2017.07.22. 08:54

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a nagy német autógyártók titkos kartellt szervezhettek, és minden fontos kérdésben összedolgozhattak a színfalak mögött. A német Spiegel című lap legfrissebb száma címlapon hozza a német gazdaság történetének legnagyobb botrányaként emlegetett ügyet, az anyag elkészítése közben jelenlegi és korábbi autóipari vezetőket is faggattak. Érintett a Volkswagen, az Audi, a Porsche, a Daimler és a BMW is.

A Spiegel igen részletes oknyomozó anyagából kiderül, a kilencvenes években kezdődött a titkos összjáték a gyártók között, amely aztán egyre több területre kiterjedt. A vállalatok képviselői évente többször találkoztak Stuttgartban, Münchenben, Ingolstadtban vagy épp Wolfsburgban, valamint a nagy autószalonokon is. Sok esetben hatékonyabb volt a rendszerük, mint a vállalaton belüli részlegek együttműködése. Ezzel azonban nemcsak a konkurenciának tettek alá, de a vevőket is becsapták – az ügyfél ugyanis abban a reményben választott, hogy a lehető legjobbat kapja az egymással versenyző gyártóktól.

A mintegy 60 munkacsoport csak az elmúlt öt évben több mint ezer alkalommal ült össze, és tényleg szinte minden területen összebeszéltek. Így a hajtásláncok, karosszériák, elektronikai rendszerek, futóművek fejlesztésében is leosztották a szerepeket. Közben ugyan egyes területeken megmaradt a verseny, mindenki igyekezett a legsportosabb, legkényelmesebb, legbiztonságosabb autót elkészíteni, és bizonyos területeken legálisan egyeztethettek (a verseny szempontjából nem releváns alkatrészeknél, pl. ablaktörlők), de közben végig ott volt a titkos, tiltott kartellezés is.

Az újság szerint a dízelbotrány nem öltött volna ekkora méreteket, sőt talán ki sem robban, ha nincs a kartell. Az egész ott kezdődött, hogy széndioxid-kibocsátási normákról, az üvegházhatást fokozó gázokról, globális felmelegedésről tanácskoztak. Az egyik japán márka, a Toyota a hibridhajtást nyomta, ami az Európai Bizottság akkori elnökségének is tetszett, a németek viszont a benzineseknél kevesebb szén-dioxidot kibocsátó dízelekkel terveztek. A dízelmotoroknak viszont kritikus pont a nitrogénoxid-kibocsátás is.

A Clean Diesel (Tiszta Dízel) program elindítása nem versenyhelyzetet teremtett a német gyártók között, hanem a titkos együttműködést mélyítette el. 2006-ban az Adblue tartályok méretéről is egyeztetni kezdtek. Tudni lehetett, hogy minél nagyobb az adalék tankja, annál hatékonyabb a tisztítás, ritkábban kell utántölteni. Viszont nehezebb, és több helyet foglal, kevesebb hely marad a drágább extráknak. A kisebb tartály autónként 80 eurós spórolást tett lehetővé.

Kezdetben 17-23 liter közötti tartályméretről volt szó, majd 17-35 litereseket szereltek be, ami 16-30 ezer kilométerre volt elegendő. 2008-ban aztán úgy döntöttek, minden autó kapjon kicsi, nyolcliteres tankot. Ez ugyan csak 6 ezer kilométerre elegendő, de könnyebb és olcsóbb. Az Egyesült Államokban ez már vitákat váltott ki, a hatóságok azzal fenyegetőztek, hogy nem engedélyezik a forgalmazást. Így végül a német gyártók úgy döntöttek, Európában maradnak a nyolcliteresnél, az USA-ban viszont 16 literessel szerelik autóikat.

Közben azonban szigorodtak a környezetvédelmi előírások, és az Euro 6 szabvány megjelenésével világossá vált, hogy túl kicsik a tankok, nem lehet arra kényszeríteni az ügyfeleket, hogy két-háromezer kilométerenként újratöltessék. Márpedig így nem töltötte be megfelelően a funkcióját, nem volt elég hatékony a tisztítás. Kézenfekvő lett volna nagyobbra váltani, de attól tartottak, hogy kibukik az addigi megtévesztő magatartásuk. Ekkor készült el a Volkswagennél az a csalószoftver, amely felismerte a környezetvédelmi mérési ciklust, és annak idejére elegendő Adblue-t fecskendezett be. Később az Audi is hasonlót kezdett használni, és a Daimler is trükközött. Utóbbi éppen a napokban pattant ki.

Kapcsolódó
Kirobbant az új dízelbotrány? Hárommilió dízel Mercedest hívnak vissza

Kirobbant az új dízelbotrány? Hárommilió dízel Mercedest hívnak vissza

Szinte minden európai EU5-os és EU6-os dízel Mercedesét berendeli a Daimler.

Bár a dízelbotrány az egyik legérdekesebb pont a két évtizede gyűrűző sztoriban, de azon kívül is számos területen trükköztek közösen a gyártók. A kabrióknál például együtt határozták meg azt a határt, hogy mekkora sebességig legyenek menetközben nyithatók-zárhatók a tetők. Emellett számos témában cserélgették egymás között a piaci verseny szempontjából érzékeny adatokat, amivel a trösztellenes törvényeket sértették. Szintén kifogásolhatóak az egyeztetések a beszállítókkal kapcsolatban is. Több esetben ugyanis megállapodtak arról, hogy mely beszállítóktól és mennyiért vesznek meg bizonyos alkatrészeket – ezzel azonban más szereplőket lényegében kizártak.

Eközben persze kifelé mindannyian azt a látszatot igyekeztek fenntartani, hogy már-már öldöklő konkurenciaharcot vívnak egymás ellen. A Daimlert vezető Dieter Zetsche úgy fogalmazott, a Daimler, a BMW és az Audi a prémiumpiac 80 százalékát uralja, ami nagyrészt a versenynek köszönhető. A BMW-s Harald Krüger és a volkswagenes Matthias Müller is a rivalizálást méltatta, amely csúcsteljesítményre sarkallja az autógyártókat. Az audis Rupert Stadler szerint pedig a konkurencia elősegíti a fejlődést.

A bili aztán akkor kezdett borulni, amikor a német versenyhivatal az acélfelvásárlások kapcsán kezdett vizsgálódni. A Volkswagen nem sokkal később önfeljelentést tett a kartellgyanú miatt, példájukat a Daimler is követte. Ezek természetesen nem teljesen önkéntes lépések, csupán kármentésnek számítanak. Adott esetben a hatóságokkal való együttműködés miatt enyhébb lehet a büntetésük. Így is eurómilliárdos bírságokra van kilátás, nem is beszélve arról, mennyire romolhat egy-egy márka megítélése. A tőzsdén péntek délután már esni is kezdtek a részvényeik.

A Spiegel egyébként megkeresett minden érintett vállalatot, de mindegyikük úgy fogalmazott, nem kívánják kommentálni a spekulációkat.

Forrás: Spiegel

Az oldalról ajánljuk

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53