Így csalhattak a német autógyártók
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a nagy német autógyártók titkos kartellt szervezhettek, és minden fontos kérdésben összedolgozhattak a színfalak mögött. A német Spiegel című lap legfrissebb száma címlapon hozza a német gazdaság történetének legnagyobb botrányaként emlegetett ügyet, az anyag elkészítése közben jelenlegi és korábbi autóipari vezetőket is faggattak. Érintett a Volkswagen, az Audi, a Porsche, a Daimler és a BMW is.

A Spiegel igen részletes oknyomozó anyagából kiderül, a kilencvenes években kezdődött a titkos összjáték a gyártók között, amely aztán egyre több területre kiterjedt. A vállalatok képviselői évente többször találkoztak Stuttgartban, Münchenben, Ingolstadtban vagy épp Wolfsburgban, valamint a nagy autószalonokon is. Sok esetben hatékonyabb volt a rendszerük, mint a vállalaton belüli részlegek együttműködése. Ezzel azonban nemcsak a konkurenciának tettek alá, de a vevőket is becsapták – az ügyfél ugyanis abban a reményben választott, hogy a lehető legjobbat kapja az egymással versenyző gyártóktól.
A mintegy 60 munkacsoport csak az elmúlt öt évben több mint ezer alkalommal ült össze, és tényleg szinte minden területen összebeszéltek. Így a hajtásláncok, karosszériák, elektronikai rendszerek, futóművek fejlesztésében is leosztották a szerepeket. Közben ugyan egyes területeken megmaradt a verseny, mindenki igyekezett a legsportosabb, legkényelmesebb, legbiztonságosabb autót elkészíteni, és bizonyos területeken legálisan egyeztethettek (a verseny szempontjából nem releváns alkatrészeknél, pl. ablaktörlők), de közben végig ott volt a titkos, tiltott kartellezés is.
Az újság szerint a dízelbotrány nem öltött volna ekkora méreteket, sőt talán ki sem robban, ha nincs a kartell. Az egész ott kezdődött, hogy széndioxid-kibocsátási normákról, az üvegházhatást fokozó gázokról, globális felmelegedésről tanácskoztak. Az egyik japán márka, a Toyota a hibridhajtást nyomta, ami az Európai Bizottság akkori elnökségének is tetszett, a németek viszont a benzineseknél kevesebb szén-dioxidot kibocsátó dízelekkel terveztek. A dízelmotoroknak viszont kritikus pont a nitrogénoxid-kibocsátás is.
A Clean Diesel (Tiszta Dízel) program elindítása nem versenyhelyzetet teremtett a német gyártók között, hanem a titkos együttműködést mélyítette el. 2006-ban az Adblue tartályok méretéről is egyeztetni kezdtek. Tudni lehetett, hogy minél nagyobb az adalék tankja, annál hatékonyabb a tisztítás, ritkábban kell utántölteni. Viszont nehezebb, és több helyet foglal, kevesebb hely marad a drágább extráknak. A kisebb tartály autónként 80 eurós spórolást tett lehetővé.
Kezdetben 17-23 liter közötti tartályméretről volt szó, majd 17-35 litereseket szereltek be, ami 16-30 ezer kilométerre volt elegendő. 2008-ban aztán úgy döntöttek, minden autó kapjon kicsi, nyolcliteres tankot. Ez ugyan csak 6 ezer kilométerre elegendő, de könnyebb és olcsóbb. Az Egyesült Államokban ez már vitákat váltott ki, a hatóságok azzal fenyegetőztek, hogy nem engedélyezik a forgalmazást. Így végül a német gyártók úgy döntöttek, Európában maradnak a nyolcliteresnél, az USA-ban viszont 16 literessel szerelik autóikat.
Közben azonban szigorodtak a környezetvédelmi előírások, és az Euro 6 szabvány megjelenésével világossá vált, hogy túl kicsik a tankok, nem lehet arra kényszeríteni az ügyfeleket, hogy két-háromezer kilométerenként újratöltessék. Márpedig így nem töltötte be megfelelően a funkcióját, nem volt elég hatékony a tisztítás. Kézenfekvő lett volna nagyobbra váltani, de attól tartottak, hogy kibukik az addigi megtévesztő magatartásuk. Ekkor készült el a Volkswagennél az a csalószoftver, amely felismerte a környezetvédelmi mérési ciklust, és annak idejére elegendő Adblue-t fecskendezett be. Később az Audi is hasonlót kezdett használni, és a Daimler is trükközött. Utóbbi éppen a napokban pattant ki.
Kirobbant az új dízelbotrány? Hárommilió dízel Mercedest hívnak vissza
Szinte minden európai EU5-os és EU6-os dízel Mercedesét berendeli a Daimler.
Bár a dízelbotrány az egyik legérdekesebb pont a két évtizede gyűrűző sztoriban, de azon kívül is számos területen trükköztek közösen a gyártók. A kabrióknál például együtt határozták meg azt a határt, hogy mekkora sebességig legyenek menetközben nyithatók-zárhatók a tetők. Emellett számos témában cserélgették egymás között a piaci verseny szempontjából érzékeny adatokat, amivel a trösztellenes törvényeket sértették. Szintén kifogásolhatóak az egyeztetések a beszállítókkal kapcsolatban is. Több esetben ugyanis megállapodtak arról, hogy mely beszállítóktól és mennyiért vesznek meg bizonyos alkatrészeket – ezzel azonban más szereplőket lényegében kizártak.
Eközben persze kifelé mindannyian azt a látszatot igyekeztek fenntartani, hogy már-már öldöklő konkurenciaharcot vívnak egymás ellen. A Daimlert vezető Dieter Zetsche úgy fogalmazott, a Daimler, a BMW és az Audi a prémiumpiac 80 százalékát uralja, ami nagyrészt a versenynek köszönhető. A BMW-s Harald Krüger és a volkswagenes Matthias Müller is a rivalizálást méltatta, amely csúcsteljesítményre sarkallja az autógyártókat. Az audis Rupert Stadler szerint pedig a konkurencia elősegíti a fejlődést.
A bili aztán akkor kezdett borulni, amikor a német versenyhivatal az acélfelvásárlások kapcsán kezdett vizsgálódni. A Volkswagen nem sokkal később önfeljelentést tett a kartellgyanú miatt, példájukat a Daimler is követte. Ezek természetesen nem teljesen önkéntes lépések, csupán kármentésnek számítanak. Adott esetben a hatóságokkal való együttműködés miatt enyhébb lehet a büntetésük. Így is eurómilliárdos bírságokra van kilátás, nem is beszélve arról, mennyire romolhat egy-egy márka megítélése. A tőzsdén péntek délután már esni is kezdtek a részvényeik.
A Spiegel egyébként megkeresett minden érintett vállalatot, de mindegyikük úgy fogalmazott, nem kívánják kommentálni a spekulációkat.
Forrás: Spiegel

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
