Toyota iQ számokban
A japánok korábban már végighurcolták új kiskocsijukat a világ nagyobb autószalonjain, de mindeddig nem beszéltek a részletekről. Talán ez a diszkrét hallgatás az oka, hogy a szaksajtó különleges műszaki megoldásokról pletykált, ám kiderült, alaptalanul: az iQ fura formái alatt lényegében a Yarisból jól ismert technika lapul.
Az alig három méter hosszú apróságot háromféle motorral gyártják majd. Az alapkivitelbe ezres, 68 lóerős háromhengeres kerül, de 1,4 literes dízelmotorral is kapható lesz egyes piacokon, később pedig jön egy új, 1,33 literes, változó szelepvezérlésű benzinmotor is, automatikus motorleállító elektronikával. A motorokhoz ötfokozatú manuális vagy fokozatmentes automata váltót kínálnak. Egyelőre csak az ezres alapváltozatról vannak adataink: ez annak ellenére sem különösebben virgonc, hogy az autó kiviteltől függően üresen legfeljebb 895 kilogramm. A végsebessége 150 km/h, és 14,7 másodperc alatt érheti el a 100-as tempót. Cserébe a fogyasztása vegyes ciklusban csupán 4,3 liter 100 kilométeren, szén-dioxid-kibocsátása pedig 99 g/km.
Az iQ-val kapcsolatban a legérdekesebb kérdés a kezdetektől az volt, hogy mekkora hely lesz benne. A Smartnál vagy 40 centivel hosszabb - egész pontosan 2,985 méteres - karosszériába ugyan bezsúfoltak négy ülést, de felnőtteknek a Toyota is csak hármat ajánl, a negyedik - a vezető mögötti - a korlátozott lábtér miatt egyértelműen csak kisebb gyermekeknek való. Ráadásul az adatokból az is nyilvánvaló, hogy választani kell az ülések és a raktér között: négy ülést használva csupán 32 liternyi hely marad az ülések mögött, ráadásul csak vékonyabb aktatáskák férnek ilyenkor a harmadik ajtó és a hátsó támlák közötti résbe. Egy ülést lehajtva 168, kétülésesként használva 242 liter hely marad a csomagok számára az iQ hátuljában. A kis méretekkel persze előnyök is járnak: azonkívül, hogy könnyű lesz parkolni vele, az apró Toyota fordulókörének átmérője 7,8 méter, ami kerek egy méterrel kisebb, mint a Smarté.
A nagyobb európai piacokon még az idén elkezdik bevezetni az iQ-t, 2009 januárjára pedig az egész kontinensen kapható lesz. A Toyota optimista az eladásokkal kapcsolatban: már az első teljes évben 100 ezer példányt szeretnének értékesíteni, bár azt nem tudni, hogy ebbe a mennyiségbe beleszámolták-e az Európán kívüli piacokat is, ahol valamivel később válik elérhetővé a típus. Az árakról egyelőre nincs adatunk, de úgy hallani, nem lesz kifejezetten olcsó, viszont a Smartnak így is lesz miért tartatnia az iQ-tól.