izzót is lehet kapni, alig valamivel drágábban. A legkézenfekvőbb upgrade a növelt fénykibocsátású izzók alkalmazása ( Tungsram Megalight, Osram Super, Philips Premium).

Ezek hagyományos fényű halogénizzók, az izzószál képességeit azonban jobban kihasználják. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy adott távolságban mérve nagyobb lesz a fénysűrűség-eloszlás: magyarán jobban látunk vele. A gyárak általában 30 százalékkal több fényt igérnek, de az Osram április körül piacra dobja Silver Star fantázianevű, a hagyományos izzóknál 50 százalékkal több fénnyel kecsegtető új típusát: lesz itt nemulass.

 
   
 

A dolog hátulütője, hogy a nagyobb terhelés miatt az izzó élettartama rövidebb a hagyományosnál. A konkrét típustól, az üzemi körülményektől, no meg a mérés és a statisztikai értékelés metodikájától függően az ilyen izzók élettartama 150 és 400 üzemóra között van. A rövidebb várható élettartamra a Philips Premium csomagolásán felirat figyelmeztet, de más gyártók is elismerik az ilyen izzók nagyobb halandóságát.

Egy másik módszer, amikor a fény mennyiségét nem növelik, inkább minőségével foglalkoznak. Ennek az irányzatnak a termékei az enyhén sárgás fényű, többrétegű bevonattal ellátott típusok ( Tungsram Allday és Tungsragold, Osram All Season, valamint Philips All Weather és Gold). Ezeknél a kilépő fény színe olyan, hogy normál látási viszonyok között nagyjából ugyanúgy szerepelnek, mint mezei halogén testvéreik, ám esős, ködös időben megszolgálják az árkülönbözetet . Fényük elvileg jobban átvilágít a párás levegőn és a levegőben alászálló vízcseppeken, kevésbé költőien az esőn.

Az előző két kategóriának egészséges közös utóda is van, a magasabb fénykibocsátású, ugyanakkor színezett izzó ( Osram All Season Super).

 
   
   

Mellékvágány a gázkisülő lámpák kékes színét imitáló, de ahhoz semmi másban nem hasonló fényszóróizzó . A divathullámot a komoly gyártók is meglovagolták ( Tungsram Super Blue és Euro Blue, Osram Cool Blue és Philips Blue Vision). A Philips katalógusa ugyan a Blue Vision mellé ,,fokozott komfortérzetet" is ígér, de a gyártók egyetérteni látszanak, hogy a jövő autóvilágítása felé nem erre vezet az út.

A dögös kék színért ugyanis magasabb vételárral és a hagyományos izzónál rövidebb élettartammal fizet a vevő. A márkás izzók viszont legalább szabványosak (megtalálható rajtuk az E-jelzés), ellentétben az izzók sufnituningjával, a sima halogénizzók kívülről hőálló kék festékkel bemázolt változataival. Ezek is kék fényt árasztanak, látni viszont nem lehet velük.

 
   
 

Az éjszakai országutak vadállatai az autóversenyzéshez használatos izzókat is használhatják. A 100/80W teljesítmény önmagáért beszél (GYK: a normál izzók 60/55W-ot tudnak), de az igazán elvetemülteknek 140/100W specifikációjú izzókat is kínálnak . Az Osram 100/80-as cuccának egy változatán szerepel ugyan az E-jelzés is, minthogy Németországban van rá szabvány, a többi viszont speciális izzó, utcai használatra nem engedélyezett. A gyártók gyakran valamilyen mechanikus akadályt is elhelyeznek a foglalaton, nehogy valakinek eszébe jusson utcára is ilyeneket használni. Egy kis ügyeskedés persze csodát tesz.

Az ilyen antiszociális elemeknek arra kell ügyelni, hogy a nagyobb fényerő nagyobb hőtermeléssel is jár . A fényszóró foncsora megéghet, elszíneződhet, de az odavezető kábelek vastagabbra (azaz kisebb ellenállásúra) cserélése és a fényszórókapcsoló relézése is erősen meggondolandó. Műszaki vizsgán nem mennek át az ilyen izzóval szerelt autók, és közúti ellenőrzéskor is súlyos ezrekbe kerülhet, ha a közeg kiszúrja.

Bármilyen izzó-tuningra is adjuk a fejünket, a lehető legfontosabb a fényszóró-geometria helyes beállítása (lásd keretes anyagunkat). A pipecen belőtt fényszóró maximalizálja a bevilágított területet és minimalizálja a közlekedés többi résztvevőjének zavarását. A Magyar Autóklub műhelyeiben díjtalanul elvégzik a fényszórók beállítását.

(Köszönet Mózes Gabriellának, a GE (Tungsram) Európai termékigazgatójának és Nagy Endrének nagyen@osram.hu az Osram Kereskedelmi képviselőjének a szíves információért. Külön köszönet Mózes Gabriellának a ,,fénysűrűség-eloszlás" szakkifejezésért.)

Fény források
Tungsram márkabolt: Budapest, 1072, Király u. 43-45. Tel: 268-0538
Philips kiskereskedők: www.philips.hu/lit/lgpartner02.htm
Osram kiskereskedők: www.osram.hu/markabol.htm

Hasznos tippek

1) A fényszóróbeállítást célszerű speciális berendezéssel felszerelt műhelyben elvégeztetni. A finomhangolást viszont magunknak kell megcsinálni. A fénykéve magasságát állító csavart/anyát csavarjuk felfelé néhány fordulatot. Menjünk próbakörre sötét, közvilágítás nélküli útszakaszra. Ha a szembejövők villogtatnak, vegyük vissza a fénykéve magasságát, majd folytassuk a próbautat. Amikor már egy szembejövő sem villogtat, megvan az optimális beállítás.

2) Különösen a drága speciális izzók élettartamát hosszabíthatjuk meg, ha mindig csak a motor alapjárati fordulatszámán kapcsoljuk be a világítást. Még tökéletes feszültségszabályozó esetén is ilyenkor valamivel kisebb az izzószál hirtelen terhelése.

3) Izzócserekor a halogénizzót ne fogjuk meg puszta kézzel: a zsíros ujjlenyomat felforrósodva az izzó idő előtti halálához vezethet.

Szeánsz

 
   
   

Szubjektív próbának vettünk alá kereskedelmi forgalomban beszerzett izzókat. A referencia a Tungsram legolcsóbb H4-es illetve H3-as izzója volt, az autó egy 1998-as Skoda Felicia, melynek fényszóróit és ködlámpáját is a Hella gyártotta.

Philips Premium (H4) : egyértelmű javulás. Fehérebb fény, élesebb kontrasztok. Tompított fény esetén nagyobb a különbség.

Osram All Season (H4) : száraz időben hasonló a sima halogénhez, de kellemesebb a színhatása. Esőben jobb, bár a különbség nem drasztikus. Kevésbé verődik vissza az esőcseppekről és a ködfalról. A hosszúfénynél is volt különbség az All Season javára.

 
   
 

Philips Allweather (H4) : ez nem jött be. Esős időben még gyengébbnek is tűnik is a normál izzónál. Mintha nem világítana rendesen.

Tungsram Tungsragold (H3) : furcsa, meleg, szinte már rozsdabarna fény. Kevésbé tűnik világosnak; tiszta időben nem is lehet észrevenni, hogy bekapcsoltuk, de ködben működik.

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22