Újabb magyar Suzuki: a Vitara
A Suzuki jövő év elejétől két műszakban termeli az autókat, tudtuk meg a cég sajtósától, Ruska Viktóriától. Még nem publikus, hogy a Párizsban most bemutatott újdonságból, a Vitarából mennyi készül, de az biztos, hogy az esztergomi gyár akár évi 200 ezer autót is le tud gyártani.
Így 2015-re ismét három típust gyárt a Suzuki, de már nem ugyanaz a képlet, mint régen: az elavultnak számító SX4 és Splash gyártását már be is fejezték. Mindhárom aktuális esztergomi Suzuki-modellben szériafelszerelés lesz a hét légzsák és a stabilizáló elektronika, ezzel a japán márka már biztonság szempontjából sem kullog a konkurencia mögött.
Az új Vitara lesz a harmadik modell a Swift és az S-Cross mellett. A Vitara név nem új, korábban ezt a modellt kemény terepjáróként árulták, a mostani inkább a divatos szabadidő-autós trendet követi, nincs felezőváltója, meg kapcsolható összkerékhajtása. A Vitarába ugyanazt a 4x4-es rendszert szerelik, mint a mérsékelten népszerű S-Crossba: számítógéppel szabályzott, automatikusan kapcsolódó összkerékhajtást, amit szükség esetén a vezető Lock módba kapcsolhat, és kivergődhet vele a nyakig érő sárból, mintha csak differenciálzárak segítenék. Pedig nem, a számítógép a fékekkel játszva akadályozza meg a kerekek tehetetlen kipörgését. A többi 4x4-es üzemmód is felhasználóbarát, mint egy digitális fényképezőgép programjai: van teljesen automatikus működés, sport mód és hó program. Mi kell még?
Akármilyen hihetetlen első ránézésre, a Vitara kisebb, mint az S-Cross, illetve ha pontosak akarunk lenni, rövidebb: nincs négy méter húsz. Viszont magasabb, a hasa pedig 18,5 centivel van a talaj fölött, és picivel szélesebb is. Mindez nagyobbnak mutatja, márpedig a vevők ezt szeretik a hasonló autókban. Akiket csak ez érdekel, és a terepjáró képesség kevésbé, megvásárolhatják egyszerű elsőkerék-hajtásos kivitelben is, persze olcsóbban. Mint családi autó így is beválhat, mert az utastere tágas és a csomagtartója is elfogadható méretű, 375 literes.
Jelenleg még nem tudták megmondani az új típus árát, hiszen a szériagyártás 2015 elején indul, és ha már feltöltötték a készletet, indul a forgalmazás, várhatóan kora tavasszal. Hársfalvi János hazai marketingvezető azt mondta, mindenképpen szeretnének egy magyar piachoz igazított, olcsóbb fronthajtásos változatot is. Az S-Cross esetében is kevesebb mint 10 százalék a 4x4-es változatok aránya. A Vitaránál azért ennél többel számolnak, de mindenképp a fronthajtásos lesz a húzómodell.
Ami a motorokat illeti, a Suzuki érdekes módon a benzinesekre koncentrál, de azért lesz dízel is, hiszen Nyugat-Európában nagyon népszerű. Az alapmotor a gyártás kezdetén az S-Crossból már ismert 1,6 literes benzines lesz, 120 lóerős teljesítménnyel, ehhez ötfokozatú kézi vagy hatfokozatú automata váltó választható. A későbbiekben tervezik egy 1,4 literes, turbós benzinmotor bevezetését is. A dízelmotort a Suzuki a Fiattól vásárolja, ez is 120 lóerős, és ezt is kínálják fronthajtásos és összkerekes hajtáslánccal.
A Vitara más területen is felveszi a tempót a konkurenciával, modern navigációt, radaros sebességtartó automatikát és radaros automatikus vészfékező rendszert is kínál, opcióként. Ezek nélkül ma már nem is lehet labdába rúgni Nyugat-Európában.
A gyár dolgozói létszáma nem változik az új modell bevezetésével: maradnak 3100-an. Jelenleg a próbagyártás zajlik Esztergomban, majd a karácsonyi leálláskor történnekaz átalakítások, amelyek a teljes sebességű szériagyártáshoz szükségesek. Még kérdés, hogy a 200 ezres kapacitásból mennyit tud kihasználni a Suzuki, de egy biztos: egyelőre a világ összes piacára, Latin-Amerikától Ausztráliáig innen szállítják majd a Vitarákat, ahogy az S-Crosst is. Ez azt jelenti, hogy hogy mintegy 50 ország piacán lesz jelen az új modell, a szám később növekedhet. A későbbiekre a Suzuki azt tervezi, hogy a Vitara gyártását beindítja Kínában is, de az még a jövő zenéje.
Az új pici Suzuki
Az esztergomi gyártású Splash megszűnésével a Suzukinak nem maradt igazán pici városi autója, ezért a Magyar Suzuki azon dolgozik, hogy 2015 első felében megjelenhessen itthon is új modelljük, a Celerio. Ezt Indiában gyártják, ugyanott, ahol a régi Maruti 800-asokat is. A Celerio lényegében ennek a modellnek a szellemi örököse, kis, háromhengeres, egyliteres motor hajtja, utasterében viszonylag jól el lehet férni, bár az ülései nem olyan magasak, mint a Splashben voltak. Érdekes módon a csomagtartója picivel nagyobb is, mint a hazai gyártású Swifté. Ára még nem ismert, de egy biztos: ha itthon is árulni fogják, nem lehet drágább a Swiftnél, amit most hárommilliós listaártól lehet hazavinni.
Érdekli a Párizsi Autószalon többi újdonsága is? Kattintson ide!