Giugiaro a nulláról kezdené újra
A 77 éves formatervező-legenda, Giorgio Giugiaro, és fia, Fabrizio júniusban mindenkit meglepett azzal, hogy eladták az Italdesign-ból megmaradt 9,9%-os részesedésüket is, és kiléptek saját tervezőstúdiójukból. Ám úgy hallani, most új üzletet terveznek felépíteni.
A váratlan távozás mögött állítólag Ferdinand Piech Volkswagen-elnök áprilisi távozása állt. Giugiaro és Piech ugyanis közeli barátok – állítólag az is ennek a barátságnak köszönhető, hogy az Audi 2010-ben megvette az olasz formatervező stúdiót – és amikor a Porsche-unoka kénytelen volt felállni a VW igazgatótanácsának elnöki székéből, állítólag Giugiaro helyzete is meggyengült az Italdesign élén.
Ez azonban már a múlt, és úgy tűnik, az idős Giorgio mester, és fia, Fabrizio, aki 1990 és 2014 között irányította az Italdesign tervezőcsapatát, most újra dolgozni szeretnének. „Nem érzem elég öregnek magam, hogy végleg visszavonuljak. Az egyetlen dolgot szeretném csinálni, amihez értek, autókat tervezni.” - mondta Giorgio Giugiaro. Így most állítólag új székhelyet keresnek egy új cégnek. Úgy tudjuk, több ajánlatot is kaptak távol-keleti autógyártóktól, de a részleteket egyelőre nem árulták el. „Még túl korai volna részletekbe bocsátkoznunk” - mondta Fabrizio Giugiaro.
A nulláról újra felépíteni egy tervezőstúdiót persze nem lesz egyszerű, de az Auditól kapott pénz nyilván bőven elég az újrakezdéshez. Az Italdesign és a Giugiaro neveket persze nem használhatják cégnévként, de Giorgio és Fabrizio neve olyan közismert az iparágon belül, hogy aligha lesz gond a megrendelésekkel. Talán jobban is jártak így, hisz a hagyományos olasz autótervező cégek mára vagy tönkrementek, vagy nagyon nehéz anyagi helyzetbe kerültek. Így egy kisebb, gyorsabban reagáló, kevésbé specializálódott vállalkozás még versenyképesebb is lehet, mint amilyen a régi Italdesign volt.
A 80-as és 90-es évek nagy megrendelései után a 2000-es évek semmi jót nem hoztak ennek az egykor virágzó iparágnak. A Bertone hosszas agónia után teljesen megszűnt, a Pininfarina még most is küzd a túlélésért, és alighanem az indiai Mahindra leányvállalataként végzi, és valószínű, hogy az Italdesign sem járt volna jobban, ha nem integrálódik a Volkswagen csoport hatalmas szervezetébe. Az persze kérdéses, hogy a két Giugiaro meddig jut el az új vállalkozással, hisz már Fabrizio is ötven éves, de nem kizárt, hogy a kínai és koreai ügyfelek meghozzák nekik a sikert.