Részletes vizsgálatot indított az NHTSA a Toyoták beragadt gázpedáljaira fogott balesetek okainak tisztázására. A balesetet szenvedett autók egy részében volt fekete doboz funkció, vagyis rögzítették az utolsó percek eseményeit – ezeknek az adatait elemzik az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet emberei.
Egyesek számára meglepőek az első eredmények, mások viszont bölcsen bólogatnak: várható volt. Az adatrögzítőből kiolvasott információk alapján az esetek túlnyomó többségében a sofőrök ugyanis hozzá sem értek a fékpedálhoz, viszont tövig nyomták a gázt. Az összeesküvés-elméletek rajongóit le kell hűtenünk: nem a Toyota, hanem az NHTSA válogatott a balesetet szenvedett autók motorvezérlői közül.
Sajnos számos tényező zavarja a történések pontos rekonstrukcióját. Egyrészt a Toyota saját bevallása szerint sem alkalmas a motorvezérlő elektronika adatrögzítője a baleset okainak feltárására, másrészt ha az akkumulátor tönkrement a baleset során, és nem kap áramot az elektronika, rövid időn belül elfelejti a tárolt adatokat. Ha viszont kiolvasható az információ, azt egyértelműen elárulja, hogy a sofőr megnyomta-e a fékpedált a baleset bekövetkezése előtt.
Nem akarnak elhamarkodott következtetést levonni az amerikaiak, ezért jóval több esetet szeretnének elemezni, mielőtt rehabilitálnák a Toyotát. Az egyébként is vitán felül áll, hogy a gázpedálok sok esetben nem tértek vissza alaphelyzetbe, és a padlószőnyegbe is könnyen beakadhattak, mielőtt a gyár visszahívta volna a járműveket. De a 75 halálos balesetből eddig csak egyről tudták bizonyítani, hogy az autó hibája miatt történt.