Több mint ötmillióval kevesebb személyautót gyártanak le az autóipari szereplők két év alatt az eredetileg tervezettnél az S&P Mobility előrejelzései szerint. Az elemzőcég úgy kalkulál, hogy 2022-ben és 2023-ban is 2,6 millió példánnyal jut kevesebb a piacra.
Persze még így is hatalmas számokról beszélhetünk, mivel idén 81,6 millió, jövőre pedig 88,5 millió új személyautót gyártanak le az S&P Mobility számításai szerint. A két év alatt mérhető bő ötmilliós visszaesés azonban így is jelentős, és ez még a kevésbé pesszimista forgatókönyv. A legrosszabb esetben akár évi négymillióval is elmaradhat a termelés az előirányzottól.
Az elemzők szerint mindezeknek több oka van. Az orosz-ukrán háború miatt emelkednek a nyersanyag- és energiaárak, sőt a szállítási láncokban is akadozás figyelhető meg. Az Ukrajnában készülő kábelkötegeket például komolyan érinthetik a fennakadások. Az utóbbi időkben az autóipart már eleve sújtó alapanyaghiányok továbbra is fennállnak, sőt akár súlyosbodhatnak is, Kínában pedig újra járványgócot találtak.