A DS a lényeget mutatja a Rétromobile alatt
Februárban indul a csodálatos Retromobile Párizsban, és a DS Automobile négy koncepcióval is képviselteti magát úgy, hogy közben egyszer sem említi a Citroën nevét. Legalábbis a sajtóközleményből kimaradt, hiába a DS és az SM a porond közepén. Sebaj. A lényeg úgyis az, amit kihalásztak a Conservatoire csarnokaiból.

1968-ban a Citroën gyakorlatilag azért vette meg a Maseratit, mert miközben tulajdonosa, a Michelin átdobta részvényei 49 százalékát a Fiatnak, a gyárnak szüksége volt a Maserati V6-os motorjára. Másképp a Citroën SM aligha lehetett volna rendes zászlóshajó. A Michelin persze nem szállt ki a buliból, és mivel az elsőkerékhajtás határait a gumik is befolyásolták, az SM jó lett orvosi lónak is.
Hol az első kerekek tapadásának vége?
Majd 50 éve épített a Citroën és a Michelin közös prototípust, hogy kiderítse a választ. A karosszéria egy SM, a motor Maserati.
Az 1973-as SM prototípus ma is a gyár tulajdona, és röviden annyit érdemes tudni róla, hogy 284 km/h a végsebessége, mivel a DOHC motort három duplatorkú Weber karburátorral 340 lóerősre húzták. A tengelytávból kivágtak bő ötven centit, 1169 kilósra könnyítették, majd rádobták a Michelin kísérleti abroncsait. Egy kétszemélyes csoda a hidropneumatikus futómű minden előnyével.

1955-ben a Citroën DS 19-nek Wankel motorral, vagy legalább egy erősebb hathengeressel kellett volna megjelennie, amennyiben a franciáknak összejön a fejlesztés. Csakhogy nem jött, úgyhogy maradt a 75 lóerős négyhengeres a Traction Avant korszakából.
Tizennégy évvel később, 1969-ban jelentették be a Bosch elektromos befecskendezéssel szerelt DS 21-et jóval magabiztosabb, 139 lóerős csúcsteljesítménnyel. A DS-nek ezen a ponton még öt éve maradt a világpiacon.
Ha már DS, a név azóta egy újabb márkává nőtte ki magát, mely a Citroën luxusmodelljeivel kezdett, majd önálló gyártóként folytatta előbb a PSA birodalomban, mostanra pedig a Stellantis részeként.
A DS Automobiles tavaly két látványos koncepciót is bemutatott. Az első, a DS E-tense Performance egy kétajtós, kétszemélyes elektromos coupé összkerékhajtással, 815 lóerős összteljesítménnyel. 1250 kilós, a hátsó motorja pedig önmagában 475 lóerőre képes, ami sokat elárul a menettulajdonságairól.
Racionálisabb DS-rajongóknak készült a plug-in hibrid luxusszedán DS 9 E-tense 4x4 360. A 200 lóerős 1.6-os benzinmotort és két 110 és 113 lóerős elektromotort kombináló hajtáslánc összteljesítménye 360 lóerő, így hát a szedán 25 másodperc alatt futja a kilométert, állóhelyzetből állóhelyzetig.
Az 1931 kilós prémium cunami alkalmazza a DS kamerákkal támogatott aktív futóművét is, így nem kérdés, hogy rálicitál még a Citroën hidraulikus rendszerére is.
A február ötödikéig futó DS Rétromobile standon képviselteti magát az összes fontos DS és SM klub is, így minden francia életérzést és veterán Citroënt kedvelő olvasónknak ott a helye Párizsban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
