Zuhanásban a német autópiac
Húsz éve nem vásároltak ilyen kevés autót januárban, és az elemzők további romlástól tartanak.
A gazdasági válság legrosszabb hónapjaiban az állami segítségnek köszönhetően szárnyaltak a németországi autóeladások, de a roncsprémiumot tavaly év végén megszüntették. Nincs többé biztonsági háló, kezdődhet a zuhanás. Januárban 181 500 autó fogyott Németországban, 4,2%-kal kevesebb, mint egy éve. Az 1990-es egyesítés óta nem volt ilyen rossz hónapja Európa legnagyobb összefüggő autópiacának, de még rosszabb is lehet a helyzet. Tavaly az eladott autók 23%-ánál vették igénybe a roncsprémium által biztosított kedvezményt, azaz könnyen lehet, hogy akár ötödükkel csökkennek az eladások az idén, ha nem jobban. Egyes pesszimista becslések szerint a tavalyi 3,8 helyett 2,8-3 millió autó eladása tűnik reális célnak az idén.
A németek vásárlási kedvének csökkenése elsősorban a helyi gyártókat viselheti meg, illetve azokat a tömegmárkákat, amelyek tavaly jelentős mennyiségű kisautót tudtak eladni a roncsprémiumnak köszönhetően. Arra persze csak az év második felére derülhet fény, hogy valójában mekkora a baj, de az előjelek nem túl pozitívak. A gyártók szerencséje az lehet, hogy más európai piacokon már a növekedés jellemző: Olaszországban például 30,2%-os volt a növekedés januárban, Spanyolországban pedig 18,1%-kal több autó fogyott egy hónap alatt, mint egy évvel korábban.