Futurist: groteszk villanyautó-csoda Kínából
Idő kell ahhoz is, hogy az ember feldolgozza a látványt: a Great Wall jelvény nélküli tanulmányautója fejlett formatervezői képességekről, és némi humorérzékről árulkodik.
A Futurist egyértelműen múltidéző részletekből épül fel: a külsejében van valami a Ford Mustangokból, és az 1970-es évek elejének BMW-iből. A belső tér még régebbről származó stílusjegyeket tartalmaz: a kormány inkább 1950-es évek, ahogy a fehér falú gumiabroncsok is. Ugyanakkor más részleteiben teljesen modern, az érintőképernyős fedélzeti rendszer, a LED-fényszórók, és úgy általában az autó felületei is napjainkat reprezentálják.
Az egészben az a legkülönösebb, hogy olyan, mintha eredetileg egy játékgyárnak készült volna a dizájn: az arányokban semmi sem stimmel. Magas, széles és ehhez képest kifejezetten rövid a retró-autó, amelyet mintegy mellesleg Futuristnak hívnak, nem tudni, hogy viccből-e, vagy fordítási hiba következtében. Hiszen a Futurist jövőbe mutatót jelent.
Mondjuk műszaki szempontból még meg is állná a helyét a név, hiszen a híradások szerint elektromos hajtáslánc kerül bele. Ez, és az a tény, hogy 700 km-es hatótávot ígérnek – egyébként teljesen kobalt-mentes akkumulátorból, ami ma még szintén kísérleti technológiának számít – magyarázná is a különös arányokat: a padló alatt az akkumulátorokkal nyilván egyszerűbb ilyen magas autót építeni.
A többi részlet egyelőre bizonytalan: az sem egyértelmű, hogy a Great Wall melyik márkaneve alá tartozhat a fejlesztés – van ugye a Great Wall mellett a Haval, a prémium-szegmensbe pozicionált Wey és a villanyautókat kínáló Ora – sem az, hogy egyedi stílusgyakorlatról van-e szó, vagy fejlesztenek belőle sorozatgyártmányt.
Arra mindenesetre alkalmas, hogy a Pekingi Autószalonon magára vonzza a tekinteteket: megkockáztatnám, hogy a leglátványosabb darabok egyike.