A japán óriásvállalat 400 milliárd yen (~ezer milliárd forint) értékben adott túl Tesla-részvényein a márciussal lejáró pénzügyi év végén. A cég szóvivője a Reuters-nek azt nyilatkozta, hogy a lépéssel tőkét kívánnak felhalmozni a növekedéshez, és ahhoz, hogy újabb szegmensekben lehessenek versenyképesek. A szóvivő szerint az eladás nem befolyásolja a további együttműködést, sőt ha lehet, még több akkumulátort szállítanának a Teslának.
Csakhogy ennél többről van szó: egyfelől a két vállalat együttműködésének kezdetén a Tesla még pénzügyi támogatásra szorult, ám miután a különböző manőverekkel Muskéknak sikerült a világ legértékesebb autógyártójává tenni a Teslát, már nem szorulnak külső segítségre.
A Panasonic az eladással csökkenteni szeretné az akkumulátor-üzletágát uraló Teslától való függést, egyúttal új partnerekre is szert tenne. Ugyanez érvényes az amerikaiakra is, akik az akkumulátor-beszállítással kapcsolatban korábban már a koreai LG Chemmel és a kínai CATL-lel is megállapodást kötöttek.
Ám az eladásnak ezeknél prózaibb oka is van: míg a Panasonic 2010-ben 1,4 millió részvényt vásárolt, darabját 21,15 dollárért, múlt kedden 679,82 dollárt ért egy Tesla-részvény. Ez azt jelenti, hogy 2010-ben 30 millió dollárt fektettek be, ez 2020 márciusában 730 milliót ért, egy évvel később pedig 3,6 milliárdot.
Hideki Yasuda elemző szerint a Panasonic-nál úgy látják, most jött el az “olcsón vedd, drágán add el” szabály érvényesítésének, mivel a Tesla Bitcoin-mizériával felpumpált értéke már nem is feltétlenül tükrözi a cég valódi értékét, ráadásul a Panasonic most készül megvásárolni az amerikai Blue Yonder szoftver-vállalat maradékát 7,1 milliárd dollárért, ehhez nem árt az a plusz tőke.
A Panasonic részvényei 4,9 százalék plusszal zártak pénteken.