Egyszerre egyszerűsít a BMW és a Mercedes
A filozófia-váltás már látszik is: elsősorban a funkció nélküli dizájn-vonalakat kezdték el irtani a két német luxusmárkánál, miután azt mondják, ezek teljesen eluralkodtak a mai autókon, így ideje megközelítést váltani.
A váltás már meg is indult, a Mercedesnél például az új A osztály jelzi ezt. Az előző generáció oldalán két igazán markáns, kiugró vonal is volt, az egyik hátrafelé-felfelé törte meg az ajtók felületét, a másik fentről lefelé húzódott. Az új modellen ugyan szintén van két efféle vonal, de már alig láthatók, csak bizonyos szögekből nézve tűnnek fel.
„Az előző generáció okkal viselt feltűnő, élekkel teli formát: így próbáltuk felkelteni vele a figyelmet. Ám most, hogy mindenki követi a példánkat, ideje továbblépni” - mondja Dieter Zetsche, a Mercedes vezérigazgatója. Ám ez nem csak az A osztályra igaz: a teljes palettán a simább, egyszerűbb formák irányába módosítanak.
Ami azt illeti, ideje is volt: az autók oldalára rajzolt ívek valamikor a 2000-es évek elején kezdtek elharapódzni. A Seat volt az egyik első: a 2004-es Alteán mutatkozott be a Dynamic Line, de hasonló ívet viselt magán az első BMW Z4-es is. Azóta számos változat született, olyan túlzóak is, mint az utolsó Mazda 5 egyterű hullámmintás oldala, vagy az újabb Lexusok, amelyeken a formaterv szinte csak ilyen élekből állnak össze.
Úgy néz ki, az autók karosszériáján felbukkanó élek tekintetében lassan a szélső értékhez közelít az inga – talán ezért van, hogy a BMW formatervezési vezetője, Adrian van Hooydonk szinte ugyanazt mondja, amit a Mercedestől hallani. „Tisztábbá fogjuk tenni a dolgokat. Kevesebb élet és vonalat használunk majd, ám azokat, amelyeket meghagyunk, tudatosabban kell elhelyeznünk.” A BMW-nél a stílusváltásnak még csak tanulmányautókon láttuk jelét, de várhatóan a Z4 sportkocsi lesz az első, ahol már az új filozófiát alkalmazzák.
Kifejezetten érdekes, hogy a harmadik nagy német luxusautó-gyártó, az Audi néhány év lemaradásban van, már ami a divattrendet illeti: náluk épp most kezdenek elharapódzni az élesebb, határozottabb formák. Ez persze nem akkora baj: így legalább lesz miből választaniuk a vásárlóknak.