Kitilthatják a városi terepjárókat
Párizsban új elvek szerint korlátoznák a városi közlekedést. A környezetszennyezés csökkentésének zászlaja alatt kitiltanák az úgynevezett városi terepjárókat és az öreg dízeleket.
Utóbbi nem meglepő, hiszen Németországban is a károsanyag-kibocsátástól függően engedik be az autókat a nagyvárosok egyes zónáiba, és a jelenlegi politikai álláspont szerint a régi dízelek a legszennyezőbbek. Arra viszont eddig nem volt példa, hogy egy kipécézett járműkategóriát tiltanának ki.
Úgy tűnik, a SUV-ok tulajdonosai nemcsak itthon vívtak ki sajátos státuszt, hanem Franciaországban sem vezetik a népszerűségi listát. Denis Baupin, a párizsi polgármesteri hivatal környezetvédelmi tisztségviselője szerint a szabadidőautók jelentős tényezői a városi légszennyezésnek. "Azok a párizsiak, akik ilyen terepjárókat vezetnek, jobban teszik, ha eladják ezeket" - mondta az egyik helyi rádiónak adott interjújában.
A szabályozás tervezetéből még nem derül ki, milyen ismérvek szerint vezetnék be a korlátozásokat 2011 végén vagy a rákövetkező év elején. Kíváncsiak lennénk, a Porsche Cayenne vagy a Hummer H3 verte ki a biztosítékot a városvezetőknél, illetve hogy valójában milyen jellemzők alapján definiálnák a SUV-ot. Az sem kizárt, hogy a francia autóipar állami hátszelének egyik érdekes megnyilvánulásáról van szó. Ha a szén-dioxid kibocsátás szerinti kategorizálás újabb mutációjával állunk szemben, a nyilatkozat természetesen nem több egy szimpla populista szólamnál.
Mindenesetre a fővároshoz hasonló korlátozásokat fontolgatnak többek között Lyon, Grenoble és Aix-en-Provence vezetői is – arról egyelőre nincs hír, hogy más országokba is átcsapna a legújabb városmentő hullám.