Seat Exeo: egy Audi új élete
Párizsban bemutatták a spanyolok új szedánját, amely lényegében az Audi A4-es előző generációja finoman átdolgozva.
A rokonságból nem is csinálnak titkot a Seatnál: csak annyit változtattak a bevált típuson, amennyit muszáj volt, hogy saját jelvényükkel forgalmazhassák. Kapott egy új orrot az Ibiza stílusában, valamivel nagyobb hűtőráccsal és hatalmas jelvénnyel, új motorháztetőt két seatosan merész éllel, ami passzol az új orrhoz, hátrébb viszont minden a régi. Az új felnigarnitúrát leszámítva oldalról szinte összetéveszthető a régi A4 és az új Exeo, sőt, még az autó hátulja sem változott sokat, csak a bumerángforma Audi lámpák helyét vágták nagyobbra, hogy az új, lekerekített négyszög formájú világítóegységek beférjenek. Természetesen a lényeges méretek is stimmelnek, és a csomagtartó is pontosan 460 literes, akárcsak a régi A4-esben.
A belső térben is hasonló, felületes átalakításokat végeztek: a szögletes szellőzőnyílásokat kör alakúakra cserélték, más lett a kormánykerék, az ülések formája és a műszerek körüli díszítés, de a műszerfal és a középkonzol alapformája maradt, amilyen annak idején az A4-esben volt. A Seatnak persze nem célja versenyezni az Audival, ami többek közt a motorválasztékon látszik. Hathengeres motorokat nem kínálnak az Exeóhoz: a háromtagú benzines kínálat az 1,6 literes, 102 lóerős alapmotortól a kétliteres, 200 lóerős turbómotorig terjed, a dízelváltozatokba pedig, amelyekből szintén három lesz, 1,9 és 2 literes négyhengeresek kerülnek 120 és 170 lóerő közti teljesítménnyel.
Az Exeo felszereltségére nem lehet panasz, már alapáron jár hozzá ESP, légkondicionáló, aktív fejtámlák és keréknyomás-ellenőrzés, az extrafelszerelések között pedig találunk néhány csemegét is, alighanem az Audi-örökségnek köszönhetően. Ilyen a kanyarba bevilágító fényszóró, a napelemes tető, amellyel folyamatosan működtethető a szellőzőrendszer még álló helyzetben is, vagy a kétzónás klímaberendezés automatikus füstgázérzékelővel.
Az új Seatot kétségtelenül a szükség szülte: nagyon kellett egy új szedán, miután a félig egyterű Toledót nem igazán fogadták el a vásárlók, és a kifutó A4-es átvételénél jobb megoldás nemigen kínálkozott. A konstrukció ugyan bő nyolcéves, de még ma sem hat végzetesen elavultnak a felújításnak köszönhetően, és mind időben, mind pénzben a töredékébe került beindítani a gyártást, mint ha új típus fejlesztésébe fogtak volna. A típus alapára is elfogadható - 22 ezer euró, azaz 5,3 millió forint körül lesz -, és a Seat számíthat azokra a vásárlókra, akik szívesen vettek volna Audit korábban, de nem futotta rá. A Ford Mondeóval és az Opel Insigniával persze így sem lesz könnyű versenyezni, hisz azok jóval tágasabbak és korszerűbbek, de így a Seat legalább újból esélyt kap a családi szedánok piacán.