Hőálló kék festék?
Filléres játék a fényszóróizzók tuningja, a nagy gyártók partnerek is ebben. A párszáz forintos hagyományos halogénizzók helyett mindenféle trükkös izzót is lehet kapni, alig valamivel drágábban. A Totalcar néhányat ki is próbált a választékból.
Mehr Licht!
Ezt speciel Goethe mondta a halálos ágyán, de az autósboltok kínálata alapján úgy tűnik, az autós fényforrásokat gyártók fantáziáját is valami hasonló birizgálja.
Az igazi nagy dobás a xenon-lámpa, hivatalos nevén a gázkisülő lámpa, ami 1993 óta, amikor a Philips kifejlesztette, leginkább a luxusautók szériafelszerelése. Ha az autónkat nem ilyennel vettük, gyakorlatilag nincs esély az utólagos felszerelésre, hiszen ez nem egyszerűen egy izzó, hanem komplett rendszer, speciális lámpatesttel, automata szintállító elektronikával ésatöbbi. Néhány autótípusnál, ami mind hagyományos, mind xenon fényszórókkal kapható (pl. Opel Vectra, Skoda Octavia) elvileg elképzelhető a csere, de a gyakorlatban a riasztóan magas ár elgondolkoztat: ennyi pénzből komplett autót lehet venni. (Igaz, csak használtat.)
![]() |
|
![]() |
![]() |
Viszont ehhez képest filléres játék a
fényszóróizzók tuningja, és a nagy gyártók partnerek is ehhez. A
párszáz forintos hagyományos halogénizzók helyett mindenféle
trükkös izzót is lehet kapni, alig valamivel drágábban.
A legkézenfekvőbb upgrade a növelt fénykibocsátású izzók
alkalmazása (
Tungsram Megalight, Osram Super, Philips Premium).
Ezek hagyományos fényű halogénizzók, az izzószál képességeit azonban jobban kihasználják. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy adott távolságban mérve nagyobb lesz a fénysűrűség-eloszlás: magyarán jobban látunk vele. A gyárak általában 30 százalékkal több fényt igérnek, de az Osram április körül piacra dobja Silver Star fantázianevű, a hagyományos izzóknál 50 százalékkal több fénnyel kecsegtető új típusát: lesz itt nemulass.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A dolog hátulütője, hogy
a nagyobb terhelés miatt az izzó élettartama rövidebb a
hagyományosnál. A konkrét típustól, az üzemi körülményektől, no meg
a mérés és a statisztikai értékelés metodikájától függően az ilyen
izzók élettartama 150 és 400 üzemóra között van. A rövidebb várható
élettartamra a
Philips Premium csomagolásán felirat figyelmeztet, de más
gyártók is elismerik az ilyen izzók nagyobb halandóságát.
Egy másik módszer, amikor a fény mennyiségét nem növelik, inkább minőségével foglalkoznak. Ennek az irányzatnak a termékei az enyhén sárgás fényű, többrétegű bevonattal ellátott típusok ( Tungsram Allday és Tungsragold, Osram All Season, valamint Philips All Weather és Gold). Ezeknél a kilépő fény színe olyan, hogy normál látási viszonyok között nagyjából ugyanúgy szerepelnek, mint mezei halogén testvéreik, ám esős, ködös időben megszolgálják az árkülönbözetet . Fényük elvileg jobban átvilágít a párás levegőn és a levegőben alászálló vízcseppeken, kevésbé költőien az esőn.
Az előző két kategóriának egészséges közös utóda is van, a magasabb fénykibocsátású, ugyanakkor színezett izzó ( Osram All Season Super).
![]() |
|
![]() |
![]() |
Mellékvágány a gázkisülő lámpák kékes színét imitáló, de ahhoz
semmi másban nem hasonló fényszóróizzó . A divathullámot a
komoly gyártók is meglovagolták (
Tungsram Super Blue és
Euro Blue, Osram Cool Blue és
Philips Blue Vision). A Philips katalógusa ugyan a
Blue Vision mellé ,,fokozott komfortérzetet" is ígér, de a
gyártók egyetérteni látszanak, hogy a jövő autóvilágítása felé nem
erre vezet az út.
A dögös kék színért ugyanis magasabb vételárral és a hagyományos izzónál rövidebb élettartammal fizet a vevő. A márkás izzók viszont legalább szabványosak (megtalálható rajtuk az E-jelzés), ellentétben az izzók sufnituningjával, a sima halogénizzók kívülről hőálló kék festékkel bemázolt változataival. Ezek is kék fényt árasztanak, látni viszont nem lehet velük.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az éjszakai országutak vadállatai az
autóversenyzéshez használatos izzókat is használhatják. A 100/80W
teljesítmény önmagáért beszél (GYK: a normál izzók 60/55W-ot
tudnak), de
az igazán elvetemülteknek 140/100W specifikációjú izzókat is
kínálnak . Az Osram 100/80-as cuccának egy változatán szerepel
ugyan az E-jelzés is, minthogy Németországban van rá szabvány, a
többi viszont speciális izzó, utcai használatra nem engedélyezett.
A gyártók gyakran valamilyen mechanikus akadályt is elhelyeznek a
foglalaton, nehogy valakinek eszébe jusson utcára is ilyeneket
használni. Egy kis ügyeskedés persze csodát tesz.
Az ilyen antiszociális elemeknek arra kell ügyelni, hogy a nagyobb fényerő nagyobb hőtermeléssel is jár . A fényszóró foncsora megéghet, elszíneződhet, de az odavezető kábelek vastagabbra (azaz kisebb ellenállásúra) cserélése és a fényszórókapcsoló relézése is erősen meggondolandó. Műszaki vizsgán nem mennek át az ilyen izzóval szerelt autók, és közúti ellenőrzéskor is súlyos ezrekbe kerülhet, ha a közeg kiszúrja.
Bármilyen izzó-tuningra is adjuk a fejünket, a lehető legfontosabb a fényszóró-geometria helyes beállítása (lásd keretes anyagunkat). A pipecen belőtt fényszóró maximalizálja a bevilágított területet és minimalizálja a közlekedés többi résztvevőjének zavarását. A Magyar Autóklub műhelyeiben díjtalanul elvégzik a fényszórók beállítását.
(Köszönet Mózes Gabriellának, a GE (Tungsram) Európai termékigazgatójának és Nagy Endrének nagyen@osram.hu az Osram Kereskedelmi képviselőjének a szíves információért. Külön köszönet Mózes Gabriellának a ,,fénysűrűség-eloszlás" szakkifejezésért.)
Fény források
Tungsram márkabolt: Budapest, 1072, Király u. 43-45. Tel:
268-0538
Philips kiskereskedők:
www.philips.hu/lit/lgpartner02.htm
Osram kiskereskedők:
www.osram.hu/markabol.htm
Hasznos tippek
1) A fényszóróbeállítást célszerű speciális berendezéssel felszerelt műhelyben elvégeztetni. A finomhangolást viszont magunknak kell megcsinálni. A fénykéve magasságát állító csavart/anyát csavarjuk felfelé néhány fordulatot. Menjünk próbakörre sötét, közvilágítás nélküli útszakaszra. Ha a szembejövők villogtatnak, vegyük vissza a fénykéve magasságát, majd folytassuk a próbautat. Amikor már egy szembejövő sem villogtat, megvan az optimális beállítás.
2) Különösen a drága speciális izzók élettartamát hosszabíthatjuk meg, ha mindig csak a motor alapjárati fordulatszámán kapcsoljuk be a világítást. Még tökéletes feszültségszabályozó esetén is ilyenkor valamivel kisebb az izzószál hirtelen terhelése.
3) Izzócserekor a halogénizzót ne fogjuk meg puszta kézzel: a zsíros ujjlenyomat felforrósodva az izzó idő előtti halálához vezethet.
Szeánsz
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szubjektív próbának vettünk alá kereskedelmi
forgalomban beszerzett izzókat. A referencia a Tungsram legolcsóbb
H4-es illetve H3-as izzója volt, az autó egy 1998-as Skoda Felicia,
melynek fényszóróit és ködlámpáját is a Hella gyártotta.
Philips Premium (H4) : egyértelmű javulás. Fehérebb fény, élesebb kontrasztok. Tompított fény esetén nagyobb a különbség.
Osram All Season (H4) : száraz időben hasonló a sima halogénhez, de kellemesebb a színhatása. Esőben jobb, bár a különbség nem drasztikus. Kevésbé verődik vissza az esőcseppekről és a ködfalról. A hosszúfénynél is volt különbség az All Season javára.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Philips Allweather (H4) : ez nem jött be. Esős időben még
gyengébbnek is tűnik is a normál izzónál. Mintha nem világítana
rendesen.
Tungsram Tungsragold (H3) : furcsa, meleg, szinte már rozsdabarna fény. Kevésbé tűnik világosnak; tiszta időben nem is lehet észrevenni, hogy bekapcsoltuk, de ködben működik.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
