Joss: elég lesz a Lamborghini ellen?
A legtöbb szupersportkocsi Európában, Észak-Amerikában vagy Japánban készül, de ez nem jelenti, hogy másutt ne próbálnának ilyeneket építeni. A Joss Developements Ausztráliában fejleszti a JP1-est, amely az eddig napvilágot látott információk alapján félelmetes ellenfele lehet bármelyik, manapság gyártott utcai sportkocsinak.
A koncepció ígéretes: ugyan a felhasznált motor nem a legerősebb - egy helyi gyártású, kb. 500 lóerős V8-ast építenek az autóba - viszont a karosszéria teljes egészében szálerősítésű műanyagból készült, így JP1-es csupán 940 kilogrammot nyom. Ráadásul az aerodinamikája is igen korszerű. A fenéklemez diffúzoros kialakítása jelentős leszorítóerőt termel, így feleslegessé teszi a nagy külső légterelők alkalmazását. Ezek a megoldások a versenysportból lehetnek ismerősek, ami nem is csoda: Matt Thomas, a tervező és cégtulajdonos régebben a Stewart Formula 1-es csapat egyik mérnöke volt, és nyilvánvalóan onnan is hozott magával ötleteket.
A végeredmény lélegzetelállító dinamika: a gép állítólag három másodperc alatt elérheti a 100 km/h-s sebességet, a végsebessége pedig 360 km/h körül lesz. Mindez persze sokkal jobban hangzott hét éve, amikor először mutatták be a prototípust, de úgy tűnik, csak most jött össze minden feltétel a folytatáshoz. 2004 óta láthatóan volt is idő csiszolni az eredeti formán, és kitalálni néhány jellegzetesebb részletet, amely kiemelheti a középmotoros gépet a hasonló autók tengeréből. Ilyenek az L alakú első lámpák és a trapézforma első légbeömlő.
Ha minden a tervek szerint alakul, a néhány napon belül bemutatkozik a gyártásra kész autó az Ausztrál Nemzetközi Autószalonon, és nem sokkal később a gyártás is megindulhat. Az ausztrálok persze nem tömegtermelésben gondolkodnak: évente legfeljebb 25 autó készülhet, darabonként félmillió ausztrál dolláros, azaz közel százmillió forintos áron.