A DS a lényeget mutatja a Rétromobile alatt
Februárban indul a csodálatos Retromobile Párizsban, és a DS Automobile négy koncepcióval is képviselteti magát úgy, hogy közben egyszer sem említi a Citroën nevét. Legalábbis a sajtóközleményből kimaradt, hiába a DS és az SM a porond közepén. Sebaj. A lényeg úgyis az, amit kihalásztak a Conservatoire csarnokaiból.
1968-ban a Citroën gyakorlatilag azért vette meg a Maseratit, mert miközben tulajdonosa, a Michelin átdobta részvényei 49 százalékát a Fiatnak, a gyárnak szüksége volt a Maserati V6-os motorjára. Másképp a Citroën SM aligha lehetett volna rendes zászlóshajó. A Michelin persze nem szállt ki a buliból, és mivel az elsőkerékhajtás határait a gumik is befolyásolták, az SM jó lett orvosi lónak is.
Az 1973-as SM prototípus ma is a gyár tulajdona, és röviden annyit érdemes tudni róla, hogy 284 km/h a végsebessége, mivel a DOHC motort három duplatorkú Weber karburátorral 340 lóerősre húzták. A tengelytávból kivágtak bő ötven centit, 1169 kilósra könnyítették, majd rádobták a Michelin kísérleti abroncsait. Egy kétszemélyes csoda a hidropneumatikus futómű minden előnyével.
1955-ben a Citroën DS 19-nek Wankel motorral, vagy legalább egy erősebb hathengeressel kellett volna megjelennie, amennyiben a franciáknak összejön a fejlesztés. Csakhogy nem jött, úgyhogy maradt a 75 lóerős négyhengeres a Traction Avant korszakából.
Tizennégy évvel később, 1969-ban jelentették be a Bosch elektromos befecskendezéssel szerelt DS 21-et jóval magabiztosabb, 139 lóerős csúcsteljesítménnyel. A DS-nek ezen a ponton még öt éve maradt a világpiacon.
Ha már DS, a név azóta egy újabb márkává nőtte ki magát, mely a Citroën luxusmodelljeivel kezdett, majd önálló gyártóként folytatta előbb a PSA birodalomban, mostanra pedig a Stellantis részeként.
A DS Automobiles tavaly két látványos koncepciót is bemutatott. Az első, a DS E-tense Performance egy kétajtós, kétszemélyes elektromos coupé összkerékhajtással, 815 lóerős összteljesítménnyel. 1250 kilós, a hátsó motorja pedig önmagában 475 lóerőre képes, ami sokat elárul a menettulajdonságairól.
Racionálisabb DS-rajongóknak készült a plug-in hibrid luxusszedán DS 9 E-tense 4x4 360. A 200 lóerős 1.6-os benzinmotort és két 110 és 113 lóerős elektromotort kombináló hajtáslánc összteljesítménye 360 lóerő, így hát a szedán 25 másodperc alatt futja a kilométert, állóhelyzetből állóhelyzetig.
Az 1931 kilós prémium cunami alkalmazza a DS kamerákkal támogatott aktív futóművét is, így nem kérdés, hogy rálicitál még a Citroën hidraulikus rendszerére is.
A február ötödikéig futó DS Rétromobile standon képviselteti magát az összes fontos DS és SM klub is, így minden francia életérzést és veterán Citroënt kedvelő olvasónknak ott a helye Párizsban.