Fél lábbal az alternatív jövőben a Škoda

2018.03.06. 17:30

Napjaink autóiparában sok gyártó sokféle alternatív hajtással kísérletezik, a különböző hibridektől a hatótávnövelős rendszereken keresztül a teljesen elektromos megoldásokig. A Škoda azonban valami olyasmit vett elő, amelyre nemigen volt még példa: a Vision X benzinnel, gázzal és villannyal is megy.

 

A Kodiaq és a Karoq után ez lesz majd a Volkswagen-csoporthoz tartozó márka harmadik hobbiterepjárója, és bár egyelőre csak tanulmány, azt állítják, nem egyszerű stílusgyakorlatról, hanem egy valódi autó prototípusáról van szó. Stílusjegyeit tekintve egyértelmű a rokonság a két, már gyártásban lévő SUV-val, de azért nem hozták le a feladatot teljesen új ötletek nélkül.

A jellegzetesen škodás, függőleges rácsozású maszkhoz külön szegmensekből álló, keskeny fényszórók társulnak, és ahogyan az egész autót, úgy az orr-részt is szögletes formák határozzák meg. A felniken és a hátsó lámpákon megjelenik a kristálymotívum, amely a beltérben is megvan. Bejutni az érintésre kiemelkedő kilincsekkel lehet, vagyis csak lehetne, ha ebben a pillanatban nem ripakodna rám valaki, hogy „NO OPEN!”

Befotózni azért lehetett, így nem titok már előttünk a Vision X belseje sem. A szürke-zöld színkombináció hatásos, a zöld cérnával varrott szövetek pedig kicsit emlékeztetnek az egykori farmeros kárpitokra, legalábbis stílusukban. A fényes betéteket ugyanakkor szerintem egy kicsit túltolták, a középső kijelzőt körülölelő betét kimondottan stricis. Ezen nyilván finomítanak még, aligha a Škoda lesz az, aki egy kis crossovernél ilyet sorozatgyártásba tol.

A külsőnél és belsőnél is érdekesebb az az összetett hajtásrendszer, amit a mérnökök megálmodtak a Vision X-be, és kicsit talán meglepő is, hogy ezt nem a konszern valamely magasabban pozicionált márkájánál vezetik be.

Egyrészt ott van az autó orrában egy 1,5 literes G-TEC belső égésű motor, amely nemcsak benzinnel, hanem CNG-vel, azaz sűrített földgázzal is megy, sőt akár biogázüzemre is képes. 130 lóerős, csúcsnyomatéka 200 newtonméter. A két CNG-tartály közül az egyiket a hátsó üléssor alá, a másikat a hátsó tengely mögé tették, a benzintank szintén a hátsó ülések alatt kapott helyet.

A Vision X-ben két villanymotor is dolgozik: az egyik kombinált önindító-generátorként a belső égésű motorhoz kapcsolva, a másik pedig a hátsó tengelyt állandóan hajtva. Utóbbi 48 voltos lítium-ionos akkumulátorból kapja az energiát, az akkucsomagot a fékezési energia is visszatölti. Ezzel a kiépítéssel elsőkerék-, hátsókerék- és összkerékhajtásra is képes az autó, ráadásul az első kardántengely nélküli, összkerekes Škoda. Mindent egybeszámolva összességében 650 kilométeres hatótávot ígérnek a Vision X-hez. A crossover 9,3 másodperc alatt gyorsul százra, végsebessége pedig 200 km/h.

Az úgynevezett utolsó mérföldes közlekedéshez a csomagtartóban két elektromos gördeszka is ott figyel, amelyekhez sisakokat és egy drónt is bedobtak még a Škoda farába.

Rengeteg további friss tartalom a genfi szalonról:

Keresztben a sikoltó családdal
435-tól 639 lóerőig szerénykednek a nyomorult teljesítményadatok, szánalmas, 3,1-4,4 másodperces nullaszázakról beszélünk, és ha ezek után még bírja gyomorral a família, van drift gomb is.
Toporgó jövő
Ha egy marslakó a genfi szalon alapján ismerné meg a földi autós kultúrát, simán hihetné, hogy mi, emberek csupa elektromos és hidrogénhajtású kocsival járunk. Képeinken a másik világ.