Wiesbaden Hessen tartomány második legnagyobb városa. A Rajna partján fekvő, dombokkal tarkított városnak háromszázezer lakosa van. A közösségi közlekedést az ESWE Verkehrsgesellschaft mbH (ESWE) látja el, kizárólag buszokkal. Az ESWE az első olyan szolgáltatók között volt Németországban, amely bejelentette, hogy 2025-ig a teljes járműflottáját nullemissziósra cseréli. Wiesbaden közlekedési szolgáltatója 2019-ben 56 darab elektromos Mercedes eCitarót rendelt, amelyek 2020-ban meg is érkeztek.

Még ugyanebben az évben, mivel egy helyi népszavazáson elutasították a lakosok az új villamosvonal építését, a villamos helyett a Környezetvédelmi Minisztérium e-buszok vásárlására és más fejlesztésekre adott 45 millió eurós (körülbelül 17 milliárd forintos) támogatást. E támogatás egy részéből vásároltak tavaly tíz darab Toyota-Caetano H2 Citygold üzemanyagcellás buszt. Valamint szintén ebből tervezték, hogy az összes e-buszuknak létesítenek töltőoszlopot, és egy teljesen új transzformátorállomást is építeni szerettek volna, kizárólag az elektromos buszok áramellátásának biztosítására. A tervek szerint négy év alatt 220 villanybuszt szerezett volna be az ESWE, ami gyakorlatilag a teljes flottát jelenti, így 2024-ben már csak tartalékban maradt volna néhány tucat dízel jármű Wiesbadenben.
Szép tervek voltak ezek, de most úgy tűnik, hogy a mai szinten álló e-mobilitás minden nyűgje és baja az ESWE nyakába szakadt. Kiderült ugyanis: ahhoz, hogy az új technológiával teljesen kiválthassák a belső égésű motorral szerelt buszokat, nagyon sok pénz és még több türelem kellene, ami előbb-utóbb még a gazdag és higgadt németeknél is elfogy. Ezért Wiesbaden egyelőre nem vásárol több elektromos buszt, sőt még az idénre tervezett beszerzéseiknek a szerződéseit is vagy átütemezik, vagy felmondják. Erősen behúzzák a féket a városi autóbuszok elektrifikálása terén, és inkább továbbra is dízel járműveket vásárolnak.
Ezt a hírt egyébként több európai sajtóorgánum is felkapta az elmúlt napokban, majd Jörg Höhler, az ESWE vezérigazgató helyettese az alábbiakkal próbálta helyre tenni: az ESWE továbbra is elkötelezett a nullemissziós technológiák üzemeltetése terén, azonban a flottában lévő Mercedes eCitarók még nem elég kiforrottak ahhoz, hogy a teljes járműállományt kiválthassák. A legnagyobb gondot az okozza, hogy e járművek megközelíteni sem tudják a gyártó által ígért hatótávot, jó, ha a felére képesek a mindennapokban. Ezt erősen rontják Wiesbaden domborzati viszonyai is. Így túl sok dízel buszt is állományban kell tartaniuk, hogy a kieső elektromosokat pótolni tudják. Az eCitaróikat néhányszor teljesen le kellett állítaniuk garanciális problémák, és a más üzemeltetőknél többször is előfordult súlyos tűzesetek miatt. Ezen problémák miatt jelenleg egy dízel buszt 1,7 elektromos busz tud kiváltani, ami épp ellentétes a fenntarthatósággal. Túl magas az elektromos buszok áramfogyasztása is, egy-egy töltőoszlop 75-80 lakás energiaigényét emészti fel. Az ESWE ezért minden elektromos buszokkal kapcsolatos fejlesztését átütemezi, illetve feladja. Sem a plusz töltőoszlopokat, sem a transzformátorállomást nem építik meg egyelőre, és az idei évre megrendelt csuklós Mercedes eCitaro-rendelésüket is megpróbálják felmondani.

Az ESWE a jövőben inkább újra Euro VIe besorolású dízel autóbuszokat vásárol, legalábbis addig biztosan, amíg az elektromosak nem tudnak megbízhatóan nagyobb hatótávot megtenni. Jörg Höhler szerint a Toyota üzemanyagcellás buszai megbízhatóbban működnek, mint a Mercedes eCitarók, de a hidrogénalapú technológia még nagyon bonyolult és megfizethetetlenül drága. Az ESWE másfelé is kacsingat, ugyanis megkezdték vizsgálni a trolibuszvonalak kiépítésének lehetőségét.
A Daimler AG is kénytelen volt megszólalni a wiesbadeni ügyben, de csak egy szűkszavú közleményt adtak ki, amelyben annyi állt, hogy ők soha nem mondták azt, hogy egy eCitaro kiválthat egy dízel buszt. Így jogosan adódik a kérdés, hogy mi értelme volt kifejleszteni egy olyan 12 méteres, szóló, alacsony padlós, elektromos városi buszt, ami nem tud kiváltani egy 12 méteres, szóló, alacsony padlós, dízel buszt?
Egyébként Budapesten sem egy sikertörténet a villanybuszok karrierje. A BKV húsz darab elektromos, kompozit karosszériás Modulo C68-asa közül már hármat selejtezni kellett. A maradék akkupakkjainak a cseréje pedig égető lenne, de jóval többe kerülne, mintha az egész flottát Euro VI-os dízel járművekre cserélnék. Egyébként is sok a probléma az egyedi járművekkel, amelyeknek a gyártója néhány éve csődbe ment, így a legkézenfekvőbb az lenne, ha Wiesbadenhez hasonlóan a BKV is elengedné elektromos autóbuszait.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

