GTI fék, Wartburg felni, hegesztés
"A Trabant útfekvése kitűnő és gyorsulása kifogástalan. Ez azonban ne csábítson könnyelműségre."- olvasható az ominózus mondat a Trabant 601-es üzemeltetési útmutatójának 42-ik oldalán. Ez így, ebben a formában hazugság, a Trabant útfekvésén azonban sokat segíthetünk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
GTI fék |
A könyv szerzői tisztában vannak a Trabant
leggyengébb pontjával: futómű. Ezalatt a gyenge fékeket, illetve a
rossz útfekvést kell érteni. A fékek gyengesége azt jelenti, hogy
nem a száguldásra tervezték, többszöri, egymást követő nagyobb
fékezés hatására
felmelegednek a fékbetétek, a fékerő pedig elmegy. A
probléma megoldása a első fékek tárcsafékekre való kicserélése.
Német Trabant oldalakon megtaláljuk a megoldást : Volkswagen Golf
GTI tárcsafékek.
![]() |
|
![]() |
![]() |
adapter |
A tárcsafék felszerelése több előnnyel jár :
kisebb pedálerőnél is jelentős lesz a fékerő; más lesz az első
tengely osztóköre, így megnövekszik a szóba jövő, előre felrakható
felnik száma. Hátránya is van a dolognak: az ára. Neten meg lehet
rendelni, komplett csomagot küldenek, ami tartalmazza a speciális
adaptereket is.
Aki drágának találja, esetleg nincs kedve rendelgetni, de jobb fékeket szeretne, annak a Wartburg dobfék való. Felszereléséről a trabantos oldalakon találhatunk információkat. Ha már van jó fékünk, az útfekvésen érdemes javítanunk. Az első és a hátsó kerekek "V" alakot zárnak be egymással. Emiatt az autó oldaltartása kicsi, hamar megindul a fara a kanyarokban. Ezen úgy lehet javítani, hogy lejjebb ültetjük az autót.
Legkönnyebb a '86 előtti Trabantok ültetése, hiszen azokban elöl-hátul laprugó található. Később hátul már tekercsrugókat alkalmaztak, ami jóval nehezebb feladat. A laprugóköteggel kétféle képen lehet variálni. Az egyik, hogy bizonyos számú ívet kiveszünk belőle - ennek az a hátránya, hogy puha lesz a futómű. A másik, hogy rugókováccsal az alsó, hosszabb íveket kiegyenesíttetjük. A nagyon kemény futóműhöz érdemes még egy-két extra ívet is a kötegbe rakni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az ültetésnek hála nem csak a súlypont kerül
alacsonyabbra, hanem a V-alak is megszűnik. Tehát a kerék ekkor 90
fokot zár be az úttal. Egy dolgot érdemes figyelemben tartani :
a Trabant elejét nem szabad a porig ültetni, mert nagyon
könnyen ki fog törni a hátulja. A hátsó rész lejjebbvitelével az
alulkormányzottságot tudjuk növelni. Viszont úgy fog kinézni, mint
egy motorcsónak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
gumipogácsa |
Aki még tovább akarja ültetni a Trabantot, annak a hátsó
lengőkaron a kerék felőli résznél található gumipogácsát kell
megbuherálnia. Ugyanis erre a gumipogácsára fekszik fel a
laprugóköteg. A "tuning" itt abból áll, hogy a gumit eltávolítjuk a
rávulkanizált fémcsészékről, és a fémcsészéket összehegesztjük. Ne
felejtsünk beszerezni rövidebb csavarokat, amivel majd a lengőkarra
felfogatjuk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
nyomtáv szélesítés |
Érdemes
nyomtávot szélesíteni pogácsákkal. Ugyanis nagy mértékben
tudja javítani az útfekvést. Ezzel még az osztókört is
variálhatjuk, így szinte bármilyen felnit feltehetünk.
Tuning szempontjából a széria lengéscsillapítók nem megfelelők, túl lágyak. Első lehetőségünk, hogy a gátlóban az olajat hidraulikaolajra cseréljük. Ez az utcára már megfelelő keménységet jelent. A profik általában olyan lengéscsillapítót szoktak használni, ami oda-vissza csillapít, de ehhez a széria Trabant tornyai gyengék, ki tudja szakítani, így ezeket a részeket lemezekkel szokták megerősíteni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Wartburg felni |
Végül, ha nem cseréltünk felnit, vagyis a széria Trabant maradt, érdemes kicserélni a Wartburg felnire. Az nem csak 0,5 collal vastagabb, hanem sokkal több anyag van benne, jobban bírja például az ütéseket. Ha ezeket mind megcsináljuk egy pályagépünk lesz :). De ekkor se felejtsük el az ominózus idézetet.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
