Két gyárat zár be Kínában a Peugeot

2019.08.12. 16:17

Nem titok, hogy a PSA és a Dongfeng nagyrészt Citroën és DS modelleket gyártó vegyesvállalata, a DPCA elég komoly bajban van. A cég 251 ezer autót tudott eladni tavaly, ami drámai visszaesés, hiszen 2014-ben még 731 ezer volt a teljes termelés. Nyilván ezért döntöttek a drámai leépítésről, amelynek során az alkalmazottak mintegy felétől, és a négyből két összeszerelő üzemtől szabadul meg a cég.

És ez még a legkevésbé drasztikus a lehetőségek közül, legalábbis a helyzetet ismerők szerint. A cégcsoportot irányító Carlos Tavares szerint az lenne a másik lehetőség, hogy a PSA egyszerűen elhagyja Kínát, és felszámolja 27 éves partneri viszonyát a Dongfenggel. Nyilván így is kellemetlen kötelesség mintegy 4000 főt utcára tenni, és két gyárat bezárni, de úgy néz ki, ezzel a PSA legalább a lehetőségét meghagyná annak, hogy a vegyes vállalat magára találjon. A Dongfeng elnöke, Zu Yangfeng állítólag igyekezett legalább a két gyár egyikét más partnereknek átadni az elmúlt másfél évben – a Honda és a Nissan is velük gyártat Kínában – de úgy tudjuk, ez a próbálkozása nem volt sikeres, ezek után döntöttek a bezárásuk mellett.

A tervek most jelentős költség- és árcsökkentésről szólnak: a Dongfeng és a PSA szeretné elérni, hogy ismét versenyképessé váljon a kínálat a helyi konkurensekkel szemben, amelyek jobb áron kínáltak hasonló minőséget, ezzel szorították háttérbe a francia márkákat. A kínai autópiac egyébként két éve zsugorodik – tavaly 5%-ot estek az eladások – de a középkategória külföldi érdekeltségű résztvevői a Citroënhez hasonlóan az évtized közepe óta igen nagy mértékben vesztettek piaci részesedésükből. Ez részint annak köszönhető, hogy az állami vezetés is igyekezett minden eszközzel a helyi márkák felé terelni a vásárlókat. Így csak a legdrágább kategóriákban maradt meg a külföldi márkák dominanciája, az olcsóbb modellek esetében a helyben gyártott, de külföldi nevű termékek is tapintható hátrányba kerültek.