Valakinek engednie kellene, hogy a Tesla megvethesse a lábát Indiában, de most úgy tűnik, ez nem az amerikai gyártó lesz.
India durva vámokkal védi saját autópiacát: a 40 ezer dollár alatti autókra 60, az ezeknél drágábbakra 100 %-os vámot vetnek ki, ami gyakorlatilag versenyképtelenné teszi az importált járműveket. A megoldást a legtöbb gyártó számára egy helyi gyár létesítése jelenti – még olyan márkáknak is van helyi összeszerelő üzeme, mint a Skoda – és úgy tűnik, az indiai kormány ezt várta volna a Teslától is.
Elon Musk azonban ezt írta néhány napja a Twitterre egy, kifejezetten Indiát érintő kérdésre válaszul: „A Tesla nem épít gyárat olyan helyen, ahol nem engedik, hogy autókat adjon el és javítson.” Ez elég egyértelmű álláspont, ahogy az indiai kormányé is, amely viszont ellenezné, hogy Kínában gyártott autókat vigyenek Indiába, ahogy a Tesla számára a legolcsóbb és legegyszerűbb volna.
Úgy tűnik, jobb híján egyelőre marad a verbális kötélhúzás, ami elsősorban az indiai autógyártók számára teremthet jó lehetőséget. A Tata és a Mahindra, ha némi késéssel is, de már hozzákezdett saját villanyautói kifejlesztéséhez, amelyekkel 2025 környékére készülhetnek el, és a legerősebb nemzetközi vetélytársak nélkül – hiszen villanyautót még mindenki csak külföldről vinne az országba – ez nyilván sokkal sikeresebb vállalkozás lehet.
Ugyanakkor az is érdekes kérdés, hogy a nagyvárosokban drámai mértékű légszennyezéssel küzdő India érdekeit mennyire szolgálja, hogy három-négy évet késlelteti az elektromos autók térnyerésének megindulását az ország autóeladásaiban.