A legújabb: felfúvódó öv
Az első írásos nyomot "ló nélküli fogattal" történt gázolásra 1899-ből találtak a szorgos kutatók, de biztos, hogy már korábban is jó pár csirke, liba és egyéb háziállat esett áldozatul az új közlekedési eszköz féktelen rohanásának. Az egykorú lapok még a húszas években is párhuzamosan számoltak be az egyre gyorsuló gépjárművekről és azokról a gyalogosokról, akik békésen grasszáltak az út közepén trécselve, néha újságot olvasva.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Korai biztonsági megoldás |
Nem véletlen, hogy az autóbiztonság
históriájának első fejezete inkább szólt a lökhárítóról, mint a
biztonsági övről. Fontosabb volt megvédeni a gyalogosokat, mint
azokat, akik e korai motoros hintókat irányították. A
legváltozatosabb kísérletek történtek az autó elejére szerelt
kosártól a primitív acélból készült hatalmas lökhárítókon keresztül
a
motorháztetőre szerelt párnáig.
Persze külső eszközökkel is igyekeztek kordában tartani a közlekedőket: 1919-ben Detroitban felszerelték az első közlekedési lámpát, amely a ma is használt három színnel jelezte, ki mikor haladhat át egy kereszteződésen. A zárt, fémből készült karosszériák megjelenésével azután az autókban ülők biztonsága is előtérbe került.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ralph Nader, az autós fogyasztóvédelem élharcosa a légzsák megbízhatatlanságát demonstrálja a hetvenes évek közepén. |
Már a harmincas években kísérleteztek
mindenféle, a sofőrt a helyéhez rögzítő övvel, végül 1950-ben az
amerikai Nash az opciós listájára is felvette a biztonsági öveket,
majd a Mercedes-Benz dobta a köztudatba a "gyűrődési zóna" elvét.
Az amerikai közlekedési hatóság a hatvanas évektől erélyesebben lépett fel az autógyártókkal szemben, hogy figyeljenek egy kicsit jobban oda arra, hogy mi történik a járművekben utazókkal karambol esetén. A másodperc törtrésze alatt felfújódó biztonsági párnákkal kapcsolatos első szabadalmakat még 1955-ben jelentették be, de közel 20 évbe tellt, amíg sikerült ezekből a nagyközönség számára veszélytelen eszközt faragni.
1972-ben készültek el az első bemutatójárművek, a General Motors az 1974-es modellévre már extraként kínált légzsákokat és három év alatt közel 10 000 járművet szereltek fel az újfajta eszközzel. Bebizonyosodott, hogy a technika működőképes: a légzsák akkor fúvódott fel, amikor szükség volt rá.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Oldsmobile törésteszt, 1974. A képen megfigyelhető a légzsák működése |
Európa sem maradt le:
1959-től a Volvo széria-felszerelésként kínálta a
hárompontos biztonsági öv elődjét, majd hamarosan jelentkeztek a
gyermekzárral és a tetőbe épített bukócsővel. A nyolcvanas évek
elején a Mercedes-Benz, amely már addig sem tétlenkedett az
autóbiztonság területén, előrukkolt Európa első légzsákkal szerelt
automobiljával, az 1981-es S-osztállyal. Ezt négy évvel később
megfejelték ABS-sel is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Mercedes-féle légzsák |
A fejlődés következő állomása Amerikában a
passzív biztonsági felszerelések kötelező beépítése lett. Így
került minden autóba légzsák és biztonsági öv. Megjelentek az első
kételkedő hangok is a légzsák biztonságával kapcsolatban. Többen
kifogásolták, hogy
nem kifejezetten egészséges, ha valakinek az arca előtt
felrobbantanak valamit. Ezért a gyárak új anyagokkal kezdtek
kísérletezni, hogy kevesebb erő kifejtésével elérhessék ugyanazt a
hatást.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A történet lassan jelen időbe fordul. A légzsák
egyre több helyen tűnik fel, ahogy a fejlesztőmérnökök rájönnek
arra, hogyan lehet például egy ajtóba belezsúfolni a szerkezetet. A
legújabb őrület a felfúvódó biztonsági öv.
Természetesen a külvilággal való érintkezésre is nagy gondot fordítanak. Nemcsak a gyűrődő zónáról van szó, hanem arról is, hogy a 100 évvel ezelőtti ötletet modern formába öltöztetve megszülettek az első külső légzsákok. A fejlődés útja töretlen. A gyártók rájöttek, hogy a független törésteszteket végző szervezetek véleménye reklámeszköznek sem utolsó, és így jó kedvvel végzik a további fejlesztéseket.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
