A BMW-ről és a Mercedesről soha nem gondoltuk volna, hogy valaha is félnivalójuk lesz, ha meghallják a Kia nevét. Persze azt már évek óta mantrázzuk, hogy a legdinamikusabban fejlődő gyártók a Hyundai-jal karöltve, de amit ebből mindeddig láthattunk, azok a jó minőségben összerakott, már az európai ízlésnek is megfelelő átlagautók voltak. Most viszont berúgják az ajtót, méghozzá páros lábbal.
A koreaiak standján egyértelműen a Stinger vitte el a show-t Genfben. Annyi stílus, annyi finomság van ebben az autóban, hogy az német prémiumszemmel nézve is félelmetes. Ráadásul az eddig biztonsági játékosnak hitt koreaiak műszakilag is megsüvegelendőt léptek. Az orrmotoros négyajtós alapmotorja egy kellően erős, 255 lovas turbós négyhengeres, de az ínyenceknek ott lesz a 3,3-as V6-os is két turbóval, 370 lóval. Ide, Európába ezen felül egy 2,2-es dízelt is hoznak.
Ahogy mindezt becsomagolják, az az igazán nagyszerű. Az érthetetlen okból tigrisorrnak nevezett hűtőmaszk és az első fényszórók formája önmagában ugyan nem valami különleges, de az első lökhárító szép nagy légbeömlőket kapott, amelyek sokat vadítottak a szabvány orron. Hátul nincs sok sallang: két dupla kipufogóvég, az óvatos, de észrevehető szárny alatt egybefutó hátsó lámpák - kiváló példa arra, hogy nem kell túlbonyolítani egy formatervet ahhoz, hogy ki akarjon csattanni belőle a dög.
Belül is tisztességes munkát végeztek, de erre eddig sem lehetett panasz. A középső kerek szellőzők kicsit mercisek, az enyhén a vezető felé fordított középkonzol BMW-s, de ilyen finomságokat más is ellesett már el a németektől. A lapított aljú kormánnyal együtt ez az egész beltér összhangban van az autó külsejével - egyedül azt a műszerfalba beleállított érintőképernyőt lehetne már elfelejteni.
Feladták most a leckét a hátsókerekes GT-ket gyártó prémium-márkáknak: az Alfa is odapakolta az Év Autója címről épp csak lecsúszó Giuliát, másrészt onnan jön egy újabb döfés, ahonnan a legkevésbé várnák - a Kiától. A szegmensnek biztosan nem tesz rosszat, ha fokozódik a verseny.
Annak, hogy a Stinger ennyire kívánatos lett, a genfi Kia-standon leginkább a Picanto itta meg a levét. A városi kisautó szintén minden eddiginél vadabbnak látszik, de így kevesebb figyelmet kapott mint amennyit érdemel. Nyilván GT line-nal az igazi, a piros betétek sokat tesznek az összképhez, de nem csak ez adja el a típust. Egyszerűen jól sikerült a forma - nagyon messze vagyunk már az első, ügyetlenül kedves Picantótól.
A testvérmárkánál, a Hyundainál az i30 Wagonra hegyezték ki a genfi szalont. Itt nincsenek nagy meglepetések, vélhetően nem szaggatja szét a piacot az autó, de sikerült egy harmonikus formájú, talán az ötajtósnál is szebb kombiformát rajzolniuk. A Golf Variantot ugyan aligha szorongatják majd meg, de önmagukhoz képest mindenképpen előreléptek.
Mindig szerencsés helyzet, ha a fejlődést számokkal is ki lehet fejezni, és most ez a helyzet. Az eddig 528 literes csomagtér 602 literesre nőtt - jókora üreg tátong az i30 kombi farában. Lehajtott ülésekkel ez egészen 1650 literig növelhető. Jópofa, hogy a csomagtérpadlót megfelelően hajtogatva egy többrekeszes tárolóhoz férhetünk hozzá.
Az egyszerű és nagyon is létező kombi mellett éles kontrasztot mutatott viszont a forgó pódiumra rakott, és üvegkordonnal körülvett tanulmány az FE Fuell Cell Concept. Ahogyan neve is mutatja, tüzelőanyagcellás autó, a zöld... izé, kék mivoltát pedig a belső tér színei is erősítik. Nem a fényképezőgép fehéregyensúlya mászott el, ez tényleg ilyen. Mire a sorozatgyártásig eljut - ha eljut - az FE, remélhetőleg ezt úgy elfelejtik, mintha soha nem is lett volna, mert egyszerre zavaró és álmosító. Vezetés közben egyik sem előny. Annál inkább a hatótáv, a hidrogénes Hyundai ugyanis a márka alelnöke szerint 800 kilométert megy majd el egy tartálynyi üzemanyaggal.
Ha már a belső térről lehúztam a keresztvizet, azt azért hozzá kell tenni, hogy kívül nincs baj az FE-vel, akár így is mehetne a gyártósorra. A hátsó lámpa ívei az első fényszórók alatt ismétlődnek meg, az első és hátsó ajtók pedig egymással ellentétes irányban nyílnak - ez legalább annyira lehet hátrány egy szűk parkolóban, mint amennyire előny úgy általában.
A hidrogénhajtású jövőtől csak egy picit kell elfordítani a fejünket, és máris ott van a ralivébén Neuville, Paddon és Sordo által hajtott i20 WRC, amely a zéró emissziós jövőre fittyet hányva, prüszkölve, ordítva szaggatja az aszfaltot, és nem is olyan reménytelenül küzd a bajnoki pontokért. Ráadásul valóságosabb, mint az előtte parkoló RN30. A tavaly Párizsban leleplezett koncepciót változatlan formában hozták el Genfbe is, pedig ha elkészülne, odaverhetne a Golf GTI-nek.