Sokszor megkérdőjeleztük már az EuroNCAP eredeményeket, de most először tűnik úgy, hogy teljességgel félrevezető a pontozási rendszer. Egy olyan autó kapott öt csillagot, amely balesetkor veszélyesebbnek tűnik gyengébben szereplő vetélytársainál.
Az élen a Suzuki Vitara végzett, a nyilvánosságra hozott adatok szerint teljes joggal. A felnőttek passzív biztonságára 89, a gyerekekére 85, a gyalogosvédelemre 76, az aktív biztonságra 75%-ot kapott a magyar modell. Az alapfelszerelés része az automata vészfék, amiért plusz pontok jártak – jegyezzük meg, ez még lényeges lesz.
Szintén öt csillagot kapott a Renault Espace, amelyről azonban már nem feltétlenül mondhatjuk el, hogy biztonságos. A törésteszteken kiderült, hogy a műszerfal a jobb első utasnak komoly sérüléseket okozhat, a vezetőoldali ajtó pedig kinyílik ütközéskor. Ez 82%-os értékelést jelent – emellett 89%-ra értékelték a gyermekek passzív biztonságát, 70%-ra a gyalogosvédelmet és 80%-ra az aktív biztonsági felszereléseket, hisz az Espace drága autóként az összes vizsgált modell közül a legteljesebb felszereltséggel érkezik.
A Fiat 500X és a Mazda2 a két négycsillagos modell, mindkettő jobban szerepelt a törésteszteken az Espace-nál – mindkettő 86%-ot kapott – de mivel az automata vészfék nem alapáras tartozék, mindkettő 64%-kal végzett az aktív biztonság kategóriában – ami legalábbis furcsa. Ugyanis így előfordul, hogy az utasokat jobban védő modell kapja a kisebb pontszámot – ez pedig megtévesztő lehet a vásárlók számára. Ilyen alapon az is előfordulhat, hogy egy életveszélyes, de az EuroNCAP által hasznosnak gondolt elektronikus berendezésekkel teletömött modell kap magas pontszámot. Arról nem is beszélve, hogy az automata vészfék-rendszerek ma még nem olyan fejlettek, hogy ne okozhassanak veszélyhelyzetet azzal, hogy váratlanul beavatkoznak, meglepve a sofőrt – azaz biztonságos mivoltuk is erősen kérdéses.
Az egyik megoldás nyilván az lenne, ha nem csak az csillagokat néznék a vevők autóvásárláskor, hanem a részletes törésteszt-eredményeket is, de valószínű, hogy erre nem kerül sor – különösen ha az EuroNCAP ***** feliratot is csak valami prospektus sarkában látják. Ezt azonban kár feltételezni, hisz nagyon kevesen nézegetnek efféle tesztoldalakat részletesen. Így azonban csak egy következtetés adódik: az EuroNCAP eredményeket egyszerűen figyelmen kívül kell hagyni, hisz egyre kevesebb közük van az autók valóságos biztonsági szintjéhez.