Csoda: a Land Rover klón-pert nyert Kínában
Nem tudni, hogy mi áll a háttérben: talán Hszi-Csin Ping elnök törekvései a kínai jogrendszer korrupciótól való megtisztítására, vagy a kereskedelmi feszültségek a nyugattal, mindenesetre a Land Rover most megnyerhetetlennek hitt perben győzhetett egy kínai bíróságon.
Nagyjából Kína autóipari nyitása, a 2000-es évek eleje óta egyértelmű, hogy a helyi bíróságokon nincs esélye azoknak, akik helyi vállalatot perelnének formaterv-másolás miatt. Számtalan ilyen kísérlet volt, de a nagy nemzetközi cégek, amelyek Kínán kívül minden esetben nyertek, a távol-keleti országban egyszerűen nem tudták érvényesíteni a saját szellemi termékhez fűződő jogaikat. Mostanáig.
A Land Rover a Jiangling Motor Co-t perelte be a 2015-ben bemutatott Landwind X7 miatt, ami külsőre lényegében azonos volt a Range Rover Evoque-kal, ha a jelvényt és a hűtőrácsot nem nézzük. A britek számára ez azért volt igazán fájdalmas, mert a Landwind hasonmás sokkal olcsóbban került piacra: átszámítva durván 5 millió forintnak megfelelő jüanért volt kapható, míg az Evoque legolcsóbb változatát Kínában majdnem 15 millió forintnak megfelelő összegért adják.
A bíróság négy év után hozott döntést, méghozzá meglepő módon betiltották az X7 gyártását és forgalmazását, sőt, a kínai gyártót kártérítés fizetésére kötelezték.
Persze ez sem annyira szigorú döntés, mint elsőre gondolnánk: a Jiangling időközben változtatott a formaterven, sőt, már nem csak maguk, de a Ford számára is gyártják az átszabott autót. Így a kínai gyártóra nem lesz drámai hatása a döntésnek. Ezzel együtt a pekingi Csaojang kerületi bíróság döntése precedensértékű lehet, és véget vethet a gátlástalan kínai másolatok terjedésének, legalábbis az autógyártásban.