Megszavazták az Év Autója zsűri tagjai, melyik hét típus kerüljön a végső döntőbe. Mini villanyautótól óriás terepjáróig terjed a skála.
Az Év Autója zsűri - Európa huszonhárom országából toborzott - hatvan zsűritagjának (így köztük nekem is) kedd éjfélig kellett kiválasztania a huszonkilenc új típust tartalmazó listáról azt a hetet, amit érdemesnek tartott arra, hogy az Év Autója 2021 díj döntősei közé kerüljön. A szavazás második körében ebből a hét típusból, egyéni, titkos pontozással választja ki a zsűri azt az egyet, amelyik végül büszkén viselheti a 2021-es Év Autója címet. Már meg is született az összesítés, a döntőbe jutottak listája, szigorúan ABC sorrendben (mert ez még nem rangsor) a következő:
- Citroën C4
- Cupra Formentor
- Fiat New 500
- Land Rover Defender
- Škoda Octavia
- Toyota Yaris
- Volkswagen ID.3
Ebből a hétből 2021 március 1-én hirdetik ki a győztest, vagyis az Év Autója 2021 díj nyertesét.
Így szavaztam
A legelső idei listán még 38 típus szerepelt. A végleges névsort azonban csak az után állítja össze zsűri bizottság, miután egy körkérdésben megkérdezi a tagokat, hogy ki melyik autót tudta vezetni. Amelyiket ugyanis nem próbálhatta legalább a tagság fele, azt kihúzzák a listáról. A körkérdés után 29 típus maradt meg, talán nem túl meglepő módon olyan autók estek ki a végső összesítésből, mint például a Bentley Flying Spur, vagy a Ferrari Roma.
A 29-es lista lejjebb olvasható, én ezek közül a BMW 4-es sorozatot, a Cupra Formentort, a Honda e-t, a Land Rover Defendert, a Škoda Octaviát, a Toyota Yarist és a VW ID.3-ast választottam be a saját hetes listámba. Elég vegyes felvágott, de ez is az idők változását jelzi talán. Korábban eléggé mereven tartotta magát a legtöbb zsűritag, és én is az eredeti iránymutatáshoz, amiben az állt, hogy olyan típus lehet méltó Az Év Autója díjra, amelyik eléggé tágas és praktikus, többféle karosszériaváltozatban és hajtáslánccal kapható, legyen minél több ember számára elérhető, és lehetőleg műszaki értelemben is tartalmazzon valami előremutatót.
Újabban már nem ilyen merev az elvárás, egyszerűen az a fontos, hogy a kiszemelt típus nyújtson valami kiemelkedőt, ami mellett persze az sem baj, ha amúgy megfelel a korábbi kitételeknek is. A választásomban végül voksoltam ilyenre és olyanra is, hiszen míg a BMW 4-es sorozat darabjai, talán a Gran Coupé kivételével, nehezen vádolhatók azzal, hogy felettébb praktikusak lennének, ellenben kiválóan vezethetők, jó minőségűek és csodálatos, akár soros hathengeres motorokat is felvonultató hajtásláncokat kínálnak hozzájuk.
Hasonló eset a Cupra Formentor, amit sportos kivitelben, 310 lóerős teljesítményű motorral és összkerékhajtással próbáltam. A BMW-hez képest azonban apró különbség, hogy a Formentor még egészen praktikus is. Ráadásul további hajtásláncok érkeznek hozzá, köztük konnektoros hibrid és egy még sportosabb, erősebb is.
A Land Rover Defender leginkább az árfekvésével lóg ki az eredeti iránymutatásból, de a többi, amit nyújt, az figyelemre méltó. Kezdődik ott, hogy bár a hosszú tengelytávú kivitel is kiváló terepjáró, de akad belőle másik karosszériaméret is, a rövid tengelytávú, amelyik még könnyebben küzdi le az akadályokat. Ugyanakkor a hosszú változat tágas (hétüléses) és kényelmes, a méreteihez képest eléggé dinamikus, és teletömték a technológia mai vívmányaival.
Az elektromos autók ma még szintén nem nevezhetők olcsónak, de a jelek szerint ők képviselik a jövőt. A Honda e remek kis városi villanyautó, nagyon fürge, kis helyen fordul, belül pedig úgy néz ki, mint egy űrhajó. Tényleg úgy érezheti benne magát bárki, mintha előre repült volna az időben. A Fiat új Ötszázasa inkább a múlt és a jövő között teremt hidat, ügyes kis villanyautó, sőt, még a hatótávja is nagyobb a Hondáénál, mindent összevetve én mégis a Honda e-t ítéltem jobbnak. Ezt a fajta döntést mindig meghozom az azonos kategóriába tartozó típusok között, mert úgy gondolom, hogy el kell tudnom dönteni, hogy melyik a jobb., vagy melyikük a legjobb. (Hasonló volt a helyzet például a Honda Jazz, Hyundai i20 és a Toyota Yaris esetében is, de minden más, azonos kategóriába eső típusnál is.)
A két mérettel nagyobb elektromos autók közül végül a Volkswagen ID.3-at tettem fel a saját hetes listámra, nem utolsósorban hosszabb hatótávolsága miatt, de összességében is úgy ítéltem meg, hogy tágasabb belső terével, nagyobb csomagtartójával és nem utolsó sorban jóval hosszabb hatótávjával alkalmasabb mindennapi használatú, családi elektromos autónak, mint a huszonkilences lista másik hasonló méretű, de más karakterű modellje, a Mazda MX-30.
Két olyan típust is felvettem a listámra, amelyek a klasszikus év autójás értékeket hordozzák. Az egyik a Škoda Octavia, amely továbbra is rendkívül praktikus, van belőle több karosszériaváltozat, sokféle hajtáslánc, de e mellett most jobb minőségű, jobban felszerelhető és még vezetni is jó.
A Toyota Yaris a kisautók között számít szerintem a legjobb ajánlatnak az idei felhozatalból, kiemelve a kínálatából a hibridet, és a GR-t, amit szerintem minden sportautó rajongó szívesen látna a garázsában.
És itt az a bizonyos hosszú lista, ebből a 29 típusból lehetett és kellett ebben az első körben hetet kiválasztani:
- Audi A3
- BMW 2 Gran Coupé
- BMW 4-es sorozat
- Citroën C4
- Cupra Formentor
- Dacia Sandero
- Fiat New 500
- Ford Explorer
- Ford Kuga
- Honda e
- Honda Jazz
- Hyundai i10
- Hyundai i20
- Hyundai Tucson
- Kia Sorento
- Land Rover Defender
- Mazda MX-30
- Mercedes-Benz GLA
- Mercedes-Benz GLB
- Mercedes-Benz GLS
- Mercedes-Benz S-osztály
- Peugeot 2008
- Polestar 2
- Seat Leon
- Škoda Octavia
- Toyota Mirai
- Toyota Yaris
- Volkswagen Golf
- Volkswagen ID.3