Magyar Mercitől ájul el a világ
Genfi Autószalon 2018 – Mercedes-Benz A osztály, először testközelből
Az A osztály a Mercedes VW Golfja: a méret, a funkció, a teljesítmény. Eddig pedig nagyjából ugyanaz a tudás is volt mindkettőnél, csak a Merci kicsit rosszabbul adta elő a műsorszámot, több pénzért. Hát ezért látunk oly sok Golfot az utcán, és kevés A osztályt. De mintha a Mercedes megelégelte volna a szereposztást, mert drámait lépett. Bevezette az új A osztályt, ami már nagyon nem egy ligában versenyez a Golffal.

Genfben vagyunk, Európa legnagyobb autószalonjának előestéjén, a Mercedes pedig kibérelt egy meglehetősen nagy konferenciatermet, hogy földbe döngöljön bennünket, újságírókat mindazzal, amivel a 2018-as évre készül. Vannak itt hibridek, elektromos autók, törpeautók és gigantikus terepjárók, kész járművek és távoli koncepcióautók. Sőt még az új, négyajtós AMG GT-be is beleülhettem egy szűk folyosón át, kizárólag engedéllyel megközelíthető szobában, de erről egyelőre még mesélhetek, mert még embargós.
Lépjünk inkább az A osztályra, ami a 2018-as szalon legfontosabb Mercedese. Hogy a réginél sokat kritizált szűk hátsó ülésen és rosszul használható csomagtartón javítsanak, ez a teljesen új változat hosszabb, hátul kicsit bucibb formájú a réginél. Nem tett neki rosszat az átalakítás, még kinézetileg sem. 4,41 méterre nőtt a teljes hossz, ami már feszegeti a kompakt családi ferdehátú kategória határait, de tény, hogy ebben az autóban én a 187 centimmel már elöl és hátul is tökéletesen elférek, a fenekemen, hátamon és könyökömön kívül csak akkor ér egyéb testrészem a beltér elemeihez, ha szándékosan kitekeredve ülök.
Jó tágas a csomagtartó is a 370 literrel, de ami még jobb – az oldalfalai is szinte teljesen sík felületek. Kellemesek az első ülések – azt azért vegye észre mindenki, hogy valamilyen sportosabb kivitelt hoztak el a bemutatóra – a hátsóknál azonban az autóiparban manapság általános probléma köszön vissza: az ülőlap túl alacsony, ezért farcsúcson ülök, a combjaim pedig nem kapnak nagy alátámasztást. Sebaj, a helyzet ezerszer jobb, mint a korábbi A-ban volt, a környezet pedig annyira igényes (megint csak hangsúlyozom, jó drága kivitel ez), hogy Golf és bandája már labdába se rúghat.
Az is izgalmas, hogy a legfontosabb német rastatti üzem mellett továbbra is Kecskeméten gyártják majd a legnagyobb darabszámban az autót (lesz még gyártósor Finnországban, Mexikóban és Kínában), de nekem a finom, új megoldások tetszettek benne a legjobban. Vagány, hogy a Mercedes megmarkolja, amit a többi autógyártó csak gumikesztyűben mer fogdosni: a manapság divatos LCD-s óraegyüttest mindenki valamilyen hagyományos, árnyékolós műszerfoglalatba teszi, ám Stuttgartban úgy döntöttek – eleget nézte már az emberiség a tabletjeit, mobiltelefonjait, megszokta a szemünk a téglalap formájú kijelzőt, ami a semmiben lóg, ezért nem lehet abból baj, ha az A osztályban is igazi, őszinte LCD-tábla van. Nem is egy, hanem rögtön kettő, az olcsó kivitelekben két 7 colos, a drágábbakban egy 7-es és egy 10-es, a legmenőbb változatokban pedig két 10,25 colos panel.
Ezeken természetesen minden agyba-főbe paraméterezhető, kijelzőnként, óránként önállóan, ezerféleképpen. Mindezt pedig a kormány két vízszintes küllőjén elhelyezett vízszintes és függőleges, ujjcsúsztatásra érzékeny gombbal, a középső részen elhelyezett tapipaddal, vagy akár a műszerfal tetején levő kijelzőn levő ikonok klasszikus, tabletszerű toszogatásával – ilyen először van Mercedesben.
A legérdekesebb azonban a tanulékony, fél-intelligens hangvezérlés, amit most, ebben a típusban vezet be a Mercedes. Elég bemondani, hogy „Hey, Mercedes!”, a kocsi felfigyel, s teljesíti, ami utasítás utána érkezik. „Fázom” - erre feltekeri egy fokkal a hőmérsékletet. „Vakít a fény” - és becsukja a tetőrolót. „Kell-e holnap kabát nekem Zürichben?” - és a kocsi kikeresi az időjárás-jelentést, majd lecsesz – „micsoda butaság, Zürichben 16 fok lesz holnap”. Oké, ennyire nem szabados, mert mégiscsak egy sváb autóról van szó, s mint tudjuk, Stuttgartban sose görbe a vonalzó.
Ültem a kocsiban, a fedélzeti rendszer fejlesztőjével vettük végig a lehetőségeket, dumálgattunk a nőhangú Mercedesszel és imádtuk a játékot. Európai autóban most van először ilyen félintelligens beszédvezérlő rendszer, bár az előttem ülő kínai kolléga nagyon magyarázta, hogy náluk már évek óta működik hasonló. De hát messziről jött ember azt mond, amit akar. Ez viszont itt van, működik és állat, az autó minden funkciója vezérelhető vele, csak a közvetlenül a vezetéshez kapcsolódók és a direkt biztonsági szolgáltatások nem – például a tető rolóját lehet hangvezérelni, de magát a tetőt nem lehet beszéddel kinyitni.
Az új A osztályban már nemcsak fél-intelligencia, szuperokos fényszóró, kredenc-előlapnyi LCD-felületek, Alcantara, sok-sok puha műanyag és káprázatos kivitel lesz, de például az ülések a fűthetőségen kívül már tudják majd a hűtést és masszázst is, minden sáv- és távolságtartó, balesetmegelőző, radaros felügyeleti rendszer meglesz benne, ami manapság a hype.
Egyelőre szűk a motorválaszték – egy 163 (A200) egy 224 (A250) lóerős benzines, illetve egy 116 lóerős dízel (180d) az egész paletta. Váltóból akad kézi és automata, utóbbi hétfokozatú, aki pedig hegyen lakik és hisz még abban, hogy lesz még maradandó hó, az 4Matic összkerékhajtást is kérhet. Az olcsó kivitelekben elöl a kategóriában egyeduralkodó MacPherson futómű lesz, hátul csatolt lengőkarok – ám az erős változatok teljesen független hátsó rugózást kapnak. Jobb zajkomfort, sokkal finomabb bukkanóelnyelési képesség és több hely – alapértékekben nagyot lép az autó, ha minden igaz lesz, amit állítanak róla.
Én mindenesetre eléggé meglepődtem. Ez a kocsi most sokkal jobbnak tűnik, mint a még gyártásban levő, nagyobb C osztály, és miközben tudom, hogy annak nagyobb a presztízsértéke és hátsókerekes, azért nem vennék rá mérget, hogy az új A nem szorongatja majd meg rettenetesen. Ebben már nem recsegnek a kerek szellőzőrostélyok sem, hibátlannak tűnik az ergonómia, az a műszeregyüttes és a beszédvezérlés pedig önmagában elviszi az estét – döbbenet, tényleg.
A végén pedig, csak hogy tényleg kilóra megvegyenek vele, valaki becsapta az ajtót, miközben a vezetőülésben fetrengtem. És igen, az az ajtó pontosan úgy, nehéz, de tompított mozgású vasszerkezetként csapódik, ahogy a régi korok Mercedeseiben tette, amiket imádok. Ha más miatt nem, akkor ettől azonnal a a szívembe zártam volna. Most már csak egy zabszemet őrizgetek kiguvadt szemmel – vajon mennyibe kerül majd? Mert ha a közelében tud maradni a Golfnak, még akár népautóvá is válhat.
Rengeteg további friss tartalom a genfi szalonról:
- Keresztben a sikoltó családdal
- 435-tól 639 lóerőig szerénykednek a nyomorult teljesítményadatok, szánalmas, 3,1-4,4 másodperces nullaszázakról beszélünk, és ha ezek után még bírja gyomorral a família, van drift gomb is.
- Toporgó jövő
- Ha egy marslakó a genfi szalon alapján ismerné meg a földi autós kultúrát, simán hihetné, hogy mi, emberek csupa elektromos és hidrogénhajtású kocsival járunk. Képeinken a másik világ.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
