Megszavazták az Év Autója zsűri tagjai, melyik hét típus kerüljön a végső döntőbe. Mini villanyautótól óriás terepjáróig terjed a skála.

Az Év Autója zsűri - Európa huszonhárom országából toborzott - hatvan zsűritagjának (így köztük nekem is) kedd éjfélig kellett kiválasztania a huszonkilenc új típust tartalmazó listáról azt a hetet, amit érdemesnek tartott arra, hogy az Év Autója 2021 díj döntősei közé kerüljön. A szavazás második körében ebből a hét típusból, egyéni, titkos pontozással választja ki a zsűri azt az egyet, amelyik végül büszkén viselheti a 2021-es Év Autója címet. Már meg is született az összesítés, a döntőbe jutottak listája, szigorúan ABC sorrendben (mert ez még nem rangsor) a következő:
- Citroën C4
- Cupra Formentor
- Fiat New 500
- Land Rover Defender
- Škoda Octavia
- Toyota Yaris
- Volkswagen ID.3
Ebből a hétből 2021 március 1-én hirdetik ki a győztest, vagyis az Év Autója 2021 díj nyertesét.
Így szavaztam
A legelső idei listán még 38 típus szerepelt. A végleges névsort azonban csak az után állítja össze zsűri bizottság, miután egy körkérdésben megkérdezi a tagokat, hogy ki melyik autót tudta vezetni. Amelyiket ugyanis nem próbálhatta legalább a tagság fele, azt kihúzzák a listáról. A körkérdés után 29 típus maradt meg, talán nem túl meglepő módon olyan autók estek ki a végső összesítésből, mint például a Bentley Flying Spur, vagy a Ferrari Roma.
A 29-es lista lejjebb olvasható, én ezek közül a BMW 4-es sorozatot, a Cupra Formentort, a Honda e-t, a Land Rover Defendert, a Škoda Octaviát, a Toyota Yarist és a VW ID.3-ast választottam be a saját hetes listámba. Elég vegyes felvágott, de ez is az idők változását jelzi talán. Korábban eléggé mereven tartotta magát a legtöbb zsűritag, és én is az eredeti iránymutatáshoz, amiben az állt, hogy olyan típus lehet méltó Az Év Autója díjra, amelyik eléggé tágas és praktikus, többféle karosszériaváltozatban és hajtáslánccal kapható, legyen minél több ember számára elérhető, és lehetőleg műszaki értelemben is tartalmazzon valami előremutatót.

Újabban már nem ilyen merev az elvárás, egyszerűen az a fontos, hogy a kiszemelt típus nyújtson valami kiemelkedőt, ami mellett persze az sem baj, ha amúgy megfelel a korábbi kitételeknek is. A választásomban végül voksoltam ilyenre és olyanra is, hiszen míg a BMW 4-es sorozat darabjai, talán a Gran Coupé kivételével, nehezen vádolhatók azzal, hogy felettébb praktikusak lennének, ellenben kiválóan vezethetők, jó minőségűek és csodálatos, akár soros hathengeres motorokat is felvonultató hajtásláncokat kínálnak hozzájuk.
Apám! Ez egy vaddisznó
Veszettül csörtet, guvad a szemed, kezed izzad a kormányon – de hát, egy BMW-kupé menjen is. Viszont csak egy kétliteres négyhengeres van benne, akkor meg…?
Hasonló eset a Cupra Formentor, amit sportos kivitelben, 310 lóerős teljesítményű motorral és összkerékhajtással próbáltam. A BMW-hez képest azonban apró különbség, hogy a Formentor még egészen praktikus is. Ráadásul további hajtásláncok érkeznek hozzá, köztük konnektoros hibrid és egy még sportosabb, erősebb is.
Aztán Lamborghini, kéne-e?
A Cupra Formentor egy kísérlet arra, meddig görbíthető még a tér a crossoverek körül. Úgy tűnik, van itt tartalék. Amúgy – új márka alert!
A Land Rover Defender leginkább az árfekvésével lóg ki az eredeti iránymutatásból, de a többi, amit nyújt, az figyelemre méltó. Kezdődik ott, hogy bár a hosszú tengelytávú kivitel is kiváló terepjáró, de akad belőle másik karosszériaméret is, a rövid tengelytávú, amelyik még könnyebben küzdi le az akadályokat. Ugyanakkor a hosszú változat tágas (hétüléses) és kényelmes, a méreteihez képest eléggé dinamikus, és teletömték a technológia mai vívmányaival.
Lehengerel terepet, ellenfelet, mindenkit
Állunk leesett, tüdőnk behorpadt, pénztárcánk léket kapott, szociális érzékünk szélét kicsipkézte a sok méter, lóerő és Nm.
Az elektromos autók ma még szintén nem nevezhetők olcsónak, de a jelek szerint ők képviselik a jövőt. A Honda e remek kis városi villanyautó, nagyon fürge, kis helyen fordul, belül pedig úgy néz ki, mint egy űrhajó. Tényleg úgy érezheti benne magát bárki, mintha előre repült volna az időben. A Fiat új Ötszázasa inkább a múlt és a jövő között teremt hidat, ügyes kis villanyautó, sőt, még a hatótávja is nagyobb a Hondáénál, mindent összevetve én mégis a Honda e-t ítéltem jobbnak. Ezt a fajta döntést mindig meghozom az azonos kategóriába tartozó típusok között, mert úgy gondolom, hogy el kell tudnom dönteni, hogy melyik a jobb., vagy melyikük a legjobb. (Hasonló volt a helyzet például a Honda Jazz, Hyundai i20 és a Toyota Yaris esetében is, de minden más, azonos kategóriába eső típusnál is.)
Értem én, hogy villany, de Honda-E vagy?
Lenyűgöző keveréke a steril hightechnek és a gátlástalan, hatásvadász cukiságnak, amihez a japánok értenek a legjobban
A két mérettel nagyobb elektromos autók közül végül a Volkswagen ID.3-at tettem fel a saját hetes listámra, nem utolsósorban hosszabb hatótávolsága miatt, de összességében is úgy ítéltem meg, hogy tágasabb belső terével, nagyobb csomagtartójával és nem utolsó sorban jóval hosszabb hatótávjával alkalmasabb mindennapi használatú, családi elektromos autónak, mint a huszonkilences lista másik hasonló méretű, de más karakterű modellje, a Mazda MX-30.
Még 15 év, és ez lesz a nép autója itt is
Idővel nem tapogat meg kritizál az ember, hanem használja, és jól érzi magát közben.
Két olyan típust is felvettem a listámra, amelyek a klasszikus év autójás értékeket hordozzák. Az egyik a Škoda Octavia, amely továbbra is rendkívül praktikus, van belőle több karosszériaváltozat, sokféle hajtáslánc, de e mellett most jobb minőségű, jobban felszerelhető és még vezetni is jó.
Amíg áll, egyszerűen zseniális
Meglátod, beleülsz - az új Octavia Combi közel áll ahhoz, hogy életed autója legyen. Aztán kimész vele a forgalomba.
A Toyota Yaris a kisautók között számít szerintem a legjobb ajánlatnak az idei felhozatalból, kiemelve a kínálatából a hibridet, és a GR-t, amit szerintem minden sportautó rajongó szívesen látna a garázsában.
Megéri, hogy spórolsz vele egy millát?
A benzines másfél literes bő egymillióval kerül kevesebbe az új Yaris-kínálat sztárjánál, a hibrid változatnál. Érdemes?
És itt az a bizonyos hosszú lista, ebből a 29 típusból lehetett és kellett ebben az első körben hetet kiválasztani:
- Audi A3
- BMW 2 Gran Coupé
- BMW 4-es sorozat
- Citroën C4
- Cupra Formentor
- Dacia Sandero
- Fiat New 500
- Ford Explorer
- Ford Kuga
- Honda e
- Honda Jazz
- Hyundai i10
- Hyundai i20
- Hyundai Tucson
- Kia Sorento
- Land Rover Defender
- Mazda MX-30
- Mercedes-Benz GLA
- Mercedes-Benz GLB
- Mercedes-Benz GLS
- Mercedes-Benz S-osztály
- Peugeot 2008
- Polestar 2
- Seat Leon
- Škoda Octavia
- Toyota Mirai
- Toyota Yaris
- Volkswagen Golf
- Volkswagen ID.3

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
