Az Xcient nevű modellről először két éve hallottunk, és mostanra a Hyundai meglépte, amit számos más gyártónak még nem sikerült: sorozatban gyárt üzemanyagcellás, hidrogén-hajtású nehéz teherautót.
Egyelőre tíz példányt indítottak útnak Szöulból: ezek mind merev vázas, 9,7 méter hosszú és 9,8 tonnás saját tömegű teherautók, amelyek önállóan19 tonna szállítására alkalmasak, pótkocsival együtt pedig legfeljebb 36 tonnával terhelhetők.
A hajtásrendszer két, egyenként 95 kW teljesítményű üzemanyagcellából, egy 73,2 kWh-s akkumulátor-csomagból és egy 475 lóerő csúcsteljesítményű villanymotorból áll. A teherautóban 32 kilogramm hidrogén tárolására van lehetőség 350 bar nyomású tartályokban, ami nagyjából 400 km megtételére elegendő. A tartályok újratöltése viszont elég gyorsan megy, a gyáriak szerint 8-12 percnél nem vesz igénybe többet.
A Hyundai terveiben 2025-ig mintegy 1600 ilyen teherautó leszállítása szerepel, de ezek közül az idén mindössze 50 példányt terveznek elkészíteni. Ezek mind Svájcban állnak szolgálatba különféle flottaüzemeltetőknél, a használatba vételük szeptemberben indulhat.
Nem a Hyundai az egyetlen, amely üzemanyagcellás teherautókat fejleszt: a Volvo Trucks és a Daimler AG például közösen dolgozik egy hasonló hajtásrendszeren, de az amerikai Nikola és az Iveco, a Toyota haszonjármű-gyártó márkája, a Hino, illetve a szingapúri Hyzon is ugyanebbe az irányba fejleszt.